Technology

Deel via:

Waarom u een (big) data management platform nodig heeft voor uw digitale transformatie?

Ronald van Loon

 

Het proces van digitale transformatie is aan de gang in vrijwel elke sector in de wereld. Ondernemingen, bedrijven en organisaties over de hele wereld maken gebruik van hun activa, omvangrijke data (de zogenaamde ‘big data’) en analyses om hun concurrenten voor te blijven. In feite is data-analyse en big data in zoverre populairder geworden dat data-analyse voor differentiatie inmiddels als een concurrentievoordeel wordt beschouwd door bijna 91% (klik hier en download de IDC InfoBrief gesponsored door SAP, Juli 2017: Data Management Platform en Digital Transformation om meer te weten te komen) van de bestuurders. Bovendien zijn op informatie gebaseerde producten op een zeer positieve manier van invloed op de opbrengsten bij ten minste een derde van de Global 2000 — de 2000 grootste bedrijven  volgens Forbes Magazine.

Hoe verandert een digitale transformatie de manier waarop organisaties werken?

De digitale economie is er al en breidt snel uit. In feite is het nog maar een kwestie van jaren totdat de meeste van onze systemen, processen en activiteiten volledig gedigitaliseerd zullen zijn. Of ze nu klaar zijn voor de transformatie of niet, organisaties dienen de manier waarop ze denken en hun zakelijke activiteiten uitvoeren, te moderniseren.

 Organisaties en bedrijven moeten tegenwoordig veel verder gaan in hun denken dan de traditionele grenzen van een onderneming en moeten het hele ecosysteem meenemen in hun overwegingen om ervoor te zorgen dat ze de juiste beslissingen nemen die kunnen helpen bij hun voortbestaan. Het is nu essentieel voor organisaties en bedrijven om rekening te houden met vele verschillende factoren. De meest prominente daarvan zijn de klanten, leveranciers, concurrenten en consortia waarvan de organisatie of het bedrijf deel van uitmaakt. Gelukkig maakt een digitale transformatie dat alles, en nog veel meer, voor velen mogelijk!

 Het belang voor organisaties en bedrijven om gegevensstromen in de huidige wereld te evalueren en te analyseren, kan niet genoeg benadrukt worden. Met al de digitaal verbeterde ervaringen, diensten en producten die vandaag de dag door bedrijven en organisaties worden aangeboden, is het niet verwonderlijk dat de huidige bestuurders verschillende benaderingen uitproberen om hun inkomsten te verhogen uit al deze verschillende en innovatieve zaken waar we nu toegang tot hebben in de digitale wereld.

Er is veel dat organisaties moeten doen om de steeds veranderende digitale wereld bij te houden. Het is niet ongewoon dat organisaties daarmee worstelen door het gebrek aan flexibiliteit en vermogen om de juiste beslissingen te nemen. Als gevolg hiervan is er een duidelijk zichtbaar verschil tussen de organisaties die voortgang boeken en degenen die moeite hebben om te overleven.

Een van de belangrijkste redenen waarom organisaties er niet in slagen om te gedijen in de digitale wereld, is omdat hun bedrijfsmodellen niet in overeenstemming zijn met de digitale economie. Zonder een bedrijfsmodel dat de digitale transformatie van de onderneming of bedrijfstak ondersteunt, is het praktisch onmogelijk voor een organisatie of bedrijf om efficiënte en optimale marktstrategieën op te stellen en uit te voeren. Naast het verkennen van en experimenteren met nieuwe inkomstenstromen en datastromen, voor het boeken van voortgang in de digitale wereld, moeten bedrijven en organisaties ook hun backend systemen en de manier waarop ze werken voortdurend vernieuwen.

Als een integraal onderdeel van elke digitale transformatie hebben organisaties ook een platform nodig om data van elke soort en grootte te kunnen beheren. Pas na het bestuderen van trends en de juiste evaluatie van de data en veranderingen die nodig zijn, zullen organisaties in staat zijn om digitale competenties goed te benutten tot hun voordeel door niet alleen relevante bedrijfsmodellen te creëren, maar ook door te innoveren middels de aangeboden producten en diensten. De implementatie, integratie en het op grote schaal gebruiken van een management platform zal de prestatie van de organisatie en de kwaliteit van de oplossingen verbeteren wat de klantervaring en inkomsten gegarandeerd zal bevorderen.

