Workforce of Tomorrow

    Deel via:

    Superkracht heeft altijd daadkracht nodig

    Er zijn twee soorten superhelden: superhelden die aangeboren superkrachten hebben en superhelden die het moeten hebben van hun gadgets. Die tweedeling gaat tot op zekere hoogte ook op binnen organisaties. Maar met superkrachten alleen ben je er niet. Je moet namelijk wél in actie durven komen.

     David_Hulseboom_2.jpgTijdens de HR Inspiration Day, die SAP in juni van dit jaar organiseerde, ging auteur en inspirator David Hulseboom tijdens zijn Inspiration Talk in op superhelden zoals Batman en Superman. Dat verraste me. Het laatste wat ik verwachtte bij zo’n dag waren comics. Toch blijkt, als je naar het verhaal van David Hulsenboom luistert, de link tussen superhelden en HR binnen veranderingsprocessen best wel voor de hand te liggen.

     Superhelden zijn tegenwoordig niet meer weg te denken van het scherm. Waar we het vroeger vooral moesten doen met Superman, hebben Marvel en DC Comics de afgelopen jaren een ware stortvloed van superhelden over ons heen gestort. Tegenwoordig heb je ze in alle soorten en maten. Als je al die superhelden een beetje van een afstand beschouwt, heb je grofweg twee soorten superhelden.

     De eerste soort, dat zijn de mensen die met superkrachten geboren zijn of ze gekregen hebben. Superman, het alter ego van journalist Clark Kent, is daar een goed voorbeeld van. Hij is supersterk, supersnel en heeft - heel handig - X-Ray Vision. Daar hoeft hij verder niets voor te doen. En nadat Peter Parker door een radioactief spinnetje gebeten werd, bleek hij spinachtige kwaliteiten te bezitten en werd hij Spiderman.

    De tweede soort, dat zijn de supermensen die voor hun superkrachten afhankelijk zijn van training en technologie. Batman is daar een goed voorbeeld van, net als Ironman en Ant-Man. Zij krijgen pas superkrachten als ze hun speciale pak aantrekken.

    Superhelden op de werkvloer

    David Hulsenboom gebruikt deze treffende analogie om aan te geven wat de rol van slimme technologische hulpmiddelen in een organisatie kan zijn. David was een van de sprekers tijdens de HR Inspiration Day die SAP in juni organiseerde in ’s-Hertogenbosch.  

     

     

     Volgens David bestaat 3 procent van de organisatie uit Supermannen en -vrouwen die geboren worden met superkrachten. Mensen die je hun gang moet laten gaan en vooral niet moet vermoeien met technologie. Daarnaast heb je volgens David een groep die tot de tweede categorie superhelden behoort. Die groep beslaat ongeveer 28 procent van je workforce. Dat zijn, zo stelt hij, de mensen die superhelden worden als je ze de juiste tools geeft. De optelsom van die twee groepen leidt tot de kritische massa die je nodig hebt om verandering in gang te zetten.

    Superkracht alleen is niet genoeg

    Ik vond het een treffende vergelijking. In mijn werk zie ik elke dag hoe mensen superkrachten krijgen door de software waar we ze mee uitrusten. (Zoals mijn eigen collega’s superhelden zijn door het feit dat ze met SuccessFactors werken.)

    David_Hulseboom.jpgDe meest relevante boodschap van Davids verhaal zat verpakt in het staartje van zijn presentatie. Tegen het slot van zijn betoog geeft hij namelijk aan dat verandering begint met ‘doen’.

    Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb het in mijn eigen praktijk meegemaakt dat een salesteam dat beschikte over de beste CRM-tooling denkbaar de opdracht kreeg om te bellen met een aantal CHRO’s. Je mag raden hoeveel mensen het team na een paar weken aan de telefoon had gehad… Precies. Nul. Ze hadden er niet een gesproken. Ze hadden er zelfs niet een gebeld. Misschien uit angst. Misschien omdat andere dingen belangrijker waren. En dát is wat Superman, Batman, Catwoman, Wonderwoman en al die andere superhelden gemeen hebben: ze “doen”. Aan superkrachten alleen heb je niets om verandering in gang te zetten. Je moet wél in beweging komen, aan de slag gaan en die krachten en talenten aan het werk zetten. Want superkracht zonder daadkracht is eigenlijk niet meer dan verspild talent.  

    Het verbinden van mensen is de sleutel tot innovatie. Maar het op de juiste manier verbinden van mensen is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Het is een transformatie waarbij een cruciale én vaak nieuwe rol is weggelegd voor HR. Patrick Willer geeft in zijn eerste boek MENSMENSMENS inspiratie en handvaten voor deze transformatie. Benieuwd? Download via deze link dan snel het eBook!