Technology

Deel via:

Steve Ackley: “Richt je op de resultaten, niet op het runnen van een datacenter”

Luchtballon.jpg

Op de laptop van Steve Ackley zit een grote sticker waarop staat: “My Other Computer is a Data Center”. Die opmerking is zo waar als maar zijn kan. Steve is verantwoordelijk voor field sales en presales voor SAP Cloud Platform Big Data Services. Ruim zes maanden geleden heette dit nieuwe SAP onderdeel nog Altiscale. Toen Steve onlangs in Nederland was, greep ik die gelegenheid aan om het met hem over Altiscale en hun transitie naar SAP te hebben.

 

Waarom ging je bij Altiscale aan de slag?

Toen ik ongeveer 3,5 jaar geleden bij Altiscale aan de slag ging, bestond het bedrijf nog net geen jaar. Ze hielden zich op dat moment vooral met development bezig. Er werkten toen minder dan vijftien mensen. Ik was de eerste bij Altiscale die echt focus had op sales. Ik wilde voor Altiscale werken vanwege het krachtige ‘founding team’ en hun visie. De oprichter, Raymie Stata, heeft visie, veel ervaring en een goede naam in de wereld van big data en Hadoop. Hij was al met big data bezig voor Hadoop daadwerkelijk Hadoop genoemd werd. Dat had alles te maken met de opkomst van betaalde zoekresultaten. Bedrijven zoals Google en Yahoo hadden in die tijd geen idee van de potentie van die business. Ze voorzagen niet dat het een miljardenbusiness zou worden. Raymie zag dat wel. Hij speelde met de gedachte om beperkingen op het gebied van data en rekenkracht waar zoekmachines toen mee te maken hadden op te lossen door een grote hoeveelheid commodity hardware te bundelen en deze bundel machines vervolgens batchprocessen te laten verwerken.

Voor Raymie Altiscale startte, was hij CTO van Yahoo. In die tijd had Yahoo de grootste Hadoop footprint ter wereld. Het ging om 500 petabyte, meer dan 40.000 nodes en duizenden mensen die toegang hadden tot het systeem. Het viel Raymie steeds vaker op dat veel bedrijven moeite hadden om met Hadoop aan de slag te gaan. Toen begon het hem te dagen: de beste manier om Hadoop te implementeren was als ‘fully managed service’. Sequoia Capital, een van de meest indrukwekkende investeringsmaatschappijen, investeerde in Altiscale. Een van de Sequoia partners was tien jaar lang Vice President of Engineering geweest bij Google. Hij had de groei en ontwikkeling van het hele big data-gebeuren vanaf het allereerste begin meegemaakt. Het was dus echt de combinatie van een krachtig team, krachtige investeerders en een krachtige visie die maakte dat ik bij Altiscale aan de slag ging. De kwaliteit van de mensen die daar werkten was indrukwekkend. Het zijn slimme mensen die weten hoe ze een heleboel werk gedaan moeten krijgen in weinig tijd.

Welke marktpositie had Altiscale?

Altiscale - nu heet het SAP Cloud Platform Big Data Services - had een unieke marktpositie. Analisten zoals Forrester moesten echt even goed de tijd nemen om te doorgronden wat we precies deden. 

 Jullie zijn Infrastructure as a service?
Ja, dat zijn we. 

 Jullie zijn Platform as a Service?
Ja, dat zijn we.

 Jullie zijn Software as a Service?
Ja, dat ook.

 Okee, dus zijn jullie ook Hadoop as a Service?
Inderdaad… dat zijn we ook.

 We creëerden een nieuwe ‘As a Service’. Feitelijk maakten we toen de eerste Big Data as a Service, inclusief Hadoop, Apache Spark en verschillende andere onderdelen uit de Apache stack. We zorgen dat onze klanten totaal niet om hoefden te kijken naar het live brengen van nodes of het samen laten werken, het updaten en onderhouden van al die losse brokken software. Wij zorgen voor de infrastructuur. Wij zorgen voor de software. En we zorgen dat het allemaal up and running blijft, wat het écht moeilijke gedeelte is. Al die lastige zaken nemen we onze klanten uit handen waardoor zij zich volledig kunnen richten op hun analytics en hun business.

