PostNL en het succes van de orchideeënkwekerij

De IT Inspiration Day die plaatsvond op 14 juni, had als thema: Make IT Real. Een prachtig thema voor mij als host én als verhalenverzamelaar. Want dat is wat ik doe: ik ben voortdurend op zoek naar mooie cases en success stories waarmee ik geweldige IT-oplossingen concreet kan maken, echt kan maken, waar kan maken. Make IT Real! 

Tijdens de IT Inspiration Day voelde ik me als een kind in een snoepwinkel. De verschillende experiences maakten de verhalen letterlijk tastbaar. Van een smart device op een fiets tot een complete SRV-wagen uit de toekomst. Maar zeker ook tijdens de Talks maakten de sprekers de belofte Make IT Real helemaal waar.

In dit blog blik ik terug op de Talk van Mario Suykerbuyk, Managing Director PostNL Data Solutions.

Orchideeën bezorgen met de kennis van PostNL

Mario SuykerbuykIk vind het altijd inspirerend als bedrijven door slimme – en vaak heel onverwachte – samenwerking tot innovatieve oplossingen weten te komen. Mario gaf hiervan een zeer aansprekend voorbeeld. Hij vertelde over de samenwerking tussen PostNL en orchideeënkweker Piet.

Het begon met een simpele vraag van Piet. Hij was benieuwd naar de kennis van PostNL over de logistieke processen achter pakketbezorging. Dus nodigde Mario hem uit om zelf te komen kijken. “Ja, dit is precies wat ik nodig heb”, was de conclusie van Piet.

De technieken uit de pakketsorteercentra van PostNL, zoals fotografie en gebruik van RFID-chips, bleken uitstekend toepasbaar in de kwekerij. Een slimme data-oplossing koppelt inmiddels de juiste plantjes aan de juiste chip en foto. De orchideeën worden automatisch aangeboden via veilingsites en ook als particulier kun je zelf bij de kweker een orchidee uitkiezen. PostNL ontwikkelde samen met de kweker een speciale verpakking waarmee de plant zonder beschadigingen van A naar B komt.

Piet is nu een stuk minder afhankelijk van veilingen en tussenhandelaren. Alle onnodige schakels zijn verdwenen en klanten bestellen rechtstreeks bij de kwekerij. Voor PostNL is Piet als klant gegroeid van 250 euro aan postegels en pakketjes, naar een potentie van 2,4 miljoen pakketjes per jaar!

 

 

Bekijk de video van de Talk door Mario Suykerbuyk en ontdek hoe PostNL voortdurend bezig is om de customer journey te optimaliseren. En hoor hoe Piet met zijn orchideeënkwekerij dankzij deze samenwerking tot een heel nieuw productaanbod is gekomen.

Op deze plek verschijnen de komende tijd blogs waarin ik dieper inga op de Talks die tijdens de IT Inspiration Day plaatsvonden. Daarin neem ik dan ook telkens een link op naar de video. Houd deze site dus in de gaten of abonneer je hieronder en ontvang nieuwe blogs vanzelf in je mailbox!

Dit blog is geschreven in 2016, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van digitale transformatie? Lees verder op het blog.

{{cta(‘9d2f133c-b88b-48d5-9007-b20b226371a3’)}}