Workforce of Tomorrow

    Deel via:

    Medewerkers motiveren? Denk aan de basisbehoeften

    Net als ieder mens hebben medewerkers basisbehoeften. Wil je hen motiveren en gelukkig maken, dan moet een organisatie die kunnen vervullen. Maar hoe doe je dat?

    Wil je meer lezen over hoe SAP jouw HR-processen kan voorbereiden op de digitale transformatie? Download vrijblijvend onze whitepaper over dit onderwerp.
    Download gratis

    Managers erkennen de belangrijke rol die gelukkige medewerkers spelen voor het algehele zakelijke succes. Niet voor niets is er de laatste tijd veel aandacht voor werkomgevingen die uitdagen, ondersteunen en samenwerking stimuleren. Toch hebben veel managers nog veel moeite met een goede praktijkstrategie hiervoor.

    Hoe kan HR een bijdrage leveren aan een cultuur waar medewerkers zich verbonden voelen met het doel van een organisatie? Maslow’s behoeftepiramide is hiervoor een waardevolle roadmap en zorgt voor zelfontplooiing. In dit artikel deel ik hoe bedrijven deze 74 jaar oude theorie kunnen toepassen op een workforce van de 21e eeuw.

    Betere werk-privé-balans

    De notie van ‘basisbehoeften voor de mens’ is in de loop van de tijd veranderd naar de nieuwe maatstaven van de moderne professional. Maslow’s basisbehoeften zijn water, veiligheid en onderdak. Maar op de werkplek vullen organisaties deze behoeften al snel in met voorzieningen als fitnesscentra, koffieautomaten en gratis maaltijden. En hoewel cafeïne ongetwijfeld een effectieve stimulans biedt, moeten organisaties vooral op zoek naar manieren om de werk-privé-balans te verbeteren. Anders zullen medewerkers snel vertrekken.

    Meer dan de helft van alle professionals geeft aan dat werk en verantwoordelijkheden in de privésfeer meer dan eens per week botsen. Bedrijven die flexibele planning en werktijden bieden en inzetten op mobiele technologie kunnen hierin een groot verschil maken. Ouders zijn overdag tijdens werktijd graag 2 uur bij de voetbalwedstrijd van hun kinderen. Tijd die ze vervolgens ‘s avonds best willen compenseren. Door te erkennen dat de 9-tot-5-werkdag niet bij iedereen past, geven organisaties invulling aan een van de nieuwe ‘basisbehoeften’ van hun workforce.

    Balansoefening: 5 aandachtspunten

    In de balansoefening tussen werk en privé moeten organisaties op zoek naar manieren om de werkomgeving minder als ‘werk’ te laten voelen. Werknemers zijn immers sociale wezens. Volgens Maslow verlangen ze - en gedijen ze - wanneer ze hechte relaties onderhouden en het gevoel hebben dat ze erbij horen. Vijf aandachtspunten zijn hierbij belangrijk:

    1. Stimuleren van sociale contacten

    Vriendschappen zijn cruciaal voor medewerkers en vergroten het gevoel van tevredenheid en voldoening. Medewerkers met een goede vriend op de werkvloer zijn gemiddeld 50 procent meer tevreden. Met een ‘beste’ vriend als collega zijn mensen zelfs tot 7 keer meer betrokken. Open kantoorindelingen, gezamenlijke lunches, vrijdagmiddagborrels, ‘happy hours’ en teambuildingactiviteiten vergroten het teamwork en de individuele productiviteit en maken van het werk een aangenamere plek. Een focus op diversiteit en inclusie zullen dat gevoel van ‘erbij horen’ alleen maar versterken.

    2. Creëren van een inclusieve werkomgeving

    Organisaties die een inclusieve en comfortabele werkomgeving hebben gecreëerd, kunnen dit een niveau hoger brengen door het versterken van het zelfvertrouwen onder medewerkers. Een beetje positieve aanmoediging kan al een groot verschil maken. Medewerkers stellen bovendien prijs op een continue dialoog over hun prestaties, het liefst in real-time, dan een jaarlijks functioneringsgesprek.

    3. Continue feedback in plaats van jaarlijkse beoordelingen

    In 2016 is SAP gestopt met het geval van jaarlijkse functioneringsgesprekken en startte het bedrijf ‘SAP Talk’. In dit programma kunnen managers hun medewerkers continu van feedback voorzien. Het blijkt te werken. Tijdens de pilotfase gaven 89 procent van de early adopters aan dat ze een veel beter beeld hadden van wat van hen werd verwacht.

    4. Voldoende autonomie en vrijheden

    Met de eerste drie basisbehoeften stevig in het zadel, kan een organisatie zich focussen op zelfontplooiing van hun workforce. Geef hen de vrijheid zelfstandig beslissingen te nemen die waarde toevoegen. Volgens onderzoek staat meer verantwoordelijkheid hoog op het verlanglijstje bij maar liefst 91 procent van de medewerkers. Medewerkers waarderen niet alleen een sterke teamdynamiek, maar ook het gevoel van vertrouwen om belangrijke beslissingen te nemen. Daardoor voelen ze zich gewaardeerd en doen ze nog meer hun best.

    5. Afstemming van ambities op bedrijfsdoelen

    Tegelijkertijd willen medewerkers weten hoe ze passen in de organisatie vanuit een groei-optiek. Op een persoonlijk niveau is het belangrijk dat de richting van de organisatie matcht met hun persoonlijke ambities en waarden. Dit is een belangrijk verbeterpunt voor veel organisaties: minder dan de helft van alle medewerkers voelt zich sterk verbonden met de missie van hun bedrijf. Met een goede afstemming tussen persoonlijke missies en die van het bedrijf, wordt de organisatie bovendien aantrekkelijker voor nieuw talent.

    In de huidige markt is het een noodzakelijk voor organisaties bedrijfsculturen te creëren die recht doen aan individuele skills en kwaliteiten. Ze moeten werknemers de tools en de autonomie geven om succes te oogsten en zich een gewaardeerde kracht te voelen. Wie hun ambities en waarden optimaal kan afstemmen op bedrijfsdoelen behaalt een belangrijk concurrentievoordeel.

    Wil je meer lezen over hoe SAP jouw HR-processen kan voorbereiden op de digitale transformatie? Download vrijblijvend onze whitepaper over dit onderwerp.

    Download gratis

    Dit blog is een vertaling van 'How To Create A Culture of Connection Within Your Organization'