Procurement

Deel via:

Hoe inkoop de zorg drastisch kan verbeteren

 Inkoop vervult een cruciale rol binnen zorgorganisaties volgens Edwin Wouters, Managing Consultant bij Experis Ciber, maar het kan volgens hem ook efficiënter en goedkoper. Door transparant te werken in de keten en het inkoopproces eenvoudig te houden, besparen zorgorganisaties significant op de kosten en voegen ze kwaliteit aan het zorgproces toe. Tijdens het kennisevent connect to innovate legde Edwin uit hoe inkoop dat voor elkaar krijgt.

 De gezondheidszorg in Nederland bevindt zich al enkele jaren tussen twee krachtvelden. Enerzijds is er veel innovatie om de zorg, veiligheid en tevredenheid van patiënten te verbeteren. Bijvoorbeeld met software die helpt bij de revalidatie of robots die assisteren bij een complexe operatie. Daartegenover is de betaalbaarheid van zorg een belangrijk politiek en economisch thema. Zorgorganisaties moeten iedere investering goed afwegen om de zorg betaalbaar te houden, zonder dat de kwaliteit van de zorg achteruit gaat. Daarom zijn zorgorganisaties voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om kosten te besparen door efficiënter te werken.

 De unieke positie van inkoop in de zorg – de waardeketen staat onder druk

Inkoop speelt een cruciale rol spelen in een efficiëntere keten. Als inkoper in de zorgsector heb je te maken met uiteenlopende partijen en wensen. Zo zijn er de leveranciers die innovaties ontwikkelen om de zorg verder te verbeteren. Daarnaast zijn er de zorgverzekeraars, die de balans tussen prijs en kwaliteit voortdurend in de gaten houden. En je hebt natuurlijk de interne klanten – de specialisten – die patiënten altijd de best mogelijke zorg willen aanbieden. Inkopers in zorgorganisaties hebben de belangrijke taak met al deze partijen samen te werken, en de juiste balans te vinden tussen zorguitkomsten en kosten (waarbij de patiënt altijd voorop staat).

 Een meer strategische rol voor inkoop

Als knooppunt van de organisatie moet inkoop dus snel en efficiënt kunnen werken. Belangrijk daarin is een transparant inkoopproces en een hoge adoptiegraad van het inkooppakket. Want hoe duidelijker en gebruikersvriendelijker de aanvraag van producten is, des te prettiger het voor de interne klant is om die procedure te doorlopen. En als het inkoopproces efficiënter en beter gekanaliseerd is, wordt de zorg voor de patiënt ondersteund met de juiste producten, op het juiste moment en tegen de optimale prijs.

 Guided Buying en Business Network

Bij Experis Ciber hebben we een bewezen aanpak om inkoop bij zorginstellingen te verbeteren. Die aanpak bestaat uit twee onderdelen: Guided Buying en het Business Network. Guided Buying is een applicatie die de organisatie en inkopers in staat stelt om eenvoudig producten en diensten aan te vragen en te bestellen. Gebruikers kiezen een productgroep, bijvoorbeeld de productgroep IT voor een nieuwe telefoon of Facilitair voor schoonmaakmiddelen, en bestellen direct online bij de leverancier. Ter controle doorloopt iedere bestelling een goedkeuringsproces. Zo verkorten zorgorganisaties het inkoopproces en de doorlooptijden, is er transparantie in uitgaven en een heldere controle op het procuratiebeleid. Hierdoor heeft inkoop meer tijd voor het specificeren, contracteren en iteratief toevoegen van catalogi voor artikelen en aanvraagformulieren voor diensten. Het Business Network digitaliseert het vervolgproces tussen inkoop en leveranciers. Door informatie en transacties, waaronder offertes, orders en facturen, digitaal te delen wordt het inkoopproces door de hele keten transparant.

 Logistiek gekoppeld aan inkoop

Bovendien hebben veel ziekenhuizen een logistiek dienstverlener die de voorraden beheert en de logistiek verzorgt. Wij koppelen dat logistieke proces aan de inkoop-oplossing. Zo weet de logistiek dienstverlener precies wat, wanneer en waar hij intern producten moet leveren.

 Om de implementatie behapbaar te houden voor inkoop, delen we het proces op in iteratieve sprints. Zo kunnen we snel bijsturen waar nodig, verminderen we risico’s en implementeren we de toepassing op een gecontroleerde manier. Zo kiest iedere zorgorganisatie zelf het tempo om de oplossing te implementeren.

 Benieuwd hoe Experis Ciber jouw organisatie kan helpen om inkoop te verbeteren? Neem dan contact op met mij via edwin.wouters@ciber.nl of +31 615 879 918.

 

 


 

Reageren op dit blog?