Technology

Deel via:

‘Slimme’ horeca profiteert van connected business

Run_Live_Truck_Bavaria-1.jpgWe horen en lezen al jaren over het Internet of Things (IoT). Door alledaagse dingen ‘slim’ te maken en ze aan elkaar en het internet te koppelen, ontstaan nieuwe diensten en businessmodellen. Inmiddels zie ik dat dat besef steeds meer mainstream wordt.

(Te) veel keuze

Ook in de horeca zijn er vele toepassingen van IoT denkbaar. Vooral het samenbrengen van de digitale en de fysieke wereld creëert nieuwe mogelijkheden voor horecagelegenheden om klanten precies te serveren wat ze willen. En dat is met het almaar groeiende aanbod van verschillende (speciaal)dranken geen overbodige luxe.

 Liefhebbers van een lekker biertje hebben er de laatste jaren heel wat keuzemogelijkheden bij gekregen. Zo bedraagt het marktaandeel van kleine, onafhankelijke brouwerijen – elk met hun unieke biertjes – inmiddels zo’n 20% van het totale bieraanbod. Geweldig toch, al die keuze? Maar het kan ook leiden tot keuzestress, en dat is zowel voor de brouwer als de bierliefhebber onprettig.

 Dus is er een app ontwikkeld waarmee consumenten geholpen worden een biertje te kiezen dat past bij hun voorkeuren. De app staat in verbinding met een ‘slim’ schap dat aanbevelingen voor verschillende lekkere biertjes doet op basis van een ingevulde vragenlijst. De data van eerdere gebruikers van de app wordt verzameld om de aanbevelingen steeds beter en gerichter te maken.

Inzicht in verbruik

Bij een van de oudste familiebedrijven van Nederland, Bavaria, integreren ze IoT ook in hun bedrijfsprocessen. Daarom schakelde de bierbrouwer de SAP Run Live Truck in om binnen een week een innovatieve app uit te werken. Slimme zet als je het mij vraagt, zeker wanneer je nagaat hoeveel voordelen er zitten aan ‘connected business.’

 Bavaria wil horecaondernemers meer inzicht geven in biervoorraden en –verbruik. De heilige graal voor zowel horeca als brouwer. IoT zorgt ervoor dat er eenvoudig en snel data verzameld kan worden over de actuele voorraad en het werkelijke verbruik.

 Dit biedt interessante nieuwe inzichten voor de horecaondernemer, maar ook Bavaria profiteert van de collectie en analyse van deze data. Naast de waardevolle inzichten over het verbruik, kan de brouwer een immense operatie binnen de productie optimaliseren: voorraadtransport.

Hoogste kwaliteit service

Op het gebied van service transformeert IoT bedrijfsmodellen. Zo kan Bavaria met de data die het verzamelt iedere horecaondernemer passend advies op maat geven. De kwaliteit van de dienstverlening wordt persoonlijker en dus waardevoller – zowel voor de ondernemer als voor Bavaria.

 Op deze manier zorgt data-analyse dus voor meer inzicht in biervoorraden (het initiële doel), maar leidt het daarnaast uiteindelijk tot efficiëntere processen, slimmere planning en zelfs tot betere service en klantrelaties. Als je het mij vraagt is dat de kracht van connected products en connected business!

 Meer weten over de Bavaria-case in de #RunLiveTruck: https://runlivetruck.sap.nl