SCM

Deel via:

Augmented reality binnen SCM: deze vier Nederlandse voorbeelden laten de meerwaarde zien

Tijdens connect to innovate mocht ik inzoomen op een veelbelovende innovatie van dit moment: augmented reality. Hoe halen supply chain professionals de grootste waarde uit deze technologie? Hoe integreren ze het met het hun bestaande processen en systemen? En wat levert dat op? In dit blog beschrijf ik vier concrete cases. Voor iedereen die er op 4 oktober niet bij kon zijn of die de informatie gewoon even wil teruglezen. 

Op 4 oktober vond het speciale SCM-track plaats van connect to innovate. In totaal waren er twaalf sprekers die allemaal hun visie deelden op de toekomst van supply chain management. Mijn eigen sessie maakte deel uit van het middagprogramma en dat gaf mij mooi de gelegenheid om in de ochtend te luisteren naar het verhaal van Patrick Crampton-Thomas, VP SAP Supply Chain Management. Hij begon zijn sessie met het aanstippen van de vijf grootste market drivers binnen SCM. Voor degenen die er niet bij waren, herhaal ik ze even: 

  1. Connectivity: we bestellen altijd en overal producten met onze smartphone.
  2. Personalisatie: gepersonaliseerde producten zijn de nieuwe norm.
  3. Snelheid: we verwachten dat bestellingen razendsnel worden geleverd.
  4. Samenwerking: leveranciers, afdelingen en partners maken deel uit van de supply chain.
  5. Responsive manufacturing: je moet de flexibiliteit hebben om van de planning af te wijken als de situatie erom vraagt.

Dat deed mij denken aan augmented reality, wat al sinds begin 2011 mijn expertisegebied is. Kan deze technologie supply chain professionals helpen om de bovenstaande ontwikkelingen binnen hun organisatie te stimuleren? Het antwoord is wat mij betreft simpel: ja, bij alle vijf van de bovenstaande punten. Dat illustreer ik graag met de volgende cases, die afkomstig zijn uit mijn eigen ‘keuken’: TWNKLS. 

1. IKEA place

Op 13 september 2017 lanceerde IKEA een gloednieuwe app die ze samen met ons hebben ontwikkeld: IKEA Place. De app maakt het mogelijk om producten van IKEA virtueel in je eigen woonruimte te plaatsen waar ze in 3D worden getoond. Op ware schaal, met bijna aaibare stofstructuren en precies de juiste lichtcondities. Op deze manier vergroot IKEA de betrokkenheid van hun klanten, die nu actief thuis met hun producten bezig kunnen zijn in plaats van dat zij redelijk gedachteloos en gehaast door de papieren catalogus bladeren.

De app helpt IKEA bovendien om langzaam op te schuiven van grote winkels en nóg grotere magazijnen naar kleinere shops en minder voorraden. Het huis van de consument wordt als het ware de showroom en de tablet de slimme catalogus. Dankzij augmented reality kan IKEA straks zelfs winkels gaan openen op het Rembrandtplein of aan de Rotterdamse Coolsingel, waarbij ze hun magazijnen centraal kunnen inregelen. Dat maakt het weer makkelijker om sneller te reageren op veranderingen in de markt.

De market drivers van Patrick: IKEA Place zorgt ervoor dat consumenten met hun smartphone (connectivity) razendsnel en thuis producten kunnen configureren en bestellen (snelheid), waardoor IKEA afscheid kan nemen van grote voorraden en sneller kan inspelen op veranderingen in de markt (responsive manufacturing).

2. WEMO

WEMO ontwikkelt, bouwt en installeert productielijnen en gereedschappen voor het ponsen, buiten, verbinden en bewerken van plaat- en staalmateriaal. De producten van WEMO zijn heel specialistisch en relatief complex in gebruik, wat het lang niet altijd makkelijk maakt voor operators om die machines goed te bedienen en onderhouden.

Door middel van augmented reality hebben we dat probleem nu getackeld. Operators bedienen de machine met een speciale bril. Het bedieningspaneel wordt virtueel in de ruimte geplaatst. Vanuit het ERP-systeem ziet de operator de informatie over orders verschijnen. Waar is hij nu mee bezig en welke orders gaan nog komen? Hij start en stopt de machine met eenvoudige handgebaren. En aan de rechterkant leest hij alle sensoren uit van de productielijn – informatie die rechtstreeks wordt opgehaald uit het achterliggende manufacturing execution system. Het scherm aan de linkerkant is de remote expert. Gaat er iets mis, dan kan de operator direct een seintje sturen naar de technisch specialist. Die persoon kan dan letterlijk meekijken over de schouders van de operator en instructies geven.  


