SCM

Deel via:

Hoe kom je van buzzwords naar business?

De A is van artificial intelligence. De B van blockchain. De C van connected. En zo kan ik het hele alfabet vullen met buzzwords. Leuk tijdens feestjes of lange vakantie-autoritten, maar nuttig is het allerminst. Het gaat voor organisaties immers niet om woorden, maar om de daden. Hoe ga je aan de slag met innovaties die supply chain processen naar een hoger niveau tillen? Simpel. Door geoorloofd te 'spieken'. 

In de supply chain branche worden we tegenwoordig om de oren geslagen met veelbelovende termen als blockchain, augmented reality, robotics en machine learning. Je kunt hier eindeloos over lezen; de zoekterm ‘machine learning’ levert alleen al zo’n 96.800.000 zoekresultaten op in Google. Maar wanneer zet je de stap van lezen naar doen? En waar moet je beginnen?

supply chain connect to innovate.png
Spieken om te innoveren

Dé manier om antwoord te krijgen op die vragen is door te ‘spieken’. En dan bedoel ik niet het stiekeme spieken waar je vroeger op school straf voor kon krijgen, maar een legaal kijkje in de keuken bij een andere organisatie. Want als je vernieuwende technologie echt in actie ziet bij een organisatie in plaats van in droge woorden op papier, gaat het meer leven. Je spreekt veel meer gebieden in je hersenen aan, waardoor je nieuwe verbindingen legt tussen concepten die je eerder nog niet samen had gebracht. En al die verbindingen leiden tot nieuwe gedachten, en helpen je om eenvoudig de vertaalslag te maken naar een waardevolle toepassing voor jouw eigen organisatie. Dat werkt enorm inspirerend!

Shell & Action: een onverwachtse match

Enkele maanden geleden organiseerden we een inspiratiedag over SAP Extended Warehouse Management. Met een aantal klanten bezochten we een gloednieuw magazijn van Action in Duitsland. We stonden daar oog in oog met ‘buzzwords’ en zagen innovatieve technologieën in actie. Dat prikkelde de aanwezige organisaties. Met name Shell stelde veel (kritische) vragen en de radertjes draaiden op volle toeren. Er ontstond daar een onverwachte connectie, waardoor ze nu van gedachten aan het wisselen zijn over innovaties in het magazijn.

Waarschijnlijk had oliemaatschappij Shell vooraf nooit aan retailer Action gedacht als bron van inspiratie. Maar dat is juist wat inspiratie is: een ingeving of idee dat ontstaat door iets van buitenaf, waardoor je nieuwe mogelijkheden ziet. En juist in deze tijd – waarin technologie de grenzen tussen branches, bedrijven en landen steeds verder uitvaagt – vind je die inspiratie op de meest onverwachtse plekken. Maar dan moet je wel met zo’n onverwachtse partij in contact worden gebracht…

Connect to innovate

En dat is precies wat ik wil aanwakkeren tijdens connect to innovate, het tweedaagse inspiratie-event van SAP en de VNSG; dat organisaties elkaar ontmoeten, en elkaar inspireren om te innoveren. Op woensdag 4 oktober is er een speciaal SCM-track, waarbij we het podium geven aan twaalf sprekers die op geheel eigen wijze de relevante innovaties en IT-oplossingen voor de branche tot leven brengen. Wilfried Weekers van Philips Lighting vertelt over de digital backbone, een nieuwe businessmodel waarbij data afkomstig van lichtpunten wordt ingezet voor bijvoorbeeld hulpdiensten. Tymon Kerste laat ons kennismaken met het automated warehouse van FrieslandCampina. En Patrick Crampton-Thomas – VP SAP Supply Chain Solution Management – gaat in op de mogelijkheden van de digital networked supply chain. Er zijn veel live showcases te bewonderen, zoals robot pepper en de SAP Live Airport. En je ontmoet er collega’s van andere organisaties. Inspiratie genoeg!

Connect to innovate is afgelopen en we hebben 2 hele mooie dagen gehad. Klik hier voor een video impressie.  

 
Wil je op de hoogte blijven van alle blogs over supply chain (SCM)? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.