Technology

Deel via:

Zo optimaliseer je content voor voice search

Voice SearchVoice search begint de laatste jaren eindelijk volwassen te worden. Toepassingen als Google Voice Search, Apple’s spraakassistent Siri en Echo van Amazon begrijpen steeds beter waarnaar we op zoek zijn. Dit heeft grote gevolgen voor contentmakers en -marketeers. Maar hoe optimaliseer je jouw content hiervoor?

Zoeken met je stem kost minder moeite dan een zoekopdracht handmatig invoeren. Logisch dus dat voice search stevig in de lift zit. Volgens comScore zet deze trend de komende jaren door. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat voice search in 2020 goed zal zijn voor maar liefst 50 procent van alle zoekopdrachten.

Volledige vragen

Het verschil met de traditionele manier van zoeken gaat verder dan de manier van invoeren. Waar gebruikers vroeger voornamelijk op zoektermen en zinnen zochten, stellen ze met voice search volledige vragen. In plaats van ‘recept pizza pepperoni’ stellen ze personal assistants en zoekbots de vraag: “Wat is het beste recept voor een Italiaanse pepperoni-pizza?” Dit verklaart waarom het aantal zoekopdrachten dat met ‘who’, ‘what’, ‘where’ of ‘how’ begint in een jaar tijd met 61 procent is gestegen.

Het is dan ook vooral van belang dat je content op een natuurlijke wijze antwoord geeft op de vragen die mensen aan zoekmachines stellen. De waarde van keywords en metatags, voorheen altijd zeer belangrijke factoren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), is de laatste jaren behoorlijk afgenomen. Voice search doet daar dus door die volledige vraagstellingen nog een schepje bovenop.

SEO, maar dan anders

Kortom, voice search zet de SEO-wereld flink op zijn kop. Dit is in de basis een positieve ontwikkeling, want het draagt bij aan de noodzaak om content te maken waar mensen echt iets aan hebben. Maar hoe doe je dat? Door deze stappen te volgen, kom je al een heel eind.

Stap 1: Zoek uit welke vragen jouw doelgroep stelt

Er zijn allerlei manieren om te achterhalen waarnaar jouw potentiële klanten zoeken. Kijk bijvoorbeeld welke vragen er worden gesteld op je website, social media en internetfora. Of informeer bij de salesafdeling en klantenservice welke vragen er leven onder de klanten. Je kunt zelfs gesprekken meeluisteren om hun exacte bewoordingen over te nemen. Zo ga je dicht bij het taalgebruik van klanten zitten. Een andere optie is een onderzoek laten uitvoeren naar de meest voorkomende zoektermen over een onderwerp.

Een handige tip is om de vijf W’tjes en de H van hoe los te laten op jouw onderwerp, product of dienst. Zo kom je al gauw tot een hele trits aan gerelateerde vragen die waarschijnlijk ook regelmatig worden gesteld.

Stap 2: Stel de vragen zelf met voice search

Gebruik een aantal verschillende tools voor voice search om een beeld te krijgen van de pagina’s met de hoogste ranking. De Google-app voor Android en iOS is bijvoorbeeld een prima vertrekpunt. Zo leer je de concurrentie kennen en begrijp je beter hoe jouw content eruit moet komen te zien. Let in het bijzonder op de vragen die nog niet beantwoord worden. Focus je eerst op deze gaten in de informatievoorziening en probeer daarna pas om de bestaande pagina’s af te troeven. Dat laatste vergt namelijk veel meer moeite.

Stap 3: Creëer content die de vragen beantwoordt

Geef in je teksten antwoord zoals je dat ook in een gesprek zou doen. Bij het optimaliseren van content voor voice search is het cruciaal dat je korte, duidelijke antwoorden formuleert die geen verwarring veroorzaken. Vermijd formeel of te commercieel taalgebruik, maar kies zoveel mogelijk voor spreektaal. Het antwoord op de vraag kun je vervolgens verrijken met gerelateerde, eveneens nuttige informatie.

Houd bij het creëren van content ook rekening met variaties op dezelfde vragen, zodat je geen lezers misloopt vanwege een iets andere bewoording. Ter illustratie: de vragen ‘wat heb ik nodig op vakantie’, ‘wat neem ik mee op vakantie’ en ‘wat moet er mee op vakantie’ komen allemaal ongeveer op hetzelfde neer.

Stap 4: Werk met gestructureerde gegevens

Voor voice search is het enorm belangrijk dat Google precies weet waar jouw content over gaat. Zodat jouw content verschijnt bij de juiste, voor jouw organisatie relevante vragen. En omdat die vragen door voice search steeds gedetailleerder zijn, moet ook Google steeds nauwkeuriger de bedoeling van je content begrijpen.

Een middel om dat te bereiken is via gestructureerde gegevens. Dat realiseer je door je webpagina te voorzien van voor zoekmachines begrijpelijke code. In die code kun je heel nauwgezet aangeven waar de tekst over gaat en hoe deze in verhouding staat tot de rest van je website, en dus van je dienstverlening. Het correct implementeren van structured data is een behoorlijk technische klus, laat dit dan ook over aan een SEO-specialist of webbouwer die daar verstand van heeft.

Stap 5: Bouw aan je autoriteit

Eén ding is in ieder geval niet veranderd: de autoriteit van je website telt nog steeds zwaar mee. Google toont bij natuurlijke zoekopdrachten (wat per definitie geldt voor spraak) het antwoord steeds vaker direct bovenaan in een zogeheten ‘answer box’. Het gaat dan om een kort antwoord in een groot lettertype, zodat het goed zichtbaar is op een smartphonescherm. Google put voor de directe antwoorden uit sites met autoriteit, die veelvuldig op een hoge positie in zoekresultaten staan.

Als Google jouw website steevast als bron voor directe antwoorden wordt gebruikt, kan dit veel extra traffic opleveren. Zeker als het directe antwoord van Google eigenlijk nog niet genoeg de diepte ingaat. Om de kans te vergroten dat Google jouw content in een direct antwoord belicht, moet je er in ieder geval voor zorgen dat de specifieke vraag in kwestie zo snel mogelijk en in heldere (spreek)taal wordt beantwoord.

Gunstige bijeffecten

Voor een succesvolle SEO-strategie moet je dit consequent en in al je communicatie-uitingen toepassen. Een voordeel is dat je zo gemakkelijk aan relevante content voor social media komt. Je weet immers wat je doelgroep zich afvraagt. De antwoorden op hun vragen leiden gegarandeerd tot een lading likes. En misschien kom je wel op een idee voor een nieuw product?

Er is dus voor veel organisaties werk aan de winkel. Deze nieuwe SEO-realiteit betekent waarschijnlijk dat hun bestaande teksten niet meer voldoen. Gooi ze nou niet meteen in de prullenbak! Het kan al veel schelen als je je oude content in een nieuw jasje steekt met natuurlijker taalgebruik en wat extra informatie.

Voice search is here to stay. Hier liggen kansen voor marketingmanagers, zeker omdat bovenstaande nog bepaald geen algemene kennis is. Staar je dus niet meer blind op keywords, maar voer eens een goed gesprek met je smartphone. Als iemand je voor gek verklaart, weet jij wel beter.