SAP TechEd 2016 – ‘De Reünie’

Picture1-1.pngWat leuk om iedereen weer allemaal te zien. De klanten voor wie ik werk of heb gewerkt en (oud-)collega’s. Het voelde een beetje als een reünie, niet gek natuurlijk het is inmiddels alweer de 20ste editie. Het was een uitdaging  om een mooie agenda samen te stellen en een keuze te maken uit de vele sessies die allemaal even interessant zijn. Maar uiteindelijk is het toch weer gelukt.

Burberry

Presentaties die door klanten worden gegeven zijn vaak erg goed. Zo ook het verhaal van retailketen Burberry. In 2012 gingen ze live met hun dashboard dat verkoopsters in de winkel “slimmer” maakte door ze informatie over klanten te geven. Burberry heeft veel baat bij het leren kennen van de klant. Wat zijn hun voorkeuren, wat hebben ze eerder aangeschaft? Met die kennis kunnen winkelmedewerkers de klant beter bedienen. Een in-memoryplatform voorziet hen in die behoefte. Een speciaal ontwikkelde applicatie analyseert verkoopdata, sociale netwerken en het e-commercesysteem en combineert dat tot waardevolle inzichten Winkelmedewerkers krijgen die informatie voorgeschoteld op hun tablet, in een nette HTML5-interface. Zo kunnen zij klanten direct van dienst zijn met specifiek op hen toegesneden informatie over bijvoorbeeld nieuwe collectie-items.

Boardroom van de toekomst

Verder valt de Boardroom van de toekomst erg op. Niet alleen omdat hij vooraan in de hal van de showfloor staat maar ook omdat het er erg gaaf uitziet. Met deze cockpit van de toekomst kun je een organisatie besturen alsof je in een cockpit van een vliegtuig zit: in de boardroom van de toekomst is die vergelijking niet eens zo vergezocht. Hierbij krijgen bestuurders via grote beeldschermen zicht op real-time bedrijfsinformatie. Collega Mark Raben schreef hier ook al over in zijn blog.

Connected koffiemachine

Het Internet of Things is een onderwerp dat je overal terug vind. Het mooiste voorbeeld vind ik nog steeds de connected koffiemachines die je beter kunt onderhouden als ze connected zijn. Maar ook kun je het businessmodel real-time bewerken door bijvoorbeeld de prijzen aan te passen op tijden dat er niet veel koffie wordt gedronken, koffie happy-hour.

Ik heb in ieder geval weer veel geleerd in de afgelopen drie dagen. Niet alleen heb ik gezien waar onze klanten mee bezig zijn maar ook hoe de ontwikkelstrategie eruit ziet voor verschillende softwarecomponenten. De vele demonstraties brengen het geheel echt tot leven. SAP TechEd, tot volgend jaar!

Wil je op de hoogte blijven van alle blogs over innovatie? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

{{cta(‘f4968fe6-901d-4044-b2e8-2907fa871e0f’)}}