Technology

Deel via:

De Digital Core maakt CP-bedrijven wendbaar en connected

core.jpgDe consument? Dat zijn jij en ik. De afgelopen jaren zijn we behoorlijk veranderd. De moderne consument is bijvoorbeeld altijd connected. Voor zo’n connected consumer is álle denkbare kennis en informatie maar één zoekopdracht verwijderd. Dit zorgt voor geweldige (prijs)transparantie.

Het always connected zijn schept ook verwachtingen. We verwachten, nee eisen, dat onze leveranciers net zo connected zijn als wijzelf en willen op allerlei manieren digitaal kunnen interacteren.

Daar komt nog eens bij dat steeds meer consumenten pas in de (web)winkel hun definitieve keuze maken. Wist je dat 1 op de 3 klanten pas beslist op het moment van ‘opportunity’? Het is daarom belangrijker dan ooit om consumenten te kunnen informeren én te kunnen beïnvloeden op het moment van aankoop. En onderschat niet hoe belangrijk de rol van social media is binnen dat beslisproces. Je vertrouwt de adviezen en waarderingen van je vrienden immers veel eerder dan de suggesties van een verkoper.

Veertig procent verdwijnt

Niet alleen de consument is veranderd. Je mag gerust stellen dat vaste waarden en ijzeren zekerheden niet meer bestaan. Naar verwachting zal veertig procent van de huidige Top 500 bedrijven er niet meer zijn over tien jaar. Tenzij ze zichzelf opnieuw uit weten te vinden. Dit vraagt om het vermogen van een bedrijf om zijn businessmodel snel, makkelijk aan te kunnen passen of – als het moet – radicaal om te kunnen gooien.

Ga d’r maar aanstaan als ambitieuze fabrikant of verkoper van de spullen en apparaten waarmee wij ons dagelijks omringen.

Ik durf te stellen dat elke organisatie het in zich heeft om gelijke tred te houden met die veranderende, connected consument en die al even vlot veranderende wereld. Het geheim? Meeveranderen. Zorgen dat je zelf ook ‘connected’ wordt. Openstaan voor nieuwe, andere denkrichtingen. En - vooral - agile worden.

Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop CP-bedrijven hun klanten bedienen. Misschien hebben ze een webwinkel in de vorm van een digitale etalage, gekoppeld aan een digitaal bestelsysteem. Maar zo’n webwinkel is slechts een van de vele kanalen tussen klant en leverancier. En voor ieder kanaal een aparte deeloplossing ontwikkelen, leidt tot zijn eigen uitdagingen. Al die kanalen en hun aparte deeloplossingen maken het erg complex om de klant integraal te bedienen. Daarom heb je een écht geïntegreerde omgeving nodig. Pas dan komen de échte inzichten. Inzichten die je helpen om direct in actie te kunnen komen. Inzichten die je helpen om elke klant optimaal te informeren, precies op het juiste moment. Dit valt te realiseren door een ‘Digital Core’ te creëren die als brug functioneert. Een plek waar álles samenkomt. Technisch is dat geen probleem meer. De hardware is er. De software is er. De data is er.

Om je te laten zien wat zo’n Digital Core in kan houden, geef ik je graag een paar voorbeelden. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar praktische voordelen die een Digital Core oplevert voor de afdelingen sales en logistiek van een CP-bedrijf.

Digitized Sales

Verkopen wordt veel makkelijker als sales over bepaalde inzichten kan beschikken. Hoeveel mag ik als sales beloven aan een klant? Het systeem geeft het antwoord. Is het verstandig om bepaalde producten in België aan te schaffen? Of is Spanje juist slimmer? De Digital Core doet de juiste suggesties. Hoe gaan we om met tekorten? Het systeem helpt je bij het zoeken naar de juiste alternatieven. Het zijn een paar voorbeelden die laten zien hoe de Digital Core inzicht verbindt aan actie.

Nog een voordeel. CP-bedrijven met een Digital Core kunnen aan de slag met een ‘segment of 1’. Omdat je allerlei relevante informatie over klanten en klantorders combineert, krijg je een veel completer beeld waardoor het veel makkelijker wordt om een ‘digital twin’ van een klant te maken.

Een ander voordeel betreft het berekenen van kortingen op basis van rebate agreements. Dat is een cruciaal en tegelijkertijd knap ingewikkeld proces. Omdat je nu permanent inzicht hebt in álle inkopen en verkopen, wordt het sturen op optimalisatie veel eenvoudiger.

Real-time logistics

Niet alleen sales profiteert van de Digital Core. Ook jouw logistieke mensen hebben er baat bij. Voortdurend en in real-time zicht houden op de werkelijke voorraden bijvoorbeeld, wordt een eitje. Gebruiksvriendelijke apps op basis van intuïtieve interfaces zorgen voor betere beslissingen en verminderen het aantal invoerfouten. Ook het draaien van MRP-runs wordt makkelijker en veel minder tijdrovend waardoor je korter op de bal zit en efficiënt kunt sturen op veranderingen.

Dit zijn maar twee toepassingsgebieden. De Digital Core kan voor iedere organisatie iets anders betekenen. De voorbeelden zijn eindeloos, net als de mogelijkheden. Laat ik drie voorbeelden geven van SAP klanten die de voorbije jaren forse stappen gezet hebben met hun eigen variant van een Digital Core.

  • Mohawk Industries, een internationale speler op het gebied van vloeren en vloerenbedekking krijgt het dankzij de Digital Core voor elkaar om slim in te haken op conversaties op social media en hieruit nieuwe orders te laten ontstaan.
    Bekijk de case

  • Speelgoedgrootheid Hasbro ondersteunt de switch van speelgoed naar entertainment met behulp van een Digital Core.
    Bekijk de case

  • Sonnentracht, een leverancier van natuurlijke zoetstoffen, gebruikt de Digital Core voor insight to action met een sterke focus op tracking & tracing om ‘certified organic’ te zijn en te blijven.
    Bekijk de case

Wil jij ook veranderen?

Wat betekent de overstap naar een Digital Core voor jou? Dat antwoord vind je niet in dit blog. Dat is iets wat je zelf moet ervaren. Ik help jou daar graag bij. In eerste instantie met een demo zodat je wat meer voeling krijgt bij het onderwerp. Laat je inspireren door deze video en ontdek wat Digital kan betekenen.

Vervolgens is het zaak om te kijken wat je nu allemaal doet en welke impact de keuze voor een Digital Core op die activiteiten zou kunnen hebben. Als dat helder is, kun je bepalen welke projecten je geleidelijk en gecontroleerd naar de Digital Core zou kunnen brengen.

 


 

Reageren op dit blog?