Waarom e-commerce analytics zo belangrijk zijn

Het belang van e-commerce analytics voor de hedendaagse business kan niet genoeg worden benadrukt. Real-time inzichten in e-commercekanalen zijn van essentieel belang voor jouw concurrentievermogen in de experience-economie.

Het inzicht vormt de basis voor de ontwikkeling van innovatieve, datagedreven strategieën voor naadloze communicatie over verschillende kanalen. Met behulp van deze inzichten kun je de producten, ervaringen en waarde leveren die klanten verwachten. Voldoe je niet aan hun verwachtingen? Dan krijgen klanten al snel spijt van het delen van hun gegevens met je bedrijf.

computer screen & phone

Van omnichannel naar channel-less experiences

Klanten verwachten dat ze op ieder moment via ieder kanaal een gepersonaliseerde customer experience krijgen. Maar hoe ziet een hypergepersonaliseerde, channel-less customer experience er uit?

Gokwerk behoort tot de verleden tijd

Snelheid is bij zakendoen met klanten altijd al een voordeel geweest. Dat geldt nu nog meer dan ooit tevoren. E-commerce brengt razendsnelle data- en informatiestromen met zich mee. Je krijgt zeer kort de gelegenheid de aandacht van de klant te pakken door het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment, de juiste locatie en tegen de juiste prijs.

Sommige bedrijven baseren zich hierbij nog steeds op gokwerk. Zij gooien een lijntje uit en wachten de reactie af. Slimme bedrijven verkrijgen echter inzichten in hun klanten en passen hiervoor analytics toe. Zij achterhalen wie hun klanten zijn, wat zij willen, hoe zij zich voelen en wanneer zij van hen willen horen.

Klanten verwachten dat je een delicate balans bewaart. Zij verwachten dat je hen kent en gepersonaliseerde aanbiedingen aanbiedt op het moment dat zij daaraan behoefte hebben, met daarbij zo min mogelijk frictie. Je moet uitzonderlijke ervaringen leveren, zonder vertraging, zonder het opjagen van klanten en zonder het creëren van irritatie. Indien je hiervoor niet over de juiste tools beschikt, lijkt het al snel alsof je neurochirurgie moet uitvoeren met een grasmaaier.

De voordelen van het in real-time analyseren van e-commercedata

De experience-economie ontwikkelt zich razendsnel op basis van innovaties zoals machine learning en AI, maar ook door het verzamelen van data via ieder mogelijk kanaal inclusief het Internet of Things. De stroom van Big Data is constant.

Digitale platforms, zowel on-premise als in de cloud, leveren real-time data-analytics en actiegedreven inzichten in commerce. Ongeacht waar klanten zijn en via welk kanaal zij met jouw bedrijf contact hebben.

Naarmate intelligente tools krachtiger en betaalbaarder worden profiteren bedrijven van iedere omvang en uit iedere sector van deze technologie. Door het integreren van commerce-oplossingen met grote hoeveelheden inzichten worden zij in verhouding met andere organisaties bijna helderziend.

Met behulp van real-time inzicht in e-commerce kun je het volgende doen:

  • Analyseer en begrijp het gedrag van klantsegmenten op ieder detailniveau. Ken en begrijp de emoties waar klanten hun beslissingen op baseren. Meet de effectiviteit van je initiatieven over de volledige organisatie, breek silo’s af en integreer informatie die voorheen niet verbonden was.
  • Verbeter de prestaties van je marketing-, sales- en serviceactiviteiten. Handel direct en wacht niet langer op traditionele, tragere meetwaarden. Indien je immers niet snel genoeg handelt, kunnen kansen verloren gaan (net als een potentiële klant die met een concurrent in zee gaat).
  • Reageer direct op activiteiten op social media. Niet alleen door het corrigeren van problemen zodra zij ontstaan, maar ook door het stimuleren van positieve contacten met klanten. Maak klanten blij en zet geïnteresseerden en leads om in klanten.
  • Profiteer van het concurrentievoordeel van extra inzicht voor het beter anticiperen op klantbehoeften, -emoties en -houdingen. Lever uitstekende klantervaringen door het verkrijgen van meer inzicht in je klanten naarmate zij veranderen, zowel op de korte als lange termijn.

De neurale connectie maken in e-commerce analytics

Moderne intelligente oplossingen verzamelen, beheren en analyseren grote hoeveelheden gegevens uit verschillende kanalen in een enkelvoudig 360-graden zicht op de klant. Deze experience-data (X-data) is een belangrijke aanvulling op je operationele gegevens (O-data). AI en machine learning vinden patronen en inzichten in de grote hoeveelheden aan data die voor het menselijk oog totale chaos lijken.

Real-time inzicht in X-data en O-data levert een holistisch beeld op van de relatie tussen je klanten en organisatie. Het corrigeren van zwakke plekken en pijnpunten is alleen mogelijk als je klanten daadwerkelijk begrijpt. Indien je slechts één kant van het verhaal ziet kun je problemen over het hoofd zien, wat kosten met zich mee kan brengen, de productiviteit kan aantasten en innovatie kan beperken.

Via het Internet of Things, slimme apparaten, mobiele devices, het web en verbonden winkels wordt data verzameld en geïntegreerd uit een brede reeks databronnen. Denk hierbij aan:

  • Social media
  • Web- en mobiel verkeer
  • Interacties met chatbots
  • Klantenservice
  • Salescontacten (in winkel, op locatie bij de klant, online, etc.)
  • Marketingactiviteiten (e-mail, SMS, mobiel, etc.)

Beschik je over de juiste tools? Voer je hersenoperatie uit met precisietools of een grasmaaier? Kies op basis van je doelstellingen, klanten en middelen de juiste analyticsoplossing voor jouw organisatie.