Vergeet het ‘hoe’ van Mobility, het gaat om het ‘waarom’

  • Martijn Tielen
    Solution Experience Innovation Director
    02/12/2014 | 128 views

MobileEnterprise Mobility was heel lang ‘nice to have’. Die tijd is voorbij. Inmiddels mag je gerust stellen dat elk groot IT-thema een mobiele component heeft. Altijd en overal kunnen werken, altijd en overal bij processen en informatie kunnen is gemeengoed geworden. Veel bedrijven vinden dat ze ‘iets’ met Mobility moeten gaan doen. Waar is het wachten op?

Eerst even een stapje terug. Wat Mobility eigenlijk? Dankzij de mobiele telefoon in uw broekzak bent u altijd en overal bereikbaar, waar u zich ook bevindt. Maar een telefoon is natuurlijk meer dan een telefoon om mee te bellen. Het is een computer op zakformaat die je in kunt zetten voor vrijwel alle taken die je ook op je lap- of desktop uitvoert. Het is een zaklamp. Maar het is ook ook een fotocamera, een filmcamera, een voicerecorder, een radio, een hartslagmeter, een thermometer, een televisie, een… We maken met z’n allen steeds meer gebruik van al die functies en al die beschikbare apps. Gemiddeld meer dan dertig uur per maand, zegt onderzoeksbureau Nielsen.

Trek dat nou eens door naar het bedrijfsleven. Als Mobility zo’n enorm vanzelfsprekend onderdeel van ons dagelijks leven uit is gaan maken, waarom is dat in het bedrijfsleven dan nog altijd niet het geval? Waar denkt u zelf aan bij Enterprise Mobility? Aan devices? Aan apps? Aan handige applicaties in de cloud? Als een draagbaar verlengstuk van uw website. Mobility is dat allemaal. Maar het is nog véél meer. Een goede, volwassen inzet van de juiste apps, de juiste devices en de juiste oplossingen in de cloud kan steeds meer bijdragen aan het realiseren van zakelijke doelstellingen.

Repeatable

Onderzoeksbureau IDC deed uitgebreid onderzoek naar de maturity van Enterprise Mobility in Europa. Het model van IDC kent vijf stadia van ‘maturity’ als het om Enterprise Mobility gaat.

• Stadium 1: Ad Hoc – IT reageert vooral op ontwikkelingen bij de concurrentie of komt in beweging als medewerkers daar om vragen.

• Stadium 2: Opportunistic – IT definieert user requirements en heeft de delivery van apps en devices gestructureerd.

• Stage 3: Repeatable – Mobility begint van strategisch belang te worden en dat belang wordt door de stakeholders onderkend en ondersteund.

• Stage 4: Managed – Apps voor specifieke businessprocessen en gebruikersprofielen leveren een concrete bijdrage aan het onderscheidend vermogen van de organisatie.

• Stage 5: Optimised – In deze fase beschikken bedrijven over een flexibele, end-to-end mobile application lifecycle strategieën.

Uit het onderzoek van bleek vooral dat de meeste Europese organisaties zich nog in de ‘Repeatable’ fase bevinden. In die fase zien organisaties Mobilty niet langer als een probleem of een uitdaging, maar veel meer als een kans om doelstellingen te realiseren.

Van ‘hoe’ naar ‘waarom’

Gelukkig wordt het steeds makkelijker om de stap naar de volgende fase te zetten en geleidelijk naar een volledige ‘Mobile First’ situatie toe te bewegen die Mobility volledig op waarde schat en het mobiele potentieel volledig omarmt. Dat zit hem onder meer in het feit dat de technische drempels geleidelijk weggenomen worden. Waar tot voor kort de focus vooral lag op de technische aspecten van Mobility – het ‘hoe’ – zorgen nieuwe innovaties dat organisaties zich helemaal op het ‘waarom’ kunnen focussen. Het bouwen, uitbreiden, beheren en onderhouden van mobiele apps is nu makkelijker dan ooit.

Dat is mede te danken aan innovaties zoals het SAP HANA Cloud Platform Mobile Services. Dit platform woont in de cloud en is uiterst betaalbaar. Gebruikers van dit systeem hoeven zich niet meer druk te maken over zaken als onderhoud, beheer en beveiliging. In plaats daarvan kunnen zij zich helemaal toeleggen op het snel bedenken en ontwikkelen van nutige apps die voor toegevoegde waarde zorgen. Voor enkele euro’s per user per maand beschikt u al over álles wat u nodig heeft om apps te bouwen, te distribueren en te onderhouden. Apps die bovendien naadloos integreren met de aanwezige (SAP) systemen en processen. (En dat allemaal zonder de noodzaak om vooraf flink te investeren.) Hierdoor gaat het voor het eerst (gelukkig) niet meer primair over techniek, maar (eindelijk) over de toepassing ervan.

Hoe ziet úw mobiele strategie eruit als techniek niet langer een issue is? Welke mobiele apps helpen de mensen in uw organisatie om het verschil te maken en de concurrentie het nakijken te geven?