Retail

Deel via:

Supermarkten en virtual reality: boodschappen doen op een Caribisch strand

Een proeverij bij de versafdeling, een gratis kopje koffie en een heuse paella-stand met een echte Spanjaard: supermarkten hebben altijd al het nodige uit de kast gehaald om de klant net dat beetje extra te geven. Het staat in schril contrast met de kille efficiency van onlineverkoop die nu een opmars maakt in supermarktland. Virtual reality kan de beleving van de winkel echter naar de huiskamer halen en ondertussen afrekenen met de klassieke nadelen van thuiswinkelen voor de retailer.

Online boodschappen doen is vooral snel en makkelijk. Ingrediënten van dat lekkere recept importeer je direct in je boodschappenlijst. De producten die je iedere week koopt, staan alvast klaar als aanbeveling. En dankzij een handige zoekfunctie heb je ook de meer exotische benodigdheden snel gevonden. Klik-klak-klaar: na maximaal 10 minuten zit je digitale winkelmandje vol en druk je op de bestelknop.

Die hyperefficiëntie is aan de ene kant prettig, maar voor zowel de consument als de retailer ook weinig spannend. Boodschappen doen is van een uitje verworden tot een verplichte bezigheid die vooral niet te veel tijd in beslag mag nemen. De consument wordt tijdens het winkelen niet meer verrast en doet minder impulsaankopen. Daardoor loopt de retailer omzet mis.

samsung-gear-vr.jpgProof of concept

Gelukkig is een soort ‘middenweg’ tussen fysiek winkelen en onlineshoppen mogelijk, dankzij virtual reality. Een middenweg die bovendien voordelen heeft boven beide vormen van winkelen. Onlangs ontwikkelde ik samen met het Nederlandse Extra-Reality en partner myBrand een proof of concept.

Het resultaat is indrukwekkend. Op een virtuele wereldbol kies je je bestemming, waarna je in een oogwenk naar de andere kant van de wereld reist. Zo kun je bijvoorbeeld shoppen op een haast fotorealistisch ogend zonnig strand in de Cariben. Op de plek van bestemming liggen mijn favoriete artikelen virtueel uitgestald in gezellige kraampjes. Een lekker visje trek ik niet uit de koeling, maar vang ik met een virtuele hengel in de oceaan.

Op het strand staat een tv die kookvideo’s vertoont. Overal zie ik minigames waarmee ik waardepunten kan verdienen of nieuwe producten kan ontdekken. Wil ik liever een Griekse maaltijd? Na een ruk aan de wereldbol sta ik midden in een Griekse tempel, waar de feta en zongedroogde tomaten op witte tableaus liggen te wachten. In al die werelden kan ik vrij rondlopen, en door de VR-bril heb ik het gevoel alsof ik er echt middenin sta.

Sociaal element

Het onderliggende technologische platform zorgt voor alle benodigde personalisatie: wie ben ik, wat is mijn gezinssamenstelling, wanneer koop ik wat? Maar ook: wanneer heb ik wat nodig? Wat zijn mijn allergieën? Al die kennis is afkomstig uit databasetechnologie die nu al bij supermarkten in gebruik is. Daarnaast is het technisch gezien mogelijk om een sociaal element toe te voegen: door mensen uit dezelfde fysieke omgeving in dezelfde virtuele omgeving tegelijkertijd boodschappen te laten doen, kun je op dat strand in de Cariben of in die Griekse tempel bijvoorbeeld de buurvrouw tegenkomen en een praatje maken.

Dit proof of concept is niet productieklaar. Het is wellicht niet eens bedoeld om daadwerkelijk in productie te nemen. Zo heeft het een belangrijk nadeel: een VR-bril sluit de consument volledig af van de werkelijkheid. Rondlopen op een virtueel tropisch strand is fijn, maar niet als je in de echte wereld door die volledige afsluiting overal tegenaan loopt. Mixed reality kan dat belangrijke nadeel wegnemen. Daarbij draagt de consument een doorzichtige bril die informatie of virtuele items projecteert in de echte wereld.

De Microsoft HoloLens is een goed voorbeeld van zo’n bril. Het is niet ondenkbaar dat supermarkten deze in fysieke winkels bij de ingang uitdelen om zo de bezoeker te verrassen met extra informatie, filmpjes of andere virtuele zaken bij producten. Ook thuis voorzie ik toepassingen: wat is er nu handiger dan boodschappen doen in je eigen huiskamer?

Ook voor ouderen

Virtual en mixed reality lijken nu nog met name het domein van de jongere generatie. Toch bieden ze juist voor ouderen belangrijke voordelen. Voornamelijk wanneer zij door fysieke ongemakken aan huis gebonden zijn. Virtual en mixed reality kunnen hen de beleving geven dat zij er even ‘uit’ zijn en ook het sociale aspect is voor hen vaak welkom. Een speciaal voor ouderen aangepaste virtuele winkel heeft bovendien geen last van de fysieke ongemakken van een echte winkel, zoals hoog geplaatste producten of onoverzichtelijk grote winkeloppervlaktes.

Ik geef het toe: waarschijnlijk gaat niemand boodschappen doen op een virtueel tropisch strand. Maar de technologie maakt het wél mogelijk. The sky is the limit. De menselijke creativiteit is de enige beperking.

Wil je op de hooge blijven van alle blogs over retail? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

Abonneer

 


 

Reageren op dit blog?