Retail

Deel via:

Traditionele retailers hebben een troef in handen

Tijdens connect to innovate – hét event van SAP en de VNSG ­­– gaf PwC een inkijk in de toekomst van retail. De onderzoekers van PwC zien kansen voor traditionele retailers. Met de juiste strategie kunnen zij profiteren van hun unieke positie. Mogelijk zonder dat ze het zelf weten, hebben ze een geweldige troefkaart in handen.

Bij PwC houden we de ontwikkelingen per branche nauwlettend in de gaten. Een onderzoek onder 2000 respondenten heeft ons inzicht gegeven in het koopgedrag en de voorkeuren van de Nederlandse shopper. We hebben de resultaten vergeleken met andere landen in Europa en met eerder onderzoek. Zo ontstaat een duidelijk beeld van de ontwikkelingen die retailers kunnen verwachten. In dit blog beperk ik me tot de belangrijkste resultaten.

Online of in de winkel?

Je zou misschien denken dat wij als Nederlandse consumenten behoorlijk digitaal onderlegd zijn. Maar vergeleken met de ons omringende landen zijn we nog helemaal niet zo van het online winkelen. We gebruiken onze smartphone ook veel minder als we in de winkelstraat winkelen. Terwijl in andere landen ook in de fysieke winkels vaak even online gekeken wordt wat de concurrentie te bieden heeft en tegen welke prijs, hechten Nederlanders meer waarde aan het persoonlijke advies. Daarnaast is de dichtheid van het aantal winkellocaties per vierkante kilometer in Nederland vrij hoog. Daardoor weegt het gemak van thuisbezorgen minder zwaar.

Verschil per productcategorie

Boeken, muziek, films en games doen het goed in de online verkopen. Maar voor doe-het-zelfproducten en de dagelijkse boodschappen gaan Nederlanders liever naar de winkel. Net daartussenin vind je productcategorieën zoals kleding, schoenen, en speelgoed. Voor de topcategorieën is het verschil tussen jong en oud vrijwel verdwenen. Maar voor de overige productgroepen geldt dat mensen boven de 55 beduidend minder online aankopen doen dan de mensen die jonger zijn.

Locatie, locatie, locatie

Voordat het internettijdperk aanbrak, gold voor retailers dat een goede locatie het meest bepalend was voor de omzet. Een winkeltje aan het markt- kerk- of dorpsplein met een reclamebord voor de deur was bij wijze van spreken voldoende. Logisch dus dat retailers veel hebben geïnvesteerd in winkellocaties. Maar inmiddels is het voordeel van het hebben van veel winkelpanden juist een risico geworden. Langetermijncontracten maken het lastig om snel op ontwikkelingen te reageren en financiële middelen anders in te zetten. Online retailers lijken hier dus een flinke voorsprong te hebben…

De slag om de online consument

En tóch hebben de traditionele retailers met hun fysieke winkels een geweldige troefkaart in handen. Want zoals uit het onderzoek blijkt, is de Nederlandse consument veruit het best te bereiken via die ouderwetse winkel van steen en een persoonlijke verkoper. Het is aan de winkelier om dat persoonlijke contact in de winkel te koesteren en uit te bouwen naar de online beleving. De slag om de online consument is in Nederland nog lang niet gespeeld. Hoe speel je die troefkaart het beste uit en op welk moment? Dáár ligt de grote uitdaging voor retailers!

Het complete rapport met daarin ook enkele concrete tips is hier te downloaden. Meer weten? Neem dan gerust contact op met Lars Leemhorst van PWC, tel. 088 792 61 31.

 


 

Reageren op dit blog?