Technology

Deel via:

De kracht van ‘digital’ in de utiliteitssector

De utiliteitsbranche raakt elk mens, elk huishouden en elk bedrijf. Nutsbedrijven zorgen voor het opwekken en distribueren van allerlei vormen van energie, het oppompen en verspreiden van water en het verwerken van afval. Ze vormen het fundament onder onze moderne maatschappij. Maar de manier waarop consumenten energie, gas en water bekijken en gebruiken verandert. De utiliteitsbranche wordt door sommigen dan ook gezien als een sector die risico loopt. De sector heeft daarom heel veel te winnen bij de inzet van opkomende digitale technologieën.

Meer weten over de veranderingen in de utiliteitssector en hoe de digitale transformatie kansen biedt voor groei? Download het research report ‘Accelerating Digital Transformation in the Utilities Industry’: 

Download gratis

Er zijn drie macrokrachten die de utiliteitssector op dit moment vorm en richting geven: decentralisatie, deregulering en CO2-reductie.

Decentralisatie betreft de verandering in hoe en waar energie gebruikt en opgewekt  wordt. Energie is niet langer het exclusieve domein van energiebedrijven. Steeds meer bedrijven en huishoudens gebruiken zon, wind en batterij-technologie in om zelf energie op te wekken en op te slaan. De meeste consumenten die hun eigen energie produceren, zijn nog steeds verbonden met het elektriciteitsnet. Sterker nog: de meeste van hen verkopen hun energie-overschot aan de lokale energiemaatschappij.

Gebruikers veranderen in leveranciers; een compleet nieuwe marktdynamiek.

Het voordeel van deze ontwikkeling is dat energiebedrijven daardoor beter in staat zijn om vraag en aanbod in balans te brengen, vooral tijdens piekperiodes. Daar staat tegenover dat de supply chain veel complexer geworden is.

Dereglulering is een andere kracht die de branche vorm en richting geeft. Nu de wetgever de deur open heeft gezet voor concurrentie, zijn resellers (die gebruikmaken van de bestaande infrastructuur) opeens een serieus alternatief geworden voor traditionele energiebedrijven.

Dankzij diezelfde deregulering komen nu ook niet-utiliteitsbedrijven de woning of het bedrijf binnen met allerlei producten en diensten die voorheen tot het domein van de energiemaatschappij behoorden. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van bedrijven zoals Google (Nest) die consumenten nieuwe manieren bieden om hun energiegebruik te managen. Omdat dergelijke partijen rechtstreeks met consumenten schakelen en de toegevoegde waarde leveren waar de klant naar op zoek is, komen ze in een positie waarin ze de klantrelatie over kunnen nemen. Als het eenmaal zover is, kunnen ze de energiemaatschappij zelfs positioneren als een makkelijk inwisselbare commodity.

Ook CO2-reductie verandert het utiliteitslandschap. De stijgende interesse in energiebesparing en de groeiende vraag naar groene energiebronnen resulteert in een sterke, klantgedreven beweging richting schone, groene alternatieven op basis van zon, wind en hydro.

Uitdagingen van de utiliteitssector

De combinatie van deze drie krachten stelt utiliteitsbedrijven voor de nodige uitdagingen. Uitdagingen die steeds prangender worden.

  • Hoe kunnen utiliteitsbedrijven hun klanten bijvoorbeeld helpen en zelfs stimuleren om zelf stroom te genereren terwijl ze tegelijkertijd grip houden op de klantrelatie?
  • Hoe kunnen zij het gebruik van slimme technologie stimuleren voor het monitoren en registreren van energie en op die maner waarde toevoegen voor de consument (verbruik verminderen) en de maatschappij zelf (de belasting van het grid beter beheren)?
  • Hoe kunnen energiebedrijven schone energie en besparingsprogramma’s aanbieden door slimmer gebruik te maken slimme sensoren en intelligente apparatuur?
  • Hoe kunnen zij hun business, diensten en operationele processen verder ontwikkelen om te kunnen overleven in een wereld waarin consumenten vragen om verbeterde energievoorziening tegen een beduidend lagere prijs dan voorheen?
  • Tot slot vraagt de utiliteitssector zich af hoe ze de juiste mensen kunnen vinden en binden om ál deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

Ruim baan voor de digitale oplossing

De antwoorden op al deze uitdagingen zijn te vinden in de inzet van de juiste digitale technologieën, de bereidheid om bestaande bedrijfs- en winstmodellen te herzien en het gebruik van de juiste tools om geweldige hoeveelheid beschikbare data te vergaren, te analyseren om daar vervolgens op te kunnen acteren.

Met de juiste ‘digital core’ – de digitale kern van je organisatie – vormt de cloud een veilig en allesomvattend platform voor het opslaan van data. De cloud ontwikkelt zich daarmee tot een ‘system of record’ voor het bedrijf, partners en klanten. IoT-sensoren kunnen gebruikt worden om data te vergaren die ontstaat binnen de operationele infrastructuur, maar ook data die gegenereerd wordt bij supply chain partners, klanten en medewerkers. Die informatie kan dan weer gebruikt worden om enerzijds grip te krijgen op klanten, en anderzijds de distributie van energie beter te begrijpen en te beheren.

Predictive analytics en machine learning kunnen allerlei nieuwe inzichten bieden. Inzichten die bijdragen aan een betere operatie en slimmer onderhoud. Zelfs opkomende technologieën als blockchain kunnen een rol spelen bij het opslaan en volgen van transacties die plaatsvinden in de supply chain of gebeurtenissen die plaatsvinden in de slimme apparaten die consumenten gebruiken.

‘Digital’ stelt je in staat om innovatie te versnellen, nieuwe omzetkansen te genereren en het hoofd te bieden aan uitdagingen waar de utiliteitssector op dit moment mee geconfronteerd wordt.

Meer weten over de veranderingen in de utiliteitssector en hoe de digitale transformatie kansen biedt voor groei? Download het research report ‘Accelerating Digital Transformation in the Utilities Industry’: 

Download gratis

Dit blog is een vertaling van ‘The Power Of Digital In The Utilities Industry’.