Wie pakt de handschoen op die digitale transformatie heet?

  • Mark Raben
    Chief Technology Officer EMEA
    20/09/2016 | 32 views

Digitale transformatie is een hot issue. Voor vrijwel alle bedrijven en alle branches geldt dat zij moeten inspelen op technologische ontwikkelingen. Hoe bepalen succesvolle bedrijven hun koers? Welke strategieën zijn succesvol? En waar bevinden organisaties zich op dit moment in hun Digital Transformation Journey? Jan van Vonno, Senior Analyst bij IDC, gaf tijdens de IT Inspiration Day inzicht in dit thema.

Digital Transformation, of digitale transformatie, is een veelomvattend thema. Het heeft betrekking op de manier waarop organisaties technologische ontwikkeling inzetten om relevant te blijven in de toekomst. Het is bijvoorbeeld big data omzetten in relevante inzichten. Het is snel inspelen op marktontwikkelingen, via alle kanalen een op de klant gerichte journey bieden en gebruikmaken van de mogelijkheden die mobiele technologie biedt. De digitale transformatie raakt daarmee de complete organisatie. Het is vooral geen project van alleen IT, maar net zo goed van sales, marketing, finance, inkoop, productie en HR. 

“Het is maar een hype”

Jan van VonnoHet goede van de hype rondom de digitale transformatie is dat bedrijven en organisaties er haast niet omheen kunnen. We moeten er iets mee. Aan de andere kant, kan een hype ertoe leiden dat een thema juist zijn inhoud verliest. Ach, het is maar een hype, denken we dan. Wat ik zo sterk vind aan IDC en de Talk van Jan van Vonno, is dat het onderwerp heel duidelijk wordt gedefinieerd. Want hoe kun je iets meten als je niet hebt vastgelegd wát je gaat meten? Jan legt in zijn Talk goed uit welke factoren IDC onderscheidt als het gaat om digitale transformatie. Bekijk de video hieronder waarin hij het onderzoek van IDC naar dit thema nader toelicht. 

Aan de slag(!)

De meeste organisaties zijn in zekere mate bezig om invulling te geven aan hun digitale transformatie. Toch blijkt uit onderzoek van IDC dat nog 20% van de onderzochte organisaties in de categorie Digital Resistor valt. Dat zijn organisaties die nog niet lijken te hebben geaccepteerd dat hun branche aan het veranderen is. Een derde van de organisaties is al aan het experimenteren met nieuwe technologie. Nog eens een derde heeft deze technologieën zelfs al structureel omarmd. En de laatste twee groepen, de Digital Transformers en Digital Disruptors zijn samen goed voor een vijfde van de organisaties.

De grote vraag is natuurlijk: tot welke groep behoort jouw bedrijf? Loop je voorop als Digital Disruptor? Of is het tijd om aan de slag te gaan?

Bekijk de Talk van Jan waarin hij helder uitlegt hoe IDC onderzoek doet naar de digitale transformatie en wat de resultaten laten zien.

 

 

 

Jan van Vonno en Mark RabenNa zijn Inspiration Talk hield ik Jan nog even op het podium en vroeg hem wie deze handschoen binnen de organisatie op moet pakken. Want vandaag ligt in het kader van de IT Inspiration Day de focus op de CIO, maar ga je naar een marketing-event dan is het de CMO die van zich moet laten horen en hetzelfde geldt voor de CFO tijdens finance-events. Jan verraste me met zijn antwoord. Volgens hem is het niet zozeer een bepaalde manager of afdeling die met het transformatie-vraagstuk aan de slag moet. “Wat succesvolle organisaties gemeen hebben is dát er een afdeling het voortouw neemt. Of dat initiatief nu vanuit finance, IT of marketing komt, is niet zo belangrijk. Maar uiteindelijk zal iemand moeten opstaan om de vertaalslag te maken tussen techniek en de boardroom. Daar heb je de CIO, CTO of CDO wel bij nodig.”

Dat vond ik een mooie afsluiting van zijn Talk. De digitale transformatie is een thema dat de volledige organisatie raakt. Voorkom het gevaar dat verschillende afdelingen om die reden op elkaar blijven wachten. Neem het initiatief en ga aan de slag!

 

Op deze plek verschijnen de komende tijd blogs waarin ik dieper inga op de afzonderlijke Talks. Daarin neem ik dan ook een link op naar de videoregistratie. Houd deze site dus in de gaten of abonneer je hieronder en ontvang nieuwe blogs vanzelf in je mailbox!