SCM

Deel via:

Connecting the dots: op naar een digitale supply chain

Je kent ze wel, die kleurplaten waarbij je een lijn moet trekken tussen een wirwar aan puntjes. Als jouw potlood de puntjes in de juiste volgorde met elkaar verbindt, ontstaat er een herkenbaar figuur dat je kunt inkleuren. Ik moest daaraan denken tijdens het speciale supply chain management-track van connect to innovate. Toonaangevende sprekers slaagden erin de losse innovaties van dit moment op een prachtige manier te verbinden, waardoor de contouren van de digitale supply chain voor de aanwezigen steeds duidelijker werden.

In dit blog wil ik een paar sprekers uitlichten:

“Het slim verbinden van mensen, dingen en bedrijfsprocessen”

Patrick Crampton-Thomas – head of response & supply management bij SAP – was speciaal voor connect to innovate naar Nederland gekomen. Tijdens zijn sessie wist hij het onderwerp ‘digitale supply chains’ heel concreet te maken. “De enige manier om aan de huidige wensen vanuit de markt te voldoen, is door je supply chain digitaal te maken”, aldus Patrick. “Maar de term ‘digitale supply chain’ is voor veel bedrijven veelomvattend en abstract. Angstaanjagend bijna. Want waar moet je beginnen? En wat voor gevolgen heeft de transformatie voor je bestaande processen? Maar in feite is een digitale transformatie niet meer dan het slim verbinden van mensen, dingen en bedrijfsprocessen.”

Patrick kleedt het grote begrip uit tot slechts vijftien begrippen die van belang zijn. Hij illustreert dat met een plaatje:

 sap leonardo connected.png

 Bedrijven die erin slagen al deze losse punten met elkaar te verbinden, leggen een duurzame basis voor een digitale supply chain. Zo ontstaat het figuur waar ik het eerder al over had.

Lees meer over Digital Supply Chain

Connected Everything

Eugenio Moya – IoT Business Development Lead bij SAP – zoomde in op een specifiek puntje uit het figuur dat Patrick had geschetst, namelijk Internet of Things. “We gaan toe naar een situatie waar echt alles met elkaar is verbonden”, aldus Eugenio. “Niet alleen producten, maar ook applicaties, assets, de hele logistieke vloot, de infrastructuur, mensen en branches.” Om dit mogelijk te maken, benadrukte Eugenio het belang van gestandaardiseerde data en daarmee ook het hebben van slechts één versie van de ‘digital twin’.

Data-as-a-Product

Wilfried Weekers – program manager manufacturing – vertelde over de grote transformatie waar Philips Lighting nu middenin zit. “Een lamp gaat tegenwoordig tientallen jaren mee, waardoor ons traditionele business model niet langer houdbaar is”, aldus Wilfried. “Daarom slaan we de komende jaren een nieuwe richting in: van leverancier van licht naar leverancier van data. In de toekomst gaan we lichtpunten voorzien van sensoren, en met de data die we daarmee verzamelen ontwikkelen we concepten die de wereld veiliger en slimmer maken.” En als data je hoofdproduct wordt (data-as-a-product zoals Philips Lighting dat noemt), kun je niet zonder digital backbone. Daarom neemt het bedrijf afscheid van duizenden losse systemen en gaat het over op één digitaal dataplatform: SAP Leonardo. Wilfried: “We gaan stap voor stap het landschap opeten om onze nieuwe business op een compleet nieuw platform te krijgen, waarbij applicaties en innovaties op een slimme manier met elkaar samenwerken.” Over connecting the dots gesproken…

Connecting.jpg

Supply Chain Strategy Mindmapping

Als laatste wil ik de sessie van Martijn Lofvers van Supply Chain Media aanhalen.
Zijn verhaal ging over het proces voorafgaand aan het verbinden van de puntjes. Want welk figuur wil jij als supply chain-professional eigenlijk gaan maken? Welke puntjes heb je daarvoor nodig? En hoe zorg je ervoor dat jouw figuur in lijn is met de algemene bedrijfsstrategie? Daar heeft Martijn een duidelijk antwoord op: supply chain strategy mindmapping. Martijn: “Wat succesvolle organisaties onderscheidt van minder succesvolle organisaties, is dat zij handelen vanuit hun bedrijfs-DNA.
Op die manier voelt een strategie nooit als iets dat van bovenaf wordt opgelegd, maar wordt het door iedereen gedragen.” Martijn maakt dat concreet met een schema dat uit vier stappen bestaat: (1) je signaleert trends in de markt, (2) je weet wat de impact van die trends is op je bedrijf en op de verschillende afdelingen, en weet waar de mogelijke bottlenecks zitten, (3) je zoomt in op de specifieke uitdagingen voor supply chain en (4) op basis daarvan formuleer je oplossingen voor supply chain. Als je dit doet voor elke afdeling binnen de organisatie, haakt alles in elkaar en weet iedereen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. “Bij modeketen Zara bijvoorbeeld”, vertelt Martijn, “hebben ze als doel om klanten de allerlaatste mode te bieden tegen een aantrekkelijke prijs. Het is dan gewoonweg een logisch gevolg dat de strategie van supply chain vol moet inzetten op speed to market.”  

Meer weten?

Tijdens connect to innovate werden veel belangrijke puntjes met elkaar verbonden, waardoor de contouren van de digitale supply chain écht zichtbaar en concreet werden. Het is nu aan organisaties om hun eigen figuur te maken, en deze zelf te gaan inkleuren.

Wil je meer weten over het supply chain-track van connect to innovate? Lees dan hier de blogs van keynote-spreker Jilt Bakkes en van Tymon Kerste terug. Binnenkort verschijnen er ook nog blogs van Gerben Harmsen, Jos Otermans en Frank Damen. Hou de blogpagina in de gaten of druk op de abonneer knop om meldingen te ontvangen wanneer er een nieuwe SCM blog live is.

Abonneer