Technology

Deel via:

Run Live Truck 2.0: innovatie verankeren in organisaties

Twee tours langs bedrijven, zeventien werkende prototypes, goud in de categorie B2B tijdens de prestigieuze Grand Prix Content Marketing en een eervolle tweede plaats bij de jaarlijkse awarduitreiking van Channelweb voor Marketing Program of the Year. Je kunt wel stellen dat de SAP Run Live Truck, het concept waarbij IT-experts innovatie letterlijk naar de klant brengen, een succes is. Keer op keer werden in slechts een week tijd indrukwekkende innovatieve toepassingen opgeleverd. Op de valreep van 2017 kijken we terug op een enerverend jaar in de Run Live Truck.

Van innovatief idee naar concrete oplossing

Innovatie komt niet vanzelf. In een organisatie zweven vaak genoeg vernieuwende ideeën, maar deze transformeren naar een concrete en werkende oplossing is een heel ander verhaal. Met de Run Live Truck probeerden we daar in 2017 verandering in te brengen. Liefst zeventien keer hield de truck – of beter gezegd: het mobiele innovatie lab – een week lang halt voor de deur van een bedrijf ergens in Nederland. Het Run Live Truck-team hielp zelfs de veelbelovende Californische startup Rainforest Connection met de ontwikkeling van een app. Passie voor innovatie was de rode draad en tegelijk de succesfactor van het project.

Give technology a human meaning

Een Design Thinking Session gaat steeds vooraf aan de komst van de Run Live Truck. In de sessie worden de kaders voor het prototype vastgesteld. Daarin wordt niet zozeer gekeken naar de techniek, maar vooral naar wat de klant nodig heeft. Door goed te luisteren, wordt technologie vertaald naar praktische toepasbaarheid. Een app, dashboard of applicatie lijkt een klein stapje in het verbeteren van je bedrijfsproces, maar wordt dankzij Design Thinking onderdeel van iets groters. De Run Live Truck leverde het afgelopen jaar dan ook veel meer af dan enkel een product.

De Run Live Truck noemen we niet voor niets ‘Innovation on wheels’. Het maakt innovatie tastbaar. Met enkel een goed ingerichte vrachtwagen ben je er dus niet. De experts zijn het meest essentiële onderdeel in de truck. Zij laten – met hun passie voor innovatieve toepassingen – organisaties warmlopen voor disruptieve technologie. Zo geven ze technologie een menselijke invulling. En dat is precies wat we willen!

Innovatie laten leven in een organisatie

De Run Live Truck is een middel om allerlei mensen in een organisatie te verbinden. Het afgelopen jaar raakten we werknemers in alle lagen van een organisatie en staken we ze aan met onze liefde voor innovatie. Ook degenen die zich niet direct bezighouden met digitale innovatie. Van de facility manager 'die nooit meewerkt’, maar staat te stuiteren van enthousiasme wanneer de truck de parkeerplaats op komt rijden, tot het hoofd IT waarvan de ogen beginnen te glanzen als hij hoort met welke innovatieve technologieën in de truck gewerkt wordt, maar ook business owners als ze zien dat hun ideeën werkelijkheid kunnen worden.

We zorgen dus niet alleen voor een product, we willen dat innovatie daadwerkelijk gaat leven in een bedrijf. Door in een week een werkend prototype op te leveren, laten we ook nog eens zien dat het uitwerken van een innovatief idee echt geen jaren hoeft te duren.

Leermomenten in de Run Live Truck

Natuurlijk roepen we niet alleen maar halleluja. Na twee seizoenen weten we inmiddels wat er goed is aan de truck én wat er beter kan. De samenstelling van het team is bijvoorbeeld key. Het lijkt een simpel concept: stop een aantal experts op het gebied van technologische innovatie bij elkaar in een truck en bouwen maar. Maar het is een behoorlijke pressure cooker. Als je dan in een week tijd een Minimal viable product wil opleveren, is het belangrijk om mensen te selecteren die elkaar goed aanvullen. Niet alleen qua kennis maar ook wat betreft persoonlijkheid.  

 Een ander leermoment is het besef dat je – doordat je maar vijf dagen aan een prototype werkt – misschien niet altijd je uiteindelijke doel bereikt. Het kost tijd om innovatie te verankeren in een organisatie. Dat is in het huidige format een lastige opgave wanneer de trein door blijft denderen en je dus na een week alweer bij de volgende klant op de stoep moet staan. Als je als organisatie wil dat het hele bedrijf je nieuwe app, dashboard of toepassing adopteert, heb je meer tijd nodig om je product te laten landen bij alle collega’s. Zeker omdat je ook nog eens fundamenteel je bedrijfsproces op zijn kop zet. 

Run Live Truck 2.0

Die leermomenten, die zetten we niet zomaar op papier. We gaan er ook iets mee doen. Juist, de Run Live Truck gaat gewoon door! Run Live Truck 2.0 dopen we hem alvast. Kevin Carlyon is net begonnen als Manager Innovation Office bij SAP en kan niet wachten tot de volgende tour van start gaat. “De Run Live Truck heeft veel teweeggebracht, zowel bij de klant als bij SAP zelf. Het enthousiasme verspreidde zich als een olievlek.” Het afgelopen jaar volgde Kevin de ontwikkelingen rondom de Run Live Truck vanaf de zijlijn, maar het komende seizoen zal hij vanuit zijn nieuwe rol nauw betrokken zijn bij het project. Een taak die hij graag op zich neemt.

De Run Live Truck keert terug, maar zal wél anders worden vormgegeven dan de afgelopen twee seizoenen. “We zijn namelijk niet voor niets een innovatieteam”, stelt Kevin terecht. We blijven vasthouden aan het idee van een truck, maar gaan aankomend seizoen voor een ‘extended version’. Dat betekent dat we niet alleen een week lang werken aan een MVP, maar het prototype uitwerken tot een productieve pilot. Zo integreren we de innovatieve oplossing in het business proces. Omdat we meer tijd hebben, kunnen we ook meer aandacht besteden aan het verankeren van innovatie in een organisatie. Win-win dus!

 Uiteraard hebben we wensen. Het zou fantastisch zijn als we weer aan de slag kunnen met Machine Learning. Maar ook Blockchain, Augmented Reality en een case met smart buildings staan op het verlanglijstje. Verder willen we ook kijken hoe we de truck kunnen inzetten om startups te verbinden aan onze klanten, door ze de mogelijkheid te bieden hun innovaties naar ons platform te brengen. Een win-win voor de start-up, SAP en onze klant. Maar bovenal hebben we vooral heel veel zin in een nieuw seizoen Run Live Truck.

Zelf de Run Live Truck ervaren?

 Heb je zelf een uitdagende case waar onze experts hun tanden in kunnen zetten? Laat het ons dan vooral weten. Als je nieuwsgierig bent naar de ontwikkelingen rondom Run Live Truck 2.0 raad ik je aan om in ieder geval de website  in de gaten te houden.

 


 

Reageren op dit blog?