Ook het onderwijs ontdekt Design Thinking

  • Jan Koster
    Innovation Principal
    30/12/2014 | 220 views

DSC_0163Design thinking rukt op. Ook in het onderwijs. Op 28 november ging een grote groep studenten bedrijfseconomie op uitnodiging van SAP en de VNSG een challenge aan met behulp van Design Thinking onder het motto “Innoveren met IT”. Het was in meerdere opzichten een bijzondere bijeenkomst.

De studenten waren afkomstig van de Fontys Hogescholen Eindhoven en de Hogeschool van Amsterdam. Studenten met een bedrijfseconomische achtergrond leren voornamelijk hoe rationeel en objectief de wereld om hen heen te aanschouwen is. Is er een probleem, dan analyseer je het. Je ontdekt de oorzaak. Vervolgens implementeer je de enige juiste oplossing en alles is weer bij het oude.

Ander perspectief

Tijdens de design thinking sessie werden de studenten echter gedwongen om die wereld vanuit het perspectief van een eindgebruiker te bekijken, te ervaren wat hij meemaakt en vervolgens te achterhalen waar hij behoefte aan heeft. Er werd een duidelijk beroep gedaan op hun empathie en inlevingsvermogen, maar ook op het out-of-the-box te denken en de (latente) aanwezigheid van creativiteit.

212

Het is altijd leuk om aan studenten te vragen wat nou dat ene ding is dat ze geleerd hebben. Wat nemen ze mee naar huis? Het antwoord dat met stip op 1 stond het bekijken van de wereld vanuit de perspectief van de andere persoon. Op 2: out-of-the box denken. Op 3: niet direct aan oplossingen gaan werken.

Succesvolle innovaties zijn die innovaties die zowel feasible, viable als desirable zijn. Waar de studenten bedrijfseconomie doorgaans zullen focussen op de viability van een innovatie (Met andere woorden is er een positieve business case? Kan ik er geld mee verdienen of besparen?) hebben ze nu eens een kijkje genomen in de keuken van desirability: is een dergelijke innovatie ook gewenst volgens de eindgebruiker?

Nieuwe verbindingen

231

Even verder kijken dan je eigen discipline gebeurt nu ook bij de studenten van de Design Academy in Eindhoven. In Dezeen Magazine staat een mooi interview met Thomas Widdershoven, creative director van de Design Academy. Hij vertelt dat de tijd dat zijn studenten vooral beschouwd werden als ontwerpers voor items die uiteindelijk ergens in een galerie belanden voorbij is. Widdershoven stelt dat zijn studenten veel meer focus hebben op de gehele wereld in plaats van alleen op de culturele sector en dat ze ook het verschil willen maken in deze wereld. Daartoe moeten ze verbinding gaan zoeken met technologie, een discipline die niet sterk vertegenwoordigd is binnen de Design Academy. Desirability meets feasibility, met andere woorden. En laat de techologische sector nou niet bepaald ondervertegenwoordigd zijn in de regio Eindhoven. Met instellingen als de Technische Universiteit, High Tech Campus en organisaties als bijvoorbeeld ASML en Philips ligt er genoeg focus op de feasibility van innovaties!

Daarmee is de cirkel rond. Niet alleen de kennis en kunde van de verschillende facetten van succesvolle innovaties zijn aanwezig, ook het besef en de wil. Ik zou zeggen, sla de handen ineen en ga aan de slag!