Het mooiste is misschien wel dat je binnen een paar dagen aan de slag kunt. Ik vraag mijn klanten altijd in welke business ze actief zijn. Runnen je een big data omgeving? Of zit je in een andere business en wil je - bijvoorbeeld - precies weten welke gegevens er allemaal terugkomen van jouw smart connected cars. Die gegevens helpen je immers om je auto te verbeteren. Nu hoef je je niet druk te maken ver het runnen van een heel complexe big data omgeving. Want dat is precies wat wij doen. En dat doen we ook nog eens met behulp van software. Dat zeg ik niet voor niets. Bij ons vind je geen collega die verantwoordelijk is voor het runnen van 100 terabyte. Bij ons ben je verantwoordelijk voor ettelijke petabyte. Dat is mogelijk omdat het beheer van al die systemen grotendeels geautomatiseerd is. Neem de monitoring en alarmeringssoftware in onze datacenters. De software waarschuwt ons al voordat een node uitvalt of een disk stopt. Als het nodig is, wisselen we on the fly van server. De klant ondervindt hier geen enkele hinder van en lopende processen worden gewoon afgerond.

SAP heeft dit eens goed bekeken en was geïntrigeerd. Het is nog maar zes maanden geleden dat SAP ons overnam. Maar het voelt alsof het zes dagen geleden was. SAP heeft een geweldige hoeveelheid mogelijkheden en energie.

 Wat is jullie uptime?
Onze SLA is 100 procent cloud uptime.

 Niet 99,9 procent? 
Nee. Geen vier negens. Geen vijf negens. Zelfs geen zes. Die spelletjes spelen wij niet. Het is 100%. En als de cloud dan tóch down is om een bepaalde reden, krijgt de klant voor die periode zijn geld terug. Dat hoor je niet vaak. Wij doen dit omdat dit is wat wij bieden: een volledig functionerende managed service in de cloud. 

 Hoe zou jij het dna van Altiscale omschrijven?
Onze cultuur is er een die je bij veel startups vindt. De zin “Nee, dat doen we niet” komt niet voor in ons vocabulaire. We hebben een heldere visie en een duidelijke focus op de toekomst en op de klant. We willen er alles aan doen om te zorgen dat die klant succesvol is. Daarvoor buigen we ons soms in bochten die ik bij nog geen enkel ander bedrijf, groot of klein, tegen ben gekomen. Wij hebben verstand van zeken. Dit is onze wereld!

 Welke unieke service kun je bieden nu Altiscale onderdeel van SAP is?
SAP heeft een sterke footprint als het gaat om de transactionele kant van de business. Wij daarentegen zijn de big data jongens. Dat zijn twee verschillende werelden. Maar binnen Big Data Services werken we toch heel nauw samen. Samen kunnen we op maat gemaakte oplossingen bieden die jou helpen om alles in eigen huis te houden. Onze klanten kunnen zowel hun transactionele data als hun data lake op één locatie opslaan en analyseren. Gestructureerde en ongestructureerde data. Corporate data. Alle denkbare soorten informatie. Wij zijn écht end-to-end.  

Wat gaat de toekomst nog brengen?

Onze toekomstige groei zal langs een aantal assen plaatsvinden. Een as is onze wereldwijde footprint. Onze groei hangt daarnaast ook nauw samen met integratie en de mate waarin we onze end-to-end visie ten uitvoer kunnen brengen. Om dat goed te kunnen doen, moesten we eerst SAP Vora integreren. Dat vinkje hebben we nu gezet. We hebben klanten met Vora licenties die van onze cloud gebruik gaan maken. Het volgende punt op ons lijstje is de nóg verdere integratie met SAP HANA.

 Is er een verschil tussen de klanten die je voorheen bediende met Altiscale en de klanten die je nu bedient met SAP?
Absoluut. Bij Altiscale deelden we de wereld altijd in tweeën: internetklanten en niet-internetklanten. Het internetmandje - marketing, tech, advertising - is waar wij vooral succesvol konden zijn. SAP is heel sterk in verticals zoals utilities en manufacturing. Als het om dit soort bedrijven gaat, bedient SAP de wereldwijde top 1000. Dat is een heel andere groep klanten. Met diverse SAP klanten hebben we al goede eerste gesprekken gehad. Ons verhaal begint te resoneren.

Wilt u meer weten over SAP Cloud Platform Big Data Services (voorheen Altiscale)? Bezoek de website.

 

 


 

Reageren op dit blog?