Retail

Deel via:

Retail in 2017: dit zijn de belangrijkste trends

De retail heeft weer een roerig jaar achter de rug. What else is new? Ook in 2017 gaat de strijd om de winkelende consument in alle hevigheid door. Door rekening te houden met de volgende trends heb je als retailer een streepje voor op de concurrentie.

1. Data, data en nog eens data

Elke retailer moet zijn marketinginspanningen komend jaar baseren op keiharde data. Slimme winkeliers en webwinkels hebben in 2016 een schat aan klantgegevens verzameld die bij elkaar een nauwkeurig beeld geven van het gedrag, de voorkeuren en de behoeften van de klant. Voor achterblijvers is het moment nu echt aangebroken om te investeren in de vereiste systemen.

Na een jaar zaaien is het in 2017 tijd om te oogsten. De volgende stap is het interpreteren, analyseren en samenvoegen van alle beschikbare klantdata. Zo breng je in kaart welke klanten minstens twee tot vier keer per jaar een aankoop bij je doen. Dat zijn namelijk de klanten die voor een groot deel bepalen of je bedrijf succesvol is of niet. Deze trouwe klanten moet je koesteren.

retailtrends.jpg

2. Kansen voor innovatieve ‘bricks’

Fysieke retailers hebben het zwaar. 2017 brengt waarschijnlijk geen ommekeer, maar er zijn ook lichtpuntjes voor ‘bricks’. Hoewel veel consumenten zich online oriënteren op een aankoop, blijft de behoefte om een product in het echt te zien, voelen en uitproberen aanwezig. Mensen zoeken online steeds vaker naar winkels bij hen in de buurt. Er liggen dus kansen. Fysieke winkelketens moeten hun customer experience dan wel naar een hoger niveau tillen. Maar hoe?

Er zijn twee pijlers: een uitgekiende omnichannelstrategie en een unieke winkelbeleving.

Omnichannel

De consument kiest niet zomaar voor online shopping: het aankoopproces van oriëntatie tot bezorging is superieur. Fysieke retailers kunnen dit comfort alleen overtreffen door het beste van de fysieke en digitale wereld samen te brengen. Geen bedrijf heeft het belang van een goede omnichannelstrategie beter begrepen dan Apple. De online platforms en de fysieke Apple-winkels vullen elkaar aan en gaan naadloos in elkaar over.

Winkelbeleving

Waarom zou iemand naar je zaak komen als je producten ook online te bestellen zijn? Je moet de klant een reden geven om het tripje te maken. Meubelketen Jordan’s Furniture gaat daar heel ver in. De filialen zijn uitgerust met complete attracties als 3D-bioscopen, klimparken en licht-, water- en lasershows. Zo zijn er nog veel meer creatieve voorbeelden. Denk aan kledingwinkels met slimme pashokjes of hippe pizzeria’s.

3. Virtual reality verovert de retail

Over het creëren van unieke winkelbelevingen gesproken: virtual reality leent zich daar uitstekend voor. Zo zette kledingwinkel The North Face in Zuid-Korea klanten met een VR-bril op in een hondenslede voor een virtueel ritje door een prachtig sneeuwlandschap. Maar er zat een addertje onder het gras: na het afzetten van de bril werd de slede echt weggesleurd door husky’s.

 

 

Naast virtual reality bieden ook augmented en mixed reality nieuwe mogelijkheden voor een onvergetelijke klantervaring in de retail. Met name de laatste technologie heeft de massa nog niet bereikt, maar dat hoeft ook niet. Kijk maar naar interieur- en doe-het-zelfwinkel Lowe’s. In een aantal filialen van Lowe’s kun je met een MR-headset op je hele virtuele keuken inrichten.

 

 

4. Showrooming en pop-upstores

Wie doet er niet aan showrooming? Even naar de winkel om het aanbod te verkennen en je spullen vervolgens online aanschaffen. Online retailers en merken kunnen hier hun voordeel mee doen door tijdelijke winkels te openen. Het aanbod is enorm, want in Nederlandse winkelstraten is steeds meer leegstand. Deze ontwikkeling zet de deur voor pop-upstores wagenwijd open.

Voor webwinkels zijn pop-upstores een ideaal instrument om tegen relatief lage kosten uit te zoeken of een fysieke locatie een goed idee zou zijn. En om meer naamsbekendheid te krijgen bij de doelgroep. Voor merken zijn ze uitermate geschikt om face-to-face-contact te maken met klanten en te kijken of het winkelende publiek warmloopt voor nieuwe producten of diensten.

5. Instantcultuur leidt tot nieuwe diensten

De moderne consument bepaalt zelf hoe, waar en wanneer hij iets koopt. We zijn eraan gewend geraakt dat we op onze wenken bediend worden. Die snelheid is in de retail een van de meest zwaarwegende USP’s, en niet alleen voor webwinkels. Veel retailers, zowel online als fysiek, lanceren in 2017 nieuwe diensten om de klant nog sneller en zo probleemloos mogelijk te bedienen.

Heb je onderweg naar huis iets besteld, maar heb je geen zin om een dag te wachten tot je pakket er is? Dan geef je aan dat je liever langs een afhaalpunt om de hoek rijdt, waar je bestelling uiteraard direct klaar staat. Kom je in een winkel en is een product niet meer op voorraad? Geen probleem: je rekent gewoon af. En vijf minuten nadat je thuiskomt, wordt je aankoop al bezorgd.

6. Loyaltyprogramma’s evolueren

In 2017 biedt zo’n beetje elke retailer een loyaltyprogramma aan om klanten te binden. Maar naast de bekende spaar- en kortingsprogramma’s ontstaan ook nieuwe vormen die van meer creativiteit getuigen. Een mooi voorbeeld is het loyaltyprogramma van retailer Sports Authority in samenwerking met Under Armour. Ze koppelen data uit een fitnessapp aan het loyaltyprogramma. Klanten kunnen cadeaubonnen en punten verdienen door bepaalde sportieve doelen te bereiken.

Het individu wordt bij marketing en CRM belangrijker dan ooit. Klanten krijgen door middel van tracking en analytics persoonlijke aanbiedingen die perfect zijn afgestemd op hun gedrag. Maar voorzichtigheid is geboden. De grens tussen ‘precies wat ik nodig heb!’ en ‘wat creepy!’ is flinterdun. Retailers moeten duidelijk communiceren over de privacygevoelige aspecten van hun dienstverlening en klanten garanderen dat hun privégegevens in goede handen zijn.

Maak van 2017 een topjaar. Ik heb er in ieder geval zin in.

Wil je op de hooge blijven van alle blogs over retail? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

Abonneer

 

 


 

Reageren op dit blog?

Groter. Breder. Interactiever. Het kennisevent met het breedste IT- en businessprogramma ooit!