Wat zijn de voordelen van Internet of Things voor uw businessmodel?

IoT_voordelen.jpgInternet of Things (IoT) is niet langer een buzzword. Het begrip heeft een tastbare plek in ons dagelijkse leven gekregen. Mens en machine staan steeds meer met elkaar in verbinding en werken steeds meer samen. Slimme tandenborstels die je poetsgedrag analyseren of thermostaten die leren, rapporteren en zich aanpassen. Door het slim inzetten van beacons, RFID-chips en sensoren kunt u uw businessmodel optimaliseren. Weet u al hoe u dit doet? In dit blog bespreek ik de voordelen van IoT voor bedrijven in Manufacturing, Retail en de Real Estate branche.

Internet of Things is een veelomvattend begrip. Het beslaat zo’n tien tot twintig miljard ‘Things’ die momenteel verbonden zijn met het internet. In 2020 is dat naar schatting verdubbeld. IoT omvat feitelijk alle apparaten die data, bijvoorbeeld via sensoren, kunnen verzamelen. Daarnaast gaat IoT over het real time kunnen delen van deze data. Doordat ze in verbinding staan met het Internet en daarmee potentieel ook met alle andere apparaten. Het feit dat deze apparaten ‘connected’ zijn is niets nieuws. Waar het bij IoT om draait is om onmiddellijk inzicht te hebben in de data die uit deze apparaten komt, om vervolgens deze data direct om te turnen tot informatie. Deze informatie wordt op haar beurt weer in acties omgezet, welke instant invloed hebben op het functioneren van de mens en/of machine. Hierdoor grijpt u niet meer achteraf in, maar acuut!  

Procesverbetering door direct ingrijpen

Een voorbeeld: neem de ideale fabriek. Als Manufacturer streeft u continu naar procesverbetering om uw Overall Equipment Effectiveness (OEE) te optimaliseren en uw kosten te verlagen. Door het inzetten van IoT slaat u niet enkel de informatie, komende vanuit uw equipment, op voor latere rapportage maar worden er direct ‘slimme’ dingen mee gedaan. U kunt dus indien nodig acuut ingrijpen in het productieproces en ervoor zorgen dat onderhoud zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd. Nog vóórdat er zich complicaties voordoen. Kunt u zich indenken wat dat voor uw onderhoudsprocessen betekent? Uw machines staan minder vaak stil en dat levert hogere efficiency en lagere kosten op.

Uw winkelende klant analyseren door IoT

En dan nog maar niet te spreken over het verhogen van de klanttevredenheid en uw omzet wanneer u de consument ‘connected’ maakt. U kunt als retailer de fysieke route van uw winkelende klant analyseren door heat mapping. Met de waardevolle informatie die daaruit ontstaat traceert u bottlenecks en dead areas op de winkelvloer. Customer Engagement verbetert u door de consument in uw winkel gepersonaliseerde aanbiedingen te presenteren door middel van sensoren. En door het inzetten van Beacon technologie creëert u een interactieve winkelbeleving voor de consument zoals deze dat gewend is vanuit het online kanaal.

Kostenbesparing & klanttevredenheid door monitoring

De “Smart Cities” zijn qua IoT verder: bewegingssensoren en home connected devices en sensoren geven meer inzicht in gebruik- en verbruiksgegevens. Tevens stimuleren ze efficiënter gebruik van energie. Om bijvoorbeeld airco en licht real time te regelen, kan data over beweging en activiteit in openbare ruimtes verzameld worden. Voor de Real Estate markt biedt inzet van dergelijke techniek enorme kansen. Zo kunt u de algemene energiekosten verlagen en kan onderhoudswerk tevens preventief worden gedaan door het monitoren van verwarmingsketels, brandalarmen en andere apparaten via sensoren. U kunt ook hier weer ingrijpen voordat de klant letterlijk en/of figuurlijk in de kou staat. Hierdoor kunt u besparen op operationele kosten, onderhoudskosten en de algemene tevredenheid van uw klanten verhogen.

Kortom, door het inzetten van IoT devices kunt u een enorme stap zetten op het gebied van meer omzet, lagere kosten, hogere klanttevredenheid en een hogere efficiency. Tevens kunt u uw business meer toekomstklaar maken door uw businessmodellen anders in te richten of te vernieuwen.

Geïnteresseerd in meer innovaties voor business en ICT? Download de slide deck van het IDC onderzoek ‘Leading in Digital’.

{{cta(‘8fc7b6b6-d6ae-4bbb-89b0-917d50ced9f8’)}}

Dit blog is geschreven in 2016, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van digital platform & insight? Lees verder op het blog.

{{cta(‘7ba704f4-b401-4dd3-9122-e0af9007df64’)}}