Vijf KPI’s voor marketeers op een bierviltje

giving presentation.jpgHet was even goed nadenken over de kop die ik boven dit blog ging zetten. Want de tekst die bovenaan een (web)pagina staat, lees je als aller allereerste. “Zorg dus dat je daar informatie neerzet met attentiewaarde!”, benadrukte Ramond Leenders tijdens de Marketing Inspiration Day… Yes, het is gelukt! Je bent er nog! Lees vooral verder als je meer wilt weten over het duidelijk rapporteren en visualiseren van marketinginformatie en –KPI’s.

Ramond Leenders, BI Product Manager bij Ctac, startte zijn verhaal met Byron Sharp. Sharp is de auteur van een verhelderend marketingboek dat ik toevallig pas nog heb gelezen. Een aanrader voor elke marketeer, omdat Sharp in zijn boek de ogenschijnlijke natuurwetten in marketingland compleet aan zijn laars lapt. Enkele voorbeelden: ‘Mensen zijn niet met jouw merk bezig’, ‘NPS is rubbish!’ en ‘Marktpenetratie is belangrijker dan retentie’. Sharp pleit voor meer wetenschap in de marketing. Volgens hem zouden marketeers hun beslissingen vaker moeten baseren op data in plaats van op wat ze tijdens hun opleiding hebben gehoord.

showing numbers.jpgEn daar komt Ramond Leenders om de hoek kijken, die zonder enige marketingachtergrond het podium betrad tijdens de Marketing Inspiration Day. Hij buigt zich al vijftien jaar over rapportages, visualisaties en big data. Welke inzichten liggen er verscholen in marketingdata? Hoe breng je structuur aan in ongestructureerde data? En hoe geef je KPI’s zo duidelijk mogelijk weer zodat iedereen het begrijpt? Hij geeft twee tips voor marketeers.

 

11.000 Key Performance Indicators?

Ramond_Leenders.jpg“We willen cijfers, we willen er zoveel mogelijk, en we willen ze allemaal tegelijk zien”, zegt Ramond terwijl we op het scherm achter hem een ellenlang Excel-rapport zien. “Stel een controller een vraag en je krijgt een Excel-sheet als antwoord.” Maar is dit nou echt de duidelijkste manier om informatie over te brengen? Akkert iedereen die cellen en tabbladen door? Nee. Ramond: “Eigenlijk zou je met vijf KPI’s je business kunnen managen. Focus alleen op hetgene dat echt relevant is op dat moment.”

Leave the pie for dessert

Maar als je de Excel-sheets achterwege laat, hoe kun je dan het beste rapportages maken? In ieder geval niet met een pie chart, is de stelling van Ramond. “Een pie chart bevat te veel dimensies, die kunnen we nooit bevatten.” Hij beschrijft de kracht van een goede visualisatie en geeft aan dat we daar helemaal geen kleurtjes voor nodig hebben. “Vijftig tinten grijs, daar kun je alles mee duidelijk maken.”

Bierviltje.jpgWaar ik het boek van Byron Sharp behoorlijk theoretisch vond, maakte Ramond juist gebruik van veel sprekende praktijkvoorbeelden. Hij zette de zaal aan het werk, met bierviltjes (“Maak je KPI’s inzichtelijk op de achterkant van een bierviltje”), autocommercials (“Zien jullie the lady with the pig, en de aap op het dak?”) en cijferreeksen (“Tel van 0 tot 54, jullie krijgen één minuut”). Benieuwd? Kijk dan nu een samenvatting terug van zijn Inspiration Talk via de onderstaande video.

 


Wil je op de hoogte blijven van alle blogs over marketing? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

{{cta(‘f4968fe6-901d-4044-b2e8-2907fa871e0f’)}}