Hoe zorg je voor planning en structuur in een CI-team?

Het komt niet vaak voor dat alle leden van een multidisciplinair Continuous Integration (CI) team gezamenlijk aan een probleem werken. Deze aanpak zorgt juist dat het CI-team op het gewenste moment toegang heeft tot de expertise die op dat moment nodig is. Taken worden hierdoor altijd door de meest geschikte en meest vaardige personen opgepakt. Alleen op vaste momenten werken alle teamleden samen. Ze bepalen dan gezamenlijk hoe zij op de korte termijn de meeste waarde creëren voor de business.

computer screen & phone

Wist je dat dit de derde blog is uit de Continuous Improvement serie?

Ben je benieuwd hoe je Continuous Integration een succes maakt? In blog 2 vertellen we je alles over de 7 belangrijkste elementen van CI succes.

Taken en activiteiten voor een CI-team

Enkele voorbeelden van mogelijke taken en activiteiten binnen het CI-kernteam zijn:

  • Operationele data

Een web- of business intelligence-analist is enkele dagen per week actief voor het CI-team. Hij creëert rapporten, analyseert testresultaten van verbeteringen en kan hierbij suggesties voor nieuwe verbeteringen aandragen.

De feedbackanalist is verantwoordelijk voor het opstellen van een structuur voor onderzoeken waarmee feedback wordt verzameld bij werknemers en klanten. Het voorbereiden hiervan kost tijd; per maand is deze analist drie tot vier werkdagen bezig met het analyseren van de resultaten en aanpassen van bestaande onderzoeken.

  • Kwalitatieve experience-data

De UX-onderzoeker plant per cyclus of kwartaal meerdere interviews met klanten in en organiseert daarnaast klanttesten rondom verbeteringen.

  • Pain & gain-analyses

De businessconsultant brengt samen met de architect, afdelingsmanager of e-commercemanager iedere cyclus de kosten en voordelen van voorgestelde initiatieven in kaart. Dergelijke analyses kunnen al snel een halve dag in beslag nemen. Terwijl eveneens een halve dag moet worden gereserveerd voor het bespreken van de resultaten.

  • Bespreking met kernteam

Tot slot komen alle betrokken functies een halve dag per cyclus samen. Zij bespreken de resultaten van voorgaande initiatieven en prioriteren nieuwe initiatieven, waarbij zij ook financiële, organisatorische en technische afhankelijkheden meewegen. Dit is de enige bespreking waar het volledige kernteam – inclusief de product owner, webanalist, feedbackanalist, UX-er, businessconsultant en vertegenwoordiging vanuit de business – samenkomt voor het uitwisselen van ideeën en face-to-face bespreken van perspectieven.

Expertise toevoegen waar en wanneer je die nodig hebt

Het goed opzetten van een multidisciplinair CI-team vraagt om een goed proces, waarin alle terugkerende taken zijn toegewezen aan de juiste personen. Een belangrijk voordeel van deze aanpak is dat je tijdelijk extra expertise kunt toevoegen op de plek en het moment waar dit toegevoegde waarde oplevert. Denk hierbij aan experts in uiteenlopende gebieden, zoals CRM-marketing, zoekmachineoptimalisatie, machine learning of organisatorische veranderingen. Samen selecteren zij de meest veelbelovende verbeteringen met een relatief laag risico en potentieel hoge opbrengst. In sommige gevallen leidt dit tot uitgebreidere projecten die als los project worden uitgevoerd.

De belangrijkste doelstelling is het toepassen van specifieke kennis en vaardigheden waar en wanneer deze het meest effectief zijn: in een voorspelbaar terugkerend proces met kwantificeerbare resultaten.

Externe functies toevoegen aan een multidisciplinair CI-team

Het opzetten van een multidisciplinair team met experts uit de eigen organisatie biedt voordelen. Voor het beste resultaat voeg je bij voorkeur echter ook enkele externe functies toe aan het team. Zij:

  • hebben een frisse blik op het project en denken in oplossingen. Zo houden zij er geen rekening mee dat iets jaren geleden al is uitgeprobeerd;
  • geven je toegang tot expertise die binnen het kernteam niet beschikbaar is. Indien een externe UX-onderzoeker bijvoorbeeld vergelijkbare opdrachten voor andere organisaties heeft uitgevoerd, kan je profiteren van de kennis die hierbij is opgedaan.
  • maken functies beschikbaar die je slechts tijdelijk nodig hebt en niet vast wilt of kunt inschakelen. Denk hierbij aan een UX-onderzoeker of een bedrijfsstrateeg.

Iedereen heeft z’n eigen expertise. Benieuwd naar onze expertise?