Uitvoeringsplatform op abonnementsbasis voor pensioenfondsen

De uitvoering door pensioenfondsen zou aanzienlijk goedkoper en efficiënter kunnen in een gezamenlijk pensioenplatform, waarbij pensioenfondsen op abonnementsbasis betalen voor afgenomen diensten.

Dat stelde Peter de Bruijne, managing directeur voor de Benelux van itbedrijf MSG Global Solutions, woensdag tijdens het IIR Pensioenforum. MSG, dat zich richt op de financiële dienstverlening, wil zo’n organisatie opzetten in samenwerking met partners, waaronder softwareontwikkelaar SAP en data-organisatie Employee Benefits Competence Centre (EBCC).
Volgens Job de Graaf van SAP zouden pensioenfondsen zo kunnen profiteren van de nieuwste technologie, toekomstige digitalisering, schaalbaarheid en flexibiliteit. Hij claimde dat, als er meer dan een miljoen deelnemers in het systeem zitten, jaarlijkse kosten gereduceerd kunnen worden tot niet meer dan €2,50 per deelnemer.
De Graaf en De Bruijne maakten duidelijk dat het platform in principe alle bestaande pensioenvehikels kan bedienen en alle huidige pensioenregelingen en – producten aan kan. Hij benadrukte dat dat ook geldt voor producten in de derde en de vierde pijler, waaronder banksparen.

Een ‘flexibele kern’ van het systeem kan de administratie doen voor zowel opf’en, bpf’en, beroepspensioenfondsen als algemeen pensioenfondsen, aldus De Bruijne tijdens zijn presentatie. Pensioenfondsen zouden kunnen kiezen of ze volledige bemoeienis houden met hun administratie dan wel het beheer deels of volledig uitbesteden aan het platform.
Volgens de MSG-directeur krijgt het voorgestelde gezamenlijke systeem de mogelijkheid te communiceren met portalen, apps en financiële planners van pensioenfondsen en kan het ook worden gebruikt voor financieel advies.

De initiatiefnemer gaf verder aan dat EBCC in het geheel kan fungeren als leverancier van data en als ‘clearing house’, om de in te voeren gegevens zuiver te houden. De onafhankelijke data-organisatie maakt daarbij onder meer gebruik van informatie uit het Pensioenregister, het UWV en de Gemeentelijke Basisadministratie. Volgens De Bruijne moeten ook werkgevers en werknemers informatie inbrengen.

book-icon

Een toekomstbestendig pensioenplatform

Bedien deelnemers persoonlijk en op maat. Vereenvoudig uw systeemlandschap en verlaag de kosten per deelnemer.

Vertrouwd consumentenmerk

Tijdens het forum in Utrecht raadde Jan-Wouter Bloos, partner bij Deloitte, pensioenfondsen en hun uitvoerders aan om zich snel te gaan voorbereiden op de eisen die individuele pensioenopbouw en meer keuzevrijheid gaan stellen aan hun organisatie. Als knelpunten signaleerde hij distributie in zowel de sector als bij werkgevers, de beheersing van complexiteit en de opzet van een ‘vertrouwd consumentenmerk’.

Bloos onderstreepte dat de huidige pensioencommunicatie van voornamelijk eenrichtingsverkeer naar de deelnemers moet veranderen naar klantbediening, waaronder advies bij keuzes. Fondsen en hun uitvoerders moeten verder nieuwe (robo)technologie introduceren om hun deelnemers beter te bedienen met maatwerk tegen lagere kosten, betoogde hij.
Tijdens de bijeenkomst drong beveiligingsdeskundige Brenno de Winter erop aan om te stoppen met het per email versturen van gevoelige informatie. Aan de hand van een aantal voorbeelden illustreerde hij hoe gemakkelijk emails van de overheid met vertrouwelijke gegevens zijn te hacken. Hij stelde voor dat pensioenfondsen kennis van gemaakte fouten met elkaar delen, zoals ook de luchtvaart dat consequent doet om de vliegveiligheid te verbeteren. ‘De onderwereld wisselt die informatie namelijk wél uit.’

Meer weten over de relatie tussen IT en de pensioensector? Lees dan dit blog over financiële ongelijkheid binnen financiële instellingen.