Workforce of Tomorrow

    Deel via:

    HR moet de rol van superheld spelen

    De HR-afdeling is niet zelden het ondergeschoven kindje van de organisatie. Volledig onterecht. Een sterk HR-team moet de rol van Batman, Catwoman, Hulk of Spiderman op zich nemen en zo de gevierde superheld worden.

    Benieuwd welke superheldenrol jouw HR-afdeling moet spelen in de digitale economie? Download gratis het whitepaper over de rol van HR in de digitale economie.

    Download gratis

    Inmiddels verkeer ik ruim 15 jaar in het werkveld van HR. Een prachtig vak met sterke professionals, met een enorme drive om de organisatie iedere dag beter te maken. Toch worstelen HR-afdelingen vaak met een imagoprobleem. We zijn er om dingen op te lossen, te veranderen en vele branden te blussen. Maar we doen het niet snel goed, en vechten voor een plekje in de spotlights van de organisatie. We willen van strategisch belang zijn voor het verhaal, maar welke rol nemen we aan?

    Kunnen we iets leren van de superhelden die DC en Marvel de wereld geschonken hebben? Wat mij betreft absoluut.

    Catwoman: transformaties afdwingen

    Ik ben altijd gefascineerd geweest van de subtiele transformatie die Catwoman ondergaat van schurk naar held. Een transformatie die inspireert.

    Ik zie bijna dagelijks organisaties worstelen met de transformatie van het personeelsbestand. De oorzaak is complex en vaak een combinatie van schaars talent en een snel ontwikkelende markt waarin de aard van producten en diensten razendsnel veranderen. Die dynamiek zorgt voor een behoefte naar nieuwe kennis en kunde van buitenaf, en omscholing van huidige medewerkers. Dat alles om de organisatie op scherp te krijgen voor de toekomst.

    De HR-afdeling speelt in deze transformatie een sleutelrol. HR moet net als Catwoman de organisatie als geheel transformeren. Door het juiste talent te vinden en te behouden. Maar ook door bestaande workforce te transformeren naar de eisen die de nieuwe omstandigheden stellen.

    De Hulk: bestaande processen doorbreken

    De Hulk beschikt over enorme krachten die vrijkomen wanneer hij zich opwindt. Met die brute kracht kan hij zijn vijanden uitschakelen en obstakels uit de weg ruimen. De kracht van de Hulk zouden we goed kunnen gebruiken om bestaande tradities, culturen en processen te doorbreken. Soms vereist een transformatie simpelweg de kracht om door te drukken.

    Spiderman: verbindingen leggen

    Spiderman gebruikt zijn krachten om verbindingen te leggen. Met zijn webdraad overwint hij allerlei obstakels en beklimt hij de hoogste gebouwen. En met zijn spinnenweb houdt hij vijanden in de tang. Dankzij zijn flexibiliteit en acrobatische lenigheid wendt hij moeiteloos iedere dreiging af.

    Spannen wij als HR ook niet constant een web om verbindingen te leggen? Moet HR ook niet continu als een acrobaat tussen allerlei dreigingen doorglippen? En zijn we daarmee per definitie niet de Spiderman van de organisatie?

    Batman: sterke branding en gadgetfreak

    Iedereen in Gotham kent Batman. Niet zo gek: zijn logo schittert hoog boven de fictieve stad. Hij bivakkeert de meeste tijd dan wel onzichtbaar in zijn grot vol gadgets, zijn lichtlogo torent altijd letterlijk boven alle gebouwen uit.

    De analogie met HR spreekt wederom voor zich. Ook wij zijn vaak onzichtbaar, maar kunnen met een sterke branding toch het verschil maken. Door de organisatie naar binnen en naar buiten toe aantrekkelijk neer te zetten voor talent. En te zorgen voor de juiste voorwaarden en omstandigheden waaronder zij zich prettig voelen.

    Onmisbare snufjes en gadgets

    HR en superhelden hebben nog een ding gemeen: zonder technologische snufjes en zonder coole gadgets zijn ze weinig waard. HR denkt vaak nog zonder te kunnen, of werkt met een oude gereedschapskist. Daar zit de mismatch tussen HR en de wereld van de echte superhelden. Wat als je deze elementen wel zou hebben? Dan kun je hele mooie dingen bereiken.

    Zo werd de HR-afdeling van Post NL de Batman van de organisatie. Door een toename van de vraag naar pakketbezorging en een daling van de postvolumes, moest het bedrijf zorgen voor een volledige betrouwbaarheid van de services. Er was een grote behoefte aan nieuwe krachten en gemotiveerde en loyale medewerkers. PostNL wilde de betrokkenheid en loyaliteit van medewerkers maximaliseren door medewerkers en managers de controle te geven over hun werkzame leven.

    Batman in de echte wereld

    HR heeft hier het pak van Batman aangetrokken. De afdeling zorgde met nieuwe zelfbedieningstoepassingen voor medewerkers en managers voor een 100% digitale werkplek. Hiermee voldeden ze aan de verwachtingen van het personeel en zorgden ze voor meer flexibiliteit. HR heeft zo bovendien gezorgd voor een versterking van de concurrentiepositie door de operationele kosten laag te houden. Een ware superheld.

    Batman zie ik vaker optreden. De branding van Batman, met zijn logo ver boven de stad, is een passende metafoor voor de inspanningen van Rivella om toptalent aan te trekken. Het bedrijf vertrouwt op een team van slechts 254 zeer gemotiveerde medewerkers. Dat maakte van het aantrekken van toptalent en het aanmoedigen van loyaliteit een must. Innovatieve technologische oplossingen zorgden voor een betere communicatie met kandidaten. Maar ook voor het aantrekken van de juiste mensen op de juiste posities en het versterken van het merk als werkgever. Batman Returns.

    Niet altijd zichtbaar

    Superhelden zijn niet altijd even zichtbaar voor het publiek. Toch weet iedereen dat de heldendaad door deze superheld is verricht. Is dat niet de échte magie van een superheld? Vaak onzichtbaar, maar iedereen vertrouwt blind op je kracht en dat je er bent als het nodig is. Altijd.

    HR zou vaker het pak van de superheld moeten aantrekken. Buiten werktijd lijken het gewone mensen, zijn ze moeder, vader, man, vrouw, zus, broer, vriend, vriendin. Maar tijdens werktijd transformeren ze, en maken ze de wereld binnen en buiten de organisatie ietsje beter.

    Misschien moeten we ons dus niet zo’n zorgen maken over onze zichtbaarheid in de organisatie, maar trots zijn dat we nooit ontmaskerd worden. Zorg alleen, net als Batman, dat je een Alfred in je omgeving krijgt.

    Benieuwd welke superheldenrol jouw HR-afdeling moet spelen in de digitale economie? Download gratis het whitepaper over de rol van HR in de digitale economie.

    Download gratis