Procurement

Deel via:

Waarom Netflix van dvd-verhuur op internetstreaming overstapte

Je moet schieten, anders kun je niet scoren." Johan Cruyff.

Johan Cruyff heeft heel wat briljante uitspraken gedaan waardoor hij de ultieme voetbalfilosoof was. En sommige uitspraken blijken zowel privé als zakelijk te kloppen. Netflix is bijvoorbeeld koploper in de eredivisie van het privé-entertaihouse of cardsnment (145 goals voor en 5 tegen), net zoals Ariba dat in een zakelijke context is.

Netflix is cloud
Netflix ging in 1998 van start als een Amerikaanse verhuurservice voor dvd's. In 2007 begon het bedrijf in de Verenigde Staten content te streamen. In 2010 volgde de expansie naar Canada en momenteel worden niet minder dan 190 landen bediend. In januari 2016 had Netflix wereldwijd al 75 miljoen abonnees. Van schijfverhuur naar videostreaming: in softwaretermen is dat vergelijkbaar met een overstap van on-premise naar de cloud. Netflix heeft haar eigen model ontwikkeld en daarbij gebruikgemaakt van het potentieel van een digitaal consumentennetwerk. Met als resultaat dat het bedrijf content uiterst efficiënt naar onze huiskamers stuurt. Er is een netwerk dat iets vergelijkbaars voor bedrijven doet: het SAP Ariba Network.

Orange Is The New Black
Wie kijkt er niet graag naar al die documentaires, films en series (zoals Orange Is The New Black en House Of Cards) van Netflix? Maar dat is niet het geheim van hun succes. Het feit dat al die content overal, altijd en vanaf elk gewenst apparaat beschikbaar is, zorgt ervoor dat de opzet van Netflix een van de beste nieuwe zakelijke modellen ter wereld is. Er zijn bedrijven die hetzelfde model op een succesvolle manier toepassen, zoals Spotify en Hulu. Zelfs Apple pikt met Apple Music een graantje mee van deze lucratieve markt.

Platform Is The New Black
Spotify, Netflix, en Hulu bieden echter alleen maar oplossingen voor consumenten. Tegelijkertijd doet zich op de zakelijke markt een vergelijkbare trend voor. SAP Ariba is bijvoorbeeld de grootste marktplaats ter wereld voor B2B-transacties. Er maken al meer dan twee miljoen bedrijven gebruik van en er worden elk jaar biljoenen dollars via het netwerk omgezet. SAP Ariba stelt haar platform nu bovendien open, zodat klanten en partners uitbreidingen en aanpassingen kunnen ontwikkelen.

Netflix Originals: Ariba Spot Buy
Wordt dit de titel van Netflix' nieuwste topserie? Nee, dat niet. Maar er komt misschien wel een dag dat in een documentaire op Netflix wordt uitgelegd hoe consumentenmodellen en zakelijke modellen op elkaar zijn gaan lijken. Ik ben ervan overtuigd dat Ariba Spot Buy dan wordt genoemd als een van de concepten die dit soort innovaties op gang hebben gebracht.
Het SAP Ariba Network heeft heel wat meerwaardepotentieel voor bedrijven en een van die factoren is dat het een eenvoudig inkoopportaal biedt. Een amazon.com-achtige ervaring, zou je kunnen zeggen, maar dan gereguleerd op basis van de beleidsnormen van de aangesloten bedrijven. Uiteraard is reguleren maar één aspect van het geheel, want als werknemers niet kunnen vinden wat ze nodig hebben, is het systeem alsnog nutteloos.

Content is de sleutel tot succes!
Zoals we eerder bespraken, gaat het allemaal om de content.  Die moet altijd, overal en vanaf elk apparaat beschikbaar zijn! Ariba Spot Buy is wat dat betreft de Netflix voor bedrijven. Het combineert de voordelen van marktplaatsen als eBay, zodat werknemers gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben. Bedrijven kunnen hun werknemers zelfs toestaan om hiervoor een mobiel apparaat te gebruiken.

Meer weten over Ariba en over innovaties als Ariba Spot Buy?
Bezoek dan Ariba Live in Madrid van 13 tot en met 15 juni.

 

 


 

Reageren op dit blog?