Waarom is het noodzakelijk om een Intelligent Enterprise te worden?

Deel 3 van een vijfdelige blogserie “Anatomie van de Intelligent Enterprise.” In de komende blogs onderzoeken we hoe bedrijven de overgang naar een Intelligent Enterprise kunnen optimaliseren met behulp van intelligente technologieën.

Het rumoer rondom intelligente technologieën als kunstmatige intelligentie (AI), machine learning en Internet of Things (IoT) wordt steeds luider. En data science en algoritmegedreven automatisering komen steeds meer samen bij bedrijven. Elke dag opnieuw zien we hoe deze innovaties de toekomstige successen van bedrijven bepalen. Tegelijkertijd waarschuwen branche-experts ervoor dat bedrijven het niet gaan redden zonder datagedreven automatisering en besluitvorming.

Maar de groeiende stroom aan nepnieuws, angstaanjagende, intrigerende berichten en niet waar te maken beloften dreigt roet in het eten te gooien. Het zorgt ervoor dat mensen de echte voordelen van de intelligente technologieën kunnen missen. Toch moeten we volgens branche- en technologie-analisten de opkomst van intelligente technologie niet verwarren met een marketingtruc.

In het rapport “Technology Vision 2018”, bespreekt Accenture de Intelligent Enterprise: “Bedrijven vertrouwen voor hun groei op samenwerkingen die gebaseerd zijn op technologie. Maar hun eigen legacysystemen zijn niet geschikt om deze partnerships op grote schaal te ondersteunen. Bedrijven moeten dus eerst zichzelf opnieuw vormgeven om de Connected Intelligent Enterprise optimaal te kunnen ondersteunen.”

verb-bedrijfsresultaten-pic

Meer weten over de Intelligent Enterprise?

Bekijk klantcases, feiten en cijfers en ontdek hoe je van jouw organisatie een Intelligent Enterprise maakt op deze pagina

Waarom je nu met de transitie moet beginnen

In de digitale race om marktleiderschap moeten bedrijven het belang van deze drie uitdagingen zien:

• De juiste innovatiecultuur verzorgen: bedrijven zitten in een evolutiecyclus. Grootschalige adoptie van digitale technologie is daarbij een essentiële aandrijver. Daarvoor heb je medewerkers nodig die over het juiste talent en de juiste skills beschikken. En partnerships moeten digitale kansen benutten.

• Doorbreken van het ‘bedrijfscholesterol’: hoe ouder en groter een bedrijf is, hoe moeilijker je verandert. Vaak zit het personeel vast in een beperkende cultuur. Die cultuur wordt bepaald door beleid, procedures, managementlagen en angst voor risico’s. Daardoor blijft weinig ruimte over voor innovatie en creatief denken.

• IT-complexiteit verminderen: gemiddeld gebruiken bedrijven bijna driekwart van hun IT-budget om het digitale landschap soepel te laten draaien. Dat betekent dat andere zaken een ondergeschoven kindje worden. Denk aan het behandelen van data als strategische asset en het regelen van data governance over een gefragmenteerd portfolio. De meeste datapunten worden dan niet gebruikt. Daardoor krijgt het management niet het juiste inzicht. Terwijl zij dat wel nodig hebben om operationele en financiële prestaties te begrijpen. Bovendien moet het management aan de hand van die inzichten risico’s en kansen herkennen en aanpakken.

Deze uitdagingen kunnen complex zijn, maar ongebruikelijk zijn ze niet. Om ze aan te gaan heb je twee dingen nodig, ongeacht je branche, budget of digitale volwassenheid. Ten eerste: een flexibele houding, zodat je nieuwe manieren van werken kunt overwegen. En ten tweede: de tijd om de uitdagingen volledig aan te pakken.

Verandering gebeurt razendsnel. In twee jaar tijd verandert een digitale technologie van innovatieve doorbraak, naar een standaardvereiste om de concurrentie bij te blijven. Dus moeten bedrijven openstaan voor digitale investeringen die ze vooruithelpen. Dat doen ze door eerst een fundament te bouwen dat waarde haalt uit nieuwe technologieën – zowel bestaande als nieuwe, toekomstige technologie.

Een digitaal fundament ondersteunt een stapsgewijze, datagedreven aanpak van innovatie. Daarmee hoeven bedrijven niet meer te wachten totdat de juiste technologieën beschikbaar – en betaalbaar genoeg – zijn om te implementeren. In plaats daarvan kunnen ze zichzelf transformeren in een Intelligent Enterprise die:

• Van begin tot eind nadenkt over megaprocesssen en ze afstemt op strategische prioriteiten
• Toekomstige enterprise-architectuur en partnerships opbouwt met een duidelijk doel
• Snelheid en wendbaarheid krijgt om te innoveren. En de waarde van nieuwe producten, technologieën, diensten, processen en bedrijfsmodellen meteen kan laten zien.

De Intelligent Enterprise: een tijdperk van concurrerende innovatie

Dankzij het scala aan nieuwe intelligente technologieën kan ieder bedrijf concurreren in deze snelveranderende markt. Ongeacht grootte of legacy. Elk bedrijf kan nieuwe innovaties opnemen en resultaat leveren. Precies op het moment en de plek waarop ze het nodig hebben.

Als bedrijven hun concurrentiepositie willen verbeteren, moeten ze zichzelf met deze technologieën onderscheiden als Intelligent Enterprises. Deze verschuiving stelt bedrijven in staat om meer te doen. Het gaat verder dan het adopteren en innoveren van een aantal oplossingen om de concurrentie bij te blijven. Ze krijgen een compleet beeld in de perspectieven en digitale verbondenheid van alle gebruikers. De verschuiving doorbreekt de grenzen die de toegang tot bedrijfsbrede inzichten en informatie belemmeren. Het zijn juist deze mogelijkheden waarmee bedrijven de strijd winnen. Nu en in de toekomst.

Dit blog is ook in het Engels verschenen onder de titel “What’s The Urgency Behind Becoming An Intelligent Enterprise?”.

Lees ook deel 4 uit de serie ‘Intelligent Enterprise’.