Procurement

Deel via:

Het wordt tijd om de transparantie in de supply chain te verbeteren

Jan Heerema, Senior Solution Advisor bij SAP Ariba, deelde tijdens het event connect to innovate zijn kennis over Supply Chain Collaboration. Samen met collega Alex van der Weijden gaf hij het publiek op onorthodoxe wijze een kijkje in de supply chain van veel organisaties. De boodschap? Zorg voor meer inzicht en zichtbaarheid. In deze blog blikt Jan kort terug.

Eén van mijn eigenschappen is dat ik erg visueel ben ingesteld. Ik denk vaak in plaatjes. Door iets uit te beelden, leg je de nadruk op de kern van een verhaal. Daarom wilden Alex en ik tijdens connect to innovate geen standaardpraatje met powerpointslides houden, maar echt laten zien en voelen waar en waarom het vaak misgaat in de supply chain.

 Rollenspel

Bij veel supply chain organisaties verloopt de communicatie tussen producent en leverancier stroef. Ze hebben vaak geen idee waar hun voorraad is of wanneer ze een bestelling of levering kunnen verwachten. Dat zorgt voor onzekerheid, stress en veel extra werk. En dat maakten we duidelijk in ons rollenspel.

 Alex speelde een producent van ‘fidget spinners’, en ik de leverancier van zijn verpakkingsmaterialen. De producent had net te maken gehad met een lekkage in zijn magazijn, waar zijn verpakkingsmateriaal het slachtoffer van was geworden. Om toch te kunnen voldoen aan alle klantvragen, deed hij een spoedbestelling bij mij, de leverancier, via de e-mail. Een e-mail die ik vervolgens over het hoofd zag en niet beantwoordde. Wat volgde was een flinke uitwisseling van e-mails en telefoontjes om de situatie alsnog recht te trekken. Inclusief een hoop tijdrovende handelingen, zoals het delen van orders, facturen en forecasts. De spanning bij Alex en mij liep hoog op. Een situatie die voor veel aanwezigen in de zaal herkenbaar was.

 Hoe simpel het rollenspel ook was, het liet goed zien hoe weinig transparant de supply chain vaak is. Leveranciers en producenten hebben vaak weinig tot geen geen inzicht in elkaars werk. Ze zijn vaak uren kwijt om de juiste informatie op te halen en te delen. En dat kost ze in praktijk veel tijd, energie en geld.  

 Tijd om de muren weg te halen

Het wordt daarom tijd om de muren tussen organisaties weg te halen. Dus dat deden Alex en ik dan ook tijdens onze sessie. Met onze digitale omgeving namen we afscheid van alle ingewikkelde spreadsheets, telefoontjes en mailtjes. Orders en facturen worden digitaal gedeeld en met een mobiele app bevestigd. Planning en forecasts zijn beschikbaar in de cloud, waardoor er altijd één versie van de waarheid is. Doet de producent een aanpassing in de forecast voor de kerstperiode, dan is de leverancier daar altijd van op de hoogte. Bovendien heeft Alex geen omkijken naar supplier onboarding. Zowel het koppelen van leveranciers met zijn digitale omgeving als het opleiden van leveranciers wordt volledig uit handen genomen.

 Getuige de reacties tijdens connect to innovate denk ik dat we organisaties de ogen hebben geopend. Het digitale tijdperk maakt het mogelijk om tijdrovende handelingen en communicatie tussen organisaties te vereenvoudigen. Heb ik je interesse? Bekijk dan ook nog even onderstaane video waarin Alex de voordelen van Supply Chain Collaboration helder uitlegt of klik op deze link voor nog meer info.

 

 

 


 

Reageren op dit blog?