Resellers kunnen online SAP HANA-applicaties beproeven

Werknemer lopen brocure door

Resellers kunnen tegenwoordig online bekijken welke applicaties beschikbaar zijn voor het SAP HANA-platform. En ze kunnen zelf toepassingen toevoegen. “Wij hebben een marktplaats in het leven geroepen die innovatie stimuleert, en meer afzetmogelijkheden voor het partnerkanaal creëert”, licht Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems, toe.

SAP HANA Marketplace is een ontmoetingsplaats voor kopers en verkopers van applicaties die op het SAP HANA-platform draaien. Doelgroep hierbij zijn onder andere ontwikkelaars, start-ups en softwareverkopers.
Raskeyn vertelt dat deze digitale marktplaats tijdens de internationale gebruikersbijeenkomst van SAP (SAPPHIRE) veel aandacht trok, omdat het partnerkanaal tal van nieuwe producten beschikbaar heeft gesteld. Die zijn speciaal gemaakt om langs elektronische weg beschikbaar te stellen. Cloud heeft hierbij altijd een spilfunctie. “Dat kan de cloud van SAP zijn. Maar ook de cloud-diensten die een partner zelf tot zijn beschikking heeft. Daarmee krijgen onze partners de mogelijkheid om hun cloud-proposities te verstevigen naar hun eigen klantenkring toe.”

Proeftuin
Vanwege de aard van de cloud-diensten is het mogelijk om klanten applicaties eerst te laten uitproberen voordat ze eventueel een abonnement afsluiten. “Dat is juist het mooie ervan”, zegt Raskeyn. “De partners kunnen op Marketplace zien wat er zoal beschikbaar is aan applicaties en apps op het SAP HANA-platform. En hiermee hun eigen klanten op het spoor zetten. Klanten hoeven vervolgens niet meteen een dure licentie te kopen. Ze kunnen eerst op een veilige manier nagaan of de applicaties iets voor hen zijn.”

Maar het werkt ook de andere kant op. Er zijn genoeg partners die specifiek voor een bepaalde branche een applicatie ontwikkelen. “Die kunnen ze op de digitale marktplaats aanbieden. Daarmee vergroten ze hun afzetkanaal. Want andere resellers of integrators kunnen net op zoek zijn naar wat zij hebben ontwikkeld. Partners krijgen met deze markplaats een ontwikkelplatform dat tegelijk ook een verkoopkanaal is. Naar de klanten toe kunnen zij eenvoudiger hun toegevoegde waarde bewijzen.”

Starterspakketten
Natuurlijk bestaat er al een SAP Store waar partners hun inkopen kunnen doen. Hoe verhoudt zich dat tot deze digitale marktplaats? Raskeyn: “Je kunt de marktplaats vergelijken met een interactieve catalogus. Terwijl de echte aankoop – het afrekenen, de administratie – plaatsvindt in de Store. Ze zijn nauw met elkaar verbonden. In de toekomst gaan ze in elkaar op en is de Marketplace het systeem waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. De voordelen van online zijn hier van kracht: gratis uitproberen, betalen voor wat je gebruikt en aantrekkelijke starterspakketten. Daar kunnen onze partners goed mee uit de voeten.”

Dit blog is geschreven in 2014, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van digitale transformatie?

{{cta(‘d749a633-c64b-4128-b853-d5cf73e672c1’)}}