20171004_100738.jpg

De market drivers van Patrick: met de augmented reality applicatie zorgt WEMO ervoor dat klanten hun machines nu perfect kunnen bedienen en onderhouden. Waar er voorheen nog een specialist moest worden ingevlogen om downtime te verhelpen, pakt de operator dat nu zelf op. De machine draait daardoor veel meer uren, waardoor het productieproces versnelt (snelheid).

3. OTOLIFT

Otolift is een prachtig Nederlands familiebedrijf dat trapliften produceert voor de Nederlandse maar ook voor de internationale markt. Een traplift is een heel persoonlijk product dat vrijwel altijd op maat moet worden geproduceerd. Want elke trap is anders, en er moet natuurlijk ook rekening worden gehouden met de locatie van stopcontacten, trapleuningen en deuren. Het proces van eerste klantcontact tot plaatsing van de lift duurde voorheen zo’n één tot twee maanden. Daar heeft augmented reality verandering in gebracht.

We hebben voor Otolift een tool ontwikkeld die het mogelijk maakt een traplift te visualiseren in de échte omgeving bij mensen thuis, waarbij rekening wordt gehouden met alle objecten die mogelijk in de weg staan. Handig voor consumenten, maar ook voor verkopers. Want zij meten de lift nu zelf in met hun tablet, helemaal foutloos en tot op de millimeter nauwkeurig. Zodra de verkoper de klant verlaat, stuurt hij afmetingen direct door naar de fabriek. De doorlooptijd is daardoor verkort naar zo’n één tot drie weken. Voor een maatwerk product! 

De market drivers van Patrick: Otolift heeft het sales- en productieproces drastisch verkort (snelheid). Het bedrijf gebruikt augmented reality applicaties voor de verkoop, waarbij klanten het product écht voor zich zien, én voor het inmeten (connectivity), waardoor ze binnen enkele weken een gepersonaliseerde traplift opleveren (personalisatie).

4. Quinso en TWNKLS: jouw fabriek in een koffer

In deze netwerkeconomie is het belangrijk om slimme coalities te smeden. Om partijen te vinden die je aanvullen, zodat je klanten nieuwe en completere producten kunt aanbieden. TWNKLS heeft een ideale partner gevonden in Quinso, SAP Gold Partner en expertisepartij in de software voor de logistiek, (groot)handel en maakindustrie. We vullen elkaar perfect aan, en combineren de kennis van augmented reality met de kennis van supply chain processen en bijbehorende achterliggende systemen. Zo creëren we een heel nieuw vakgebied.

Samen helpen wij organisaties om hun ERP-systeem en hun SAP MII-systeem te verbinden met augmented reality. Zo ontstaat iets bijzonders: een fabriek in een koffer. Gewapend met een HoloLens kunnen operators hun productieband heel eenvoudig besturen en aansturen. Sterker nog, doordat ze niet meer altijd fysiek aan die band hoeven te staan, kunnen ze zelfs twee of drie productiebanden tegelijk beheren. Ze weten precies waar ze moeten zijn op welk moment. Eén blik op het dashboard van hun bril en zijn op de hoogte van de actuele situatie, en van issues die actie vereisen. Ze worden niet overladen met informatie, maar zien heel gesegmenteerd precies de informatie die op dat moment relevant is. Tijdens connect to innovate gaf Quinso hier een prachtige demo over. Op een HoloLens uiteraard. 

De market drivers van Patrick: we verbinden de productievloer en het ERP-systeem met augmented reality (connectivity). Zo maken we het operators gemakkelijker om hun werk te doen en snel in te grijpen als dat nodig is (snelheid en responsive manufacturing). En ja, met de vruchtbare coalitie tussen Quinso en TWNKLS hebben we ook meteen de laatste market driver van Patrick te pakken: samenwerking.

 



 

Augmented reality: een onmisbare innovatie

Bij TWNKLS praten we niet graag over wat ooit zou kunnen zijn. We hebben het veel liever over concrete toepassingen die nu al waarde toevoegen aan supply chains. De bovenstaande cases zijn het ‘levende’ bewijs dat augmented reality écht van onschatbare waarde kan zijn voor bedrijven om sneller te produceren, minder uitval te hebben van machines en kortere sales cycles te bewerkstelligen. Voorwaarde is wél dat je augmented reality goed moet integreren in het bedrijfsproces, door het te verbinden met achterliggende systemen. Meet weten? Neem gerust contact met mij op!