Zet in op direct-to-consumer trends

Direct to consumer (D2C) is een trend die niet alleen voor retailers relevant is. Indien je ook maar iets verkoopt, zijn de ontwikkelingen en technologieën op het gebied van D2C ook voor jouw organisatie relevant. Innovatieve bedrijven creëren, vermarkten, verkopen en verschepen producten steeds vaker zelf, zonder tussenpersoon.

Kopers van D2C-producten zijn één van de meest veeleisende klanten. Wie inzet op D2C moet dan ook continu blijven vernieuwen om top-of-mind te blijven. Verschillende e-commercebedrijven zetten hierop in en experimenteren actief. Zo voeren zij producttests uit op verschillende platforms zoals Instagram en Snapchat, verbeteren zij productielijnen en openen zij pop-up winkels met als doel het vergroten van hun marktaandeel.

computer screen & phone

Hoe ga je zelf aan de slag met D2C?

In dit gratis e-book vertellen we je meer over de voordelen van een D2c-model en bieden we jou een stappenplan om er zelf mee aan de slag te gaan!

Hoewel het lijkt alsof de ene na de andere retailers de deuren van zijn fysieke locaties sluit, kunnen we fysieke winkels zeker nog niet afschrijven. Hoewel een grote winkel wellicht niet altijd het antwoord is, kunnen merken met pop-up winkels een fysieke aanwezigheid houden ter ondersteuning van hun online activiteiten. Sommige retailers die hun online klantervaring op orde hebben breiden hun fysieke locaties juist uit met oog op de grote klantvraag, zoals Sephora.

Een fysieke winkelervaring waarmee D2C-merken hun goederen aan consumenten kunnen tonen is bewezen effectief. Hoewel critici het einde van de winkelervaring aankondigen, is retail door D2C-leiders juist opnieuw uitgevonden. Fysieke locaties spelen hierbij een belangrijke rol.

D2C trends

  1. Net als in-store winkelervaringen voor digitale merken, zijn partnerships tussen bestaande grote retailers en D2C-productlijnen populair.
  2. We treffen nu al veel huishoudelijke producten en persoonlijke verzorgingsmiddelen aan in de schappen van grote retailers. Naar verwachting gaan we hier in de nabije toekomst ook producten uit allerlei andere segmenten terugzien.
  3. De combinatie van online en offline winkelen is met name ideaal voor klanten die sceptisch zijn tegenover merken die zij niet direct herkennen. Zij kunnen een winkel die zij vertrouwen fysiek bezoeken en hier de producten die zij bijvoorbeeld op social media zien met eigen ogen bekijken.
  4. Experiental retail ondersteunt het binden van klanten aan bedrijven. Zodra zij producten met eigen ogen hebben gezien vergroot dit de kans dat zij deze producten voortaan ook online aanschaffen.

D2C-merken schalen op

Het opschalen en diversifiëren van het productaanbod is één van de D2C-trends die bedrijven inzetten voor het vergroten van hun verkopen en uitbreiden van hun klantenbestand. Door het door ontwikkelen van populaire producten binden opkomende bedrijven loyale klanten aan zich, die hun kernproduct promoten. Tegelijkertijd verleiden zij hen tot de aanschaf van aanvullende producten.

Dit proces versterkt het klantvertrouwen en de merkwaarde die wordt opgebouwd met initiële aankopen. Niet alleen verbetert dit de verkoopcijfers, ook wordt de volledige klantervaring verrijkt door het creëren van nieuwe productlijnen waarin klanten geloven.

Disruptief in de zorg

Een van de D2C-trends die echt disruptief is vindt plaats in de zorg. Amazon zag bijvoorbeeld kansen in deze markt en biedt sinds 2018 de bezorgdienst voor medicatie PillPack aan. Op basis van het succes van PillPack rolde het bedrijf in 2019 Amazon Care uit, waarmee het telehealth-functionaliteiten beschikbaar maakt voor eigen medewerkers.

Wellness is eveneens een snelle stijger in de D2C-markt. De gemiddelde consument geeft meer dan 100 dollar per maand uit aan wellness en supplementen. We zoomen in op enkele van deze uitgaven:

  • Schoonheids- en antiverouderingsproducten: 1 biljoen dollar
  • Voeding, dieet en gezond eten: 574 miljard dollar
  • Fitness: 446 miljard dollar
  • Welzijn op de werkvloer: 41 miljard dollar

Direct-to-consumer een blijver

Hoewel veel ontwikkelingen komen en gaan, is de onderliggende oorzaak van D2C-trends blijvend: mensen willen gemak ervaren en de merken waarmee zij zaken doen vertrouwen. Door het leveren van diensten, goederen en producten die klanten willen en nodig hebben – op de meest eenvoudige manier mogelijk – laten bedrijven zich van hun beste kant zien aan hun klanten, die hen hiervoor belonen met loyaliteit.