Technology

Deel via:

5 argumenten voor het gebruik van social tools

socialtooling.jpgVroeger vergaderden we zelfs over de meest futiele zaken, maar efficiënt is deze vorm van communiceren natuurlijk niet. Social tools zijn dat wel. Ze hebben de manier waarop we samenwerken ingrijpend veranderd. En geloof mij maar: dit is pas het begin.

Ik ben overtuigd van het nut van social tools en daarin sta ik zeker niet alleen. Uit periodiek onderzoek van McKinsey onder meer dan 2000 leidinggevenden blijkt dat de overgrote meerderheid van de organisaties (93 procent) inmiddels een of meerdere social tools gebruikt, een stijging van 11 procent ten opzichte van het vorige onderzoek.

Onderdeel van ons werk

Drie kwart van de ondervraagde managers geeft aan dat de social tools in ieder geval deels zijn geïntegreerd met de werkzaamheden. Met andere woorden, ze zijn echt een onderdeel van ons werk geworden. Een gunstige ontwikkeling. Bij de meeste bedrijven is het gebruik van dergelijke tools op mobiele apparaten ook al ingeburgerd.

Social tools zijn niet voor niets zo populair. Werkelijk elke organisatie heeft er baat bij. Dit zijn 5 manieren waarop social tools de business transformeren:

1. Snelle en effectieve communicatie

Bij de meeste bedrijven kan de communicatie beter. Dat begint al bij e-mail. Social tools laten medewerkers onderling veel effectiever met elkaar communiceren. Ze zijn gebruiksvriendelijk, werken soepel en geven informatie op een visueel aantrekkelijke manier weer. Het contrast met die overvolle mailboxen is groot.

Oké, niet elke social tool is een doorslaand succes. Het onderzoek onderstreept dat gebruikers wel de nodige eisen stellen aan een tool. Deze moet in ieder geval real-time interactie mogelijk maken, ervoor zorgen dat je eenvoudig met groepen of personen kunt samenwerken en op meerdere platforms te gebruiken zijn.

2. Veranderende organisatiestructuur

Dankzij social tools communiceren we vrijer en daardoor vervagen klassieke structuren als teams, functies en afdelingen. Social tools passen dus uitstekend bij een moderne, horizontale organisatie. Ze helpen grote bedrijven voor eens en altijd af te rekenen met eilandjes, onnodige bureaucratie en een verlammende hiërarchische structuur. Kennis wordt gedeeld in plaats van afgeschermd.

Door social tools houden we minder vast aan scheidslijnen en vaste takenpakketten. Heerlijk! Deze trend is niet te stoppen. Twee derde van de managers verwacht dat er vaker over dergelijke ‘grenzen’ heen wordt gecommuniceerd. En de helft denkt dat de dagelijkse werkzaamheden meer op projectbasis zullen verlopen.

3. Sleutelrol in digitale transformatie

Social tools spelen een sleutelrol in de digitale transformatie van bedrijven. Alleen al omdat het een fraai voorbeeld is van toegankelijke nieuwe technologie die direct zijn waarde bewijst. Ook McKinsey ziet een verband tussen social tools en digitalisering. Volgens het bureau stimuleren ze de digitalisering van alle bedrijfsprocessen.

4. Betere resultaten, zoals hogere conversie

Andersom blijken social tools ook meer tot hun recht te komen als een bedrijfsproces digitaal is. Wanneer bijvoorbeeld de marketingplannen zijn gedigitaliseerd, stijgt de conversie dankzij social tools volgens McKinsey met 27 procent. Is dit niet het geval, dan gaat het om een gemiddelde stijging van 20 procent. Best een aardig verschil.

Je kunt de data afkomstig uit sociale interacties met klanten natuurlijk ook analyseren. Misschien kom je zo tot bruikbare inzichten, bijvoorbeeld over het taalgebruik en de voorkeuren van je doelgroep, die je helpen bij het optimaliseren van je marketinginspanningen. Als digitaal en social hand in hand gaan, stijgt de conversie nog verder.

5. Op termijn vervanger van e-mail

De nieuwste generatie social tools hebben nog veel meer moois in petto. Ze werken bijvoorbeeld naadloos samen met alle andere bedrijfssystemen, zoals applicaties voor het delen van bestanden en social media. En ze stellen de gebruiker in staat om zijn of haar automatisch gearchiveerde gesprekken te doorzoeken. Zo ben je nooit meer iets kwijt.

Ik heb vooral hoge verwachtingen van deze zoekfunctionaliteit. Hierdoor zouden social tools e-mail in de toekomst zelfs kunnen vervangen als hét medium voor geschreven communicatie. Zo ver zijn we helaas nog niet. De genoemde next-gen tools zijn nog lang geen gemeengoed. Slechts een handjevol bedrijven gebruikt ze nu al.

De toekomst van social tools ziet er rooskleurig uit. Bedrijven zetten ze massaal in en plukken daar op allerlei manieren de vruchten van. Het belang van social tools zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Zijn we straks eindelijk verlost van die overvolle mailbox?!