Het belang van digitale data management platforms

Digitale data management platforms zijn vandaag de dag een noodzaak voor elke onderneming en organisatie in de wereld, ongeacht de bedrijfstak waartoe ze behoren. Een aantal domeinen van het bedrijf overkoepelend, is een digitaal data management platform essentieel voor de integratie en het bieden van oplossingen die uitgebreid en allesomvattend zijn. Een goed bedrijfsplatform moet de vijf servicelagen bevatten: betrokkenheid, integratie, ontwikkeling, data en moderne IT-kernsystemen, die de sleutelcomponenten van elk digitaal bedrijf zijn.

rvl2.jpg

[Klik op de afbeelding om meer te weten te komen]

Zoals hierboven vermeld, is het voor een organisatie een rampscenario als men zich alleen beperkt tot het focussen op transactiegegevens. Organisaties begrijpen best wel dat de wereld in een ongekend tempo digitaal gaat, maar er wordt geschat dat minder dan 25% van hen met succes de volledige voordelen van data-analyse hebben benut en in staat zijn om de hoogst mogelijke waarde uit de analyse van gegevens te halen. Het zou echter onjuist zijn om te beweren dat organisaties dit niet proberen. Aangezien ze zich realiseren dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen faillissement als ze alleen op de traditionele methodes voor het runnen van een bedrijf vertrouwen en zich alleen op transactiegegevens blijven concentreren, zijn gedurende de afgelopen twee jaar ongeveer 65% van de organisaties begonnen met het meten en bijhouden van andere prestatiekernindicatoren.

Bestuurders op elk niveau begrijpen dat zonder big data en analyse, ze constant risico lopen op onderpresteren. Dit is precies waarom ze niet aarzelen om de nodige vraagtekens te zetten achter de status quo en onmiddellijke toegang willen hebben tot informatie die ze tot hun voordeel kunnen gebruiken. Met behulp van een data management platform zullen deze bestuurders weliswaar niet kunnen stoppen met het zich zorgen maken over de datavoorbereiding, maar kunnen ze daaruit wel alle noodzakelijke conclusies voor het bedrijf afleiden om niet alleen te kunnen overleven, maar als bedrijf te bloeien en voortgang te boeken. Uiteraard kan het gebruik van digitale bedrijfsmatige platforms organisaties en bedrijven een voordeel bieden vergeleken met de concurrentie.

De datalaag van bedrijfsmatige digitale platforms verhoogt ook de connectiviteit tussen de verschillende systemen van het bedrijf en heeft invloed op de activiteiten die essentieel zijn voor het bedrijf of de organisatie. Vaak laten deze op een cloud-gebaseerde platforms niet alleen data-integratie en databeheer toe, maar helpen ze ook om de integriteit van de gegevens te behouden en bij de dataconservering. Aangezien organisaties zich inzetten om digitaal volwassen te worden, zullen ze steeds meer op deze platforms moeten vertrouwen om ervoor te zorgen dat hun activiteiten en processen vraaggericht zijn, aangestuurd door de data die geanalyseerd moeten worden om personalisatie te optimaliseren en uitgebreide oplossingen te creëren, en dat ook allemaal digitaal uit te voeren.

Een ander voordeel bij het gebruik van deze bedrijfsmatige digitale platforms voor data management, is dat de analyse van bepaalde gegevens volledig realtime kan worden uitgevoerd. Dit maakt het niet alleen mogelijk om gegevens onmiddellijk te benutten, maar ze kunnen ook  operaties en analyses realtime helpen veranderen. De interacties die klanten met bedrijven en organisaties hebben, zijn in de praktijk niet alleen beperkt tot bepaalde domeinen en spreiden zich ook uit tot desktop, e-mail, mobiele telefoon, televisie en druk, die allemaal afzonderlijk kunnen worden geëvalueerd en in aanmerking genomen om klantsegmentering te gebruiken voor het realiseren van hogere winsten.

De beschikbaarheid van volledige gegevens is nog een ander pluspunt dat voortvloeit uit het gebruik van bedrijfsmatige data management platforms. De toegankelijkheid is toegenomen en de mogelijkheden voor het in kaart brengen van data vergroten de manier waarop u gebruik kunt maken van de gegevens. Bovendien zijn bedrijven en organisaties door het gebruik maken van dergelijke platforms in staat om de gebruikerservaring te begrijpen wat gegarandeerd klanten en gebruikers van heinde en verre binnen het ecosysteem zal aantrekken, iets wat nooit mogelijk zou zijn geweest zonder het efficiënte gebruik van analyses en data management platforms.

Het investeren in hulpmiddelen voor gegevensbeheer en een platform dat digitale volwassenheid ondersteunt, is iets wat bedrijven, zowel kleine als grote, zich niet kunnen veroorloven om achterwege te laten. Zodra de  technologieën zijn geïmplementeerd, geconfigureerd en opgestart, zijn de voordelen die bedrijven kunnen behalen van big data management platforms, vrijwel eindeloos. Als u vragen heeft over de bruikbaarheid van data management platforms en hoe u voordeel kunt halen uit gegevens en activa, bekijk de on-demand  webinar waar u al het nodige te weten zult komen.

 Ronald van Loon

 

 


 

Reageren op dit blog?