Retail

Deel via:

Een betere winkelervaring begint bij interne efficiëntie

betere-winkelervaring-begint-bij-interne-efficientie.jpgDe concurrentie in de retail is enorm. Om overeind te blijven in deze branche is het belangrijk innovatief te zijn. Innovatie in de retail betekent: de klant continu tevreden blijven stellen en verrassen. Optimalisatie van de winkelbeleving is hierbij van belang. ‘Lege schappen in de winkel’ is een belangrijke factor die de winkelbeleving kan schaden. Dankzij real-time inzicht in – en integratie van – verschillende databronnen kunnen winkels beter op voorraadtekorten anticiperen om zo de klant tevreden te houden. Kortom: ze zeggen niet voor niets ‘intern beginnen is extern winnen’….

Real-time inzicht is proactief reageren

Mijn collega Dave Veerman noemde het al in zijn blog over de belangrijkste trends in retail van 2017: data wordt nóg belangrijker dan ooit. Data, data en nog eens data. En wat nog meer van belang is: het real-time inzien en benutten van deze data.

Voor een winkelmanager betekent real-time inzicht in operationele data een mogelijkheid om onmiddellijk te reageren op situaties. Wanneer een transport bijvoorbeeld te laat is, komen veel winkelmanagers daar nu pas achter wanneer het probleem zich daadwerkelijk voordoet. Met als gevolg dat de planning in de soep loopt, de vulploeg moet wachten, levertijden in gevaar komen en manco’s ontstaan. Met de juiste data – real-time inzichtelijk – kun je als winkelmanager hierop inspelen.

Tegelijkertijd bied je meer service aan je klanten. Je kunt je vulploeg op het juiste tijdstip laten komen omdat je precies weet wanneer de bevoorrading door de truck is. Klanten weten wat ze aan je hebben en je bent een betrouwbare aanbieder voor hen.

Innovatie binnen Coop

Een inspirerend voorbeeld van innovatie binnen de retail is de case die we onlangs in de #RunLiveTruck ontwikkelden voor supermarktorganisatie Coop. Deze case bestaat uit twee delen. Het eerste gedeelte betreft het genereren van real-time inzicht aan de winkelmanager, voor een verbetering van interne processen. Het tweede gedeelte richt zich op het bieden van meer personalisatie – klantbeleving – aan de consument.

Het eerste deel richt zich specifiek op de winkelmanager. Hij ziet via de app direct waar de vrachtwagen zich op welk moment bevindt en krijgt zelfs een alert, vijf minuten voordat de vrachtwagen op plaats van bestemming is. De vulploeg staat hierdoor nooit met lege handen en doordat ze klaar staan de vrachtwagen te ontvangen, staat de vrachtwagen korter bij de winkel. Daarnaast ziet de winkelmanager tijdens het transport al, via een mancolijst, welke producten wel of niet in de levering aanwezig zijn.

Personalisatie: Instore Analytics App

De tweede app is specifiek ingestoken op het bieden van een goede klantervaring aan de klanten van Coop. Interne en externe data worden hier gecombineerd. Intern worden onder andere kassabonnen (wat is er gekocht) gekoppeld aan externe data: een camera volgt klanten door de winkel. Hierdoor vind je de hotspots in de winkel: waar staan mensen het langste stil? En door middel van traces van de camera vind je de winkelroute: hoe lopen ze door de winkel? Hierdoor is het mogelijk het gedrag van je winkelend publiek te analyseren: hoeveel traffic heeft de promocampagne daadwerkelijk opgeleverd en hoeveel van die traffic aan mensen heeft uiteindelijk het product gekocht? Hoe meer data je hebt, hoe meer verbanden je kunt leggen en hoe beter je je customer engagement kunt waarborgen. Bijvoorbeeld, als je ziet dat mensen veel kriskras op en neer lopen door de winkel, is wellicht het schappenplan niet optimaal en schaadt het de klantbeleving.

Eerste stap richting innovatie

In de toekomst wil Coop nog meer uitbreiden naar steeds verder gepersonaliseerde customer engagement. “Daarmee kunnen we ons echt onderscheiden. We hebben door de implementatie van SAP HANA en SAP CAR, in combinatie met de apps vanuit de Run Live Truck, gezien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van technologie en personalisatie. Dat is hartstikke motiverend, inspirerend en leuk. De eerste stap richting innovatie is gezet. We zoeken continu naar betere oplossingen voor onze processen en klanten. Wij geloven dat een betere winkelervaring een loyalere klant oplevert. En met dit begin zijn we goed op weg”, aldus Marco van der Zalm, Manager IT Coop.

Lees meer over deze case op www.runlivetruck.nl/

Zomerstop Run Live Truck

Ook de truck heeft tijdens de zomer een korte break. In de eerste week van september rijdt hij verder door het land om meer innovatieve cases te ontwikkelen. Houd www.runlivetruck.nl/ in de gaten!  

 


 

Reageren op dit blog?