Wat is de overeenkomst tussen Formule 1 en Spend Management?

Al ruim voordat de sessie start, is het druk in zaal 12 van het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. En dat is niet raar. Veel bezoekers van Connect to Innovate willen horen wat Jan Lammers, oud-Formule 1-coureur en sportief directeur van racecircuit Zandvoort, te zeggen heeft. Lammers’ presentatie gaat over de overeenkomsten tussen Formule 1 en Spend Management, twee gebieden die niet vanzelfsprekend met elkaar vergeleken worden. Hoe zit dat?

Lammers begint met een compilatie van zijn eigen ervaringen. We zien Lammers tijdens zijn overwinning in de 24 uur van LeMans, in zijn gele bolide bij zijn deelname aan de Formule 1 en bij zijn kampioenschap in de Formule 3. Een mooie opsomming van zijn prestaties in de racesport.

chatbot & phone

Meer weten over Intelligent Spend Management?

Ontdek op onze website klantverhalen, webcasts en meer.

 Ondernemerschap is topsport

Lammers steekt de loftrompet over de succesvolle ondernemer Frits van Eerd van Jumbo supermarkten en zijn investeringen in de Nederlandse sport. Een groot contrast met zijn eigen ervaringen als ondernemer. “Je hebt mensen die houden van autoracen, maar dat zijn geen professionele coureurs. Dat onderscheid heb je ook tussen ondernemers. Ik was geen goede ondernemer. Ik was coureur, assistent en leidinggevende tegelijk. Dat ging niet samen.”

“Ik had geen controle over mijn cashflow en was bijna failliet. Maar voor mijn omgeving zag het eruit alsof het goed ging, omdat dat ik altijd mooie kleren aanhad en een mooie auto reed. Dat was echter allemaal gesponsord. In werkelijkheid heb ik alle deurwaarders en incassobureaus in de regio leren kennen. Ik heb dus op de harde manier moeten leren om verantwoord met mijn uitgaven om te gaan. Intelligent Spend Management gaat dus zeker niet over mij.”

“Het is in de racerij namelijk heel lastig om exact te weten waar je financieel mee bezig bent. Je probeert vooraf allerlei scenario’s uit te denken en simulaties te draaien. Maar er zijn altijd onvoorziene situaties waarop je geen grip hebt, zoals de weersomstandigheden. Bij wisselvallig weer hadden wij soms wel 22.000 euro aan bandkosten, omdat we telkens moesten wisselen tussen zachte, intermediate en harde banden. Dat telt op aan het einde van de dag, laat staan aan het eind van de maand. In de Formule 1 is dat nu allemaal gesponsord, maar wij betaalden onze banden voor LeMans destijds gewoon zelf.”

“Een andere oorzaak van gebrekkig spend management is dat ik niet tijdig de beschikking had over de informatie die ik nodig had. Ik had vaak pas in maart inzage in de cijfers van het jaar ervoor, dat was voor mij dan al geschiedenis. Nu weet ik dat actueel inzicht in je financiële data heel belangrijk is. Net als dat data de racerij steeds verder helpt.”

Balans en grip door datagedreven werken

“Want ook in de Formule 1 gaat het tegenwoordig veel over data. Na iedere race beschikken teams over enorme hoeveelheden data. Slechts een deel van die informatie kunnen ze tijdens het weekend gebruiken om de wagens beter te maken. Bijvoorbeeld data over het verdelen van de druk op de banden. Die probeer je op alle vier de wielen gelijk te krijgen, anders krijg je onbalans en verlies je grip in de bochten.”

“Om die optimale balans en grip te vinden, verzamelen we data: wat, wanneer, waar en hoe vaak doen zich problemen voor? Die data is vervolgens onderhevig aan interpretatie. Ook daar maken de topteams het verschil: de data het beste interpreteren. Geld is dus niet alles, het gaat om de denkprocessen van de mensen die voor de teams werken.”

“Grip op je banden is van levensbelang voor een coureur, net als dat grip op je uitgaven van levensbelang is voor een ondernemer. De overeenkomst tussen de racerij en Spend Management is dat je op basis van data grip kan krijgen. Het is daarbij zoeken naar de optimale balans tussen je uitgaven controleren zonder dat je het vermogen om te investeren verliest.”

Wijzer op alle vlakken

“Tot slot, kan ik hier natuurlijk niet weg voordat ik iets gezegd heb over de grand prix van Zandvoort volgend jaar. Data maakt de Formule 1 veiliger. Intelligent Spend Management maakt ondernemen veiliger. Dat maakt onze organisatie van Zandvoort in 2020 ook zo spannend. We hebben nog geen data over het evenement. Als de race volgend jaar verreden is, zijn we een stuk wijzer op alle vlakken. Dat gaat enorm helpen bij de organisatie in 2021.”