Transformeer de toekomst met mobile!

  • Martijn Tielen
    Solution Experience Innovation Director
    20/11/2014 | 40 views

Hoe verloopt uw mobile journey? Digital draait al lang niet meer op en om PC’s. Sinds een aantal jaar is het een simpel feit dat het gebruik van anytime-anywhere devices het bedrijfsleven flink beïnvloedt. Daar komt voorlopig nog geen einde aan. Geschat wordt dat er in het jaar 2020 meer dan 30 miljard devices in omloop zullen zijn. Hoe gaat dit proces zich voltrekken en op welke manieren kunt u als bedrijf het meest optimaal profiteren van deze mobile revolution?

De ‘mobile journey’ van uw onderneming kent een aantal fases. Ik heb getracht u aan de hand te nemen bij het ‘mobiel’ maken van uw bedrijfsvoering in de eerste fase. Bij het ontwerpen van mobiele strategieën en toepassingen is de daaropvolgende stap ook erg belangrijk: het combineren van geografische en bedrijfsspecifieke data. Heeft u die blog ook gelezen?

Na het succesvol doorlopen van deze stappen belandt u vanzelf in de laatste fase waar de ‘mobile future’ central staat.

Een nieuwe manier om naar uw bedrijf te kijken

In een wereld waarin mensen en apparaten met elkaar verbonden zijn, doet u op andere manieren zaken. Want wat als we in constant contact staan met de gebouwen waarin we werken, de auto’s waarin we rijden en de machines die we gebruiken? De Internet of Things (IoT)-ontwikkeling opent een ongekend aantal nieuwe deuren voor uw bedrijf. Naar schatting zal in 2020 een bedrag van $1,9 biljoen aan economische waarde gemoeid zijn bij deze digitale revolutie. Hoe geeft u uw bedrijf vorm in deze nieuwe wereld?

 (bijna) Alles wordt data

Waar een vrachtlading vroeger simpelweg van A naar B werd vervoerd binnen een van te voren bekend tijdsbestek, kunt u nu zo vaak u wilt real-time zien hoe warm het is in de laadruimte, of de rit schokkerig verloopt en of de lading zijn bestemming zal bereiken op het geplande tijdstip. U ziet het op uw PC, smartphone of tablet en stelt zelf in wanneer u de informatie wenst te ontvangen. Deze data kunnen vervolgens ook aan andere systemen gekoppeld worden, zodat een distributiecentrum de resources zo optimaal mogelijk kan inzetten. Door gebruik te maken van verschillende sensoren kan in feite ieder proces gemonitord én gemanaged worden. Ú bent de architect van toekomstige bedrijfsprocessen.

Datakennis + business intelligence

Belangrijk is het koppelen van goede kennis van (big) data aan een slimme manier van zakendoen. Zo is ook de locatie van een trouwe klant relevante informatie: wat als hij of zij in de buurt is van een lokale shop en een push-bericht ontvangt met daarin een persoonlijke aanbieding? Of iemand zit met een technische vraag en wordt automatisch in contact gebracht met de monteur die op dat moment beschikbaar én in de buurt is, zonder de tussenkomst van een coördinatiecentrum?

Vervolgstappen

De volgende zaken zijn van belang bij het verder implementeren van IoT-strategieën binnen uw bedrijfsvoering:

  • Combineer kennis van big data met zakelijk instinct. Beide hebben elkaar nodig voor een positieve uitkomst. Belangrijk is het om data afkomstig van mobiele apparaten real-time te kunnen analyseren, zoals in het voorbeeld van het distributiecentrum dat logistieke informatie van vrachtwagens gebruikt om de interne capaciteit zo effectief en efficient mogelijk te benutten.
  • Zorg dat alle bedrijfstoepassingen op ieder apparaat en op iedere locatie te gebruiken zijn.
  • Ga intelligent om met de mogelijkheden van connected Welke data zijn voor u van belang en hoe kunt u deze verkrijgen en analyseren? Hoe integreert u interne bedrijfsdata met relevante externe data? En op welke vlakken kunt u informatie delen met partnerbedrijven binnen één integraal samenwerkingsplatform?

Succesvol zijn en blijven gaat over uzelf steeds weer kunnen vernieuwen. Hoe gaat úw onderneming er in de toekomst uit zien?

Bepaal uw eigen Mobile Journey – ontdek meer!