Wat zijn de voordelen van een digital supply chain?

Bedrijven digitaliseren in een hoog tempo. Dat geldt ook voor de supply chain, waar digitalisering belangrijke voordelen oplevert. Zo kan het helpen meer inzicht te krijgen in de keten, nauwkeurigere voorspellingen te doen, processen te automatiseren en de klanttevredenheid te vergroten.

1. Verbonden supply chain

Een digital supply chain is een verbonden supply chain. Door de supply chain te verbinden ontstaat zicht op alle leveranciers die van deze keten onderdeel uitmaken, waaronder logistieke dienstverleners, machinebouwers, onderzoekers en ontwerpers, en productiepartners.

Allerlei assets kunnen worden verbonden, waaronder apparatuur op de winkelvloer, vrachtwagens op de weg en robots in het magazijn. Door deze assets van embedded sensoren te voorzien kunnen data worden verzameld over belangrijke prestatie-indicatoren zoals de status, locatie en temperatuur van assets. Dit geeft kritiek inzicht in operationele data.

Indien dit inzicht wordt gecombineerd met gegevens aangeleverd door toeleveranciers, ontstaat real-time inzicht in de volledige supply chain. Dit maakt het onder meer mogelijk voorraadbeheer te optimaliseren, sneller te reageren op veranderingen, productie te versnellen en investeringen in de supply chain te optimaliseren.

chatbot & phone

Meer weten over de digitale leveranciersketen?

Ontdek hier alles over de trends, tips en best practices voor uw Digital Supply Chain.

2. Predictieve supply chain

Een digital supply chain is ook een voorspellende supply chain. Inzichten in data uit deze keten kunnen niet alleen worden gebruikt om vast te stellen wat er in het verleden is gebeurd, maar ook om de toekomst nauwkeuriger te voorspellen.

Dit is een grote stap voorwaarts voor supply chain-managers. Zij kunnen afstappen van op alarmmeldingen gebaseerde reactieve processen waarbij zij achter de feiten aanrennen. Technologieën zoals predictieve analytics en machine learning maken het mogelijk voorspellingen te doen en proactief stappen te zetten om resultaten te leveren die de klanttevredenheid vergroten.

Net zoals Netflix in staat is te voorspellen wat klanten willen kijken, kunnen supply chain teams door de leveranciersketen te digitaliseren voorspellen wat klanten willen kopen. Dit maakt het planningsproces aanzienlijk dynamischer.

3. Intelligente supply chain

Een digital supply chain is tot slot ook een intelligente supply chain. Deze intelligentie brengt op allerlei niveaus automatisering met zich mee. Denk hierbij aan productieapparatuur op de werkvloer en robots in een magazijn, maar ook aan drones die de voorraad in kaart brengen of goederen aan de deur afleveren.

Automatisering kan ook helpen real-time informatie in te zetten om demand-driven material requirements planning (DDMRP) processen aan te drijven. Dit maakt vraaggestuurde materiaal- en informatiestromen mogelijk.

4. Zelfcorrigerende supply chain

Een belangrijk doel van het gebruik van deze intelligentie is het creëren van een ‘zelfcorrigerende’ supply chain. Binnen deze keten beschikken organisaties over de technologie, processen en automatisering om reactiever, efficiënter en effectiever te opereren. Supply chain-experts houden hierdoor meer tijd en energie over voor strategische problemen en taken die helpen de klantervaring te verbeteren.