Ondernemen in sneltreinvaart

  • Martijn Tielen
    Solution Experience Innovation Director
    06/11/2014 | 42 views

Fast forward -SAP mobile strategy mapDigital draait al lang niet meer op en om PC’s. Sinds een aantal jaar is het een simpel feit dat het gebruik van anytime-anywhere devices het bedrijfsleven flink beïnvloedt. Daar komt voorlopig nog geen einde aan. Geschat wordt dat er in het jaar 2020 meer dan 30 miljard devices in omloop zullen zijn. Hoe gaat dit proces zich voltrekken en op welke manieren kunt u als bedrijf het meest optimaal profiteren van deze mobile revolution?

Voorbij efficiëntie

Nu de grootste efficiëntieslag gemaakt is in de eerste fase, ligt bij de volgende stap de nadruk op de nieuwe manieren waarop u met klanten en werknemers kunt communiceren. In fase twee draait het om het maken van beslissingen op basis van accurate en complete data. De toegenomen aanwezigheid van de ‘connected world’ vermenigvuldigt de snelheid waarmee u reageert op problemen zoals het terughalen van een geleverd product.

Samen innoveren

Hoe bepaalt u de volgende stap in uw mobiele strategie? Vraag het de gebruikers! U heeft immers al één of meerdere apps in de lucht. Of het nu om klanten of werknemers gaat, beide partijen kunnen u voorzien van waardevolle informatie over hoe de app(s) nog beter kunnen inspelen op behoeften vanuit de markt of het werkveld. Hier komen de principes van design thinking goed aan bod. Mijn collega Mark Raben schreef al eerder een blog over Design Thinking, waarbij een probleem op een creatieve en rationele manier wordt benaderd om zo tot een context-specifieke oplossing te komen.

Toepassingen

Bij het ontwerpen van mobiele strategieën en toepassingen is een belangrijke eerste vraag steeds: hoe kan er slim ingespeeld worden op het simpele feit dat gebruikers van locatie wisselen? GPS data kunnen de input vormen voor geofencing of location-based services. Wat als u bezoekers van een winkel kunt informeren over aanbiedingen en acties? Of kan zien wanneer een monteur op een locatie aankomt of juist weer weggaat? Na een lichte aanrijding alle informatie meteen doorgeven aan de verzekeraar, inclusief foto’s en de precieze locatie van het ongeluk? Geografische en bedrijfsspecifieke data combineren, geeft u toegang tot nieuwe inzichten