SCM

Deel via:

Zo pak je de regie terug in de supply chain

De klant bepaalt tegenwoordig wanneer en bij wie hij zijn producten koopt. Veel supply chain organisaties rennen daar volgens Jos Otermans, Business Development Manager bij Ctac, blindelings achteraan. Dat kan ook anders volgens hem. In dit blog laat Jos zien hoe je de regie terugkrijgt over je supply chain.

De klant verwacht in het digitale tijdperk topservice van jouw organisatie. Hij vertrouwt erop dat je persoonlijke service levert en altijd op de hoogte bent van zijn wensen en voorkeuren. Daarnaast verwacht de klant on- en offline dezelfde ervaring. Dat is al een hele kluif voor je organisatie. Bovendien is de concurrentie moordend. Retailers, wholesalers, producenten… iedereen richt zich direct op de klant. De klant heeft keuze genoeg waar hij zijn producten vandaan haalt. Het gevolg is dat veel organisaties achter de klant aanrennen, maar niet beschikken over de flexibiliteit om de veranderende goederenstroom aan te kunnen. Ze verliezen de controle over hun supply chain. Dat kan anders! Die boodschap vertelde ik ook tijdens connect to innovate in een korte video:

 

 

Hoe kom je weer in control?

Maar hoe zorg je dat je weer in control komt van je supply chain? Door slim gebruik te maken van data. Begin ten eerste met het vastleggen van zoveel mogelijk data van je klant. Daarmee ga je op zoek naar bruikbare informatie om relaties en verbanden te zoeken. Zo krijg je al een goed beeld van je klant en zijn persoonlijke wensen en voorkeuren. Tenslotte kun je op basis van die waardevolle informatie een nieuw businessmodel ontwikkelen. Je gaat analytics dus slim toepassen in de supply chain, om de vraag naar je producten te kunnen voorspellen.

Outfittery

Neem bijvoorbeeld Outfittery. Een online winkel waar mannen zich laten kleden door experts. Klanten van Outfittery krijgen op basis van hun voorkeuren en wensen thuis een box met kleding toegestuurd. De man mag de kleding passen en als het niet bevalt weer terugsturen. Outfittery werkt met assortimenten die zijn gebaseerd op data van de klant. Ze verzamelen voortdurend data over wat de klant koopt. Wat voor kleren vindt hij leuk? Wat voor schoenen heeft hij in zijn kast staan? Op basis van die data kunnen ze voorspellen wat iemand het liefst in zijn box wil hebben.

Hoe meer data ze verzamelen, hoe groter de kans dat de doos niet teruggestuurd wordt. Door het minimaliseren van het aantal retouren, hebben ze ook geen groot magazijn nodig. Ze creëren namelijk duizenden kleine voorraadpuntjes bij hun klanten. Ze verplaatsen dus eigenlijk de voorraad tussen de klanten. Outfittery heeft zelf de regie in handen over de customer demand chain, maar de klant heeft wel het gevoel dat hij in control is. Heel slim als je het mij vraagt.

Printing as a service

Outfittery is natuurlijk een nieuw bedrijf, maar ook bestaande organisaties kunnen met data hun businessmodel herschikken. Neem bijvoorbeeld een leverancier van printers. Bij het oude businessmodel kocht je als organisatie printers en nieuwe cartridges bij de leverancier. Tegenwoordig koop je bij diezelfde leverancier een abonnementsdienst voor printcapaciteit, printing as a service. Voor een vast bedrag per maand zorgt de leverancier dat jouw bedrijf altijd kan printen. Je koopt geen printers, maar hebt ze in bruikleen. De leverancier is verantwoordelijk voor onderhoud en vervanging van printers en zorgt dat de cartridges op tijd aangevuld zijn. Hoe duur het abonnement is, hangt onder andere af van hoe vaak je print en wat voor inkt je gebruikt. Het businessmodel is veranderd dankzij alle verzamelde data. Daarmee kon de leverancier precies zien waar de knelpunten zaten en hoe zijn businessmodel winstgevender en efficiënter kon worden.

Begin nu al

Het kost tijd om weer de controle te krijgen over je supply chain. Focus je daarom niet alleen op die stip aan de horizon. Je beschikt nu al over ontzettend veel bruikbare data. Zo kun je verkoopdata gebruiken om de bezetting beter af te stemmen op de werkdruk van je personeel. En zo zijn er nog tal van kleine toepassingen van data die je organisatie kunnen verbeteren.

Ben je benieuwd hoe je data slim kunt toepassen in jouw supply chain? Ctac zoekt in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven en tientallen andere bedrijven naar nieuwe toepassingen van data. Sluit je nu aan bij de DATA2MOVE community en kom meer te weten over innovatie in de supply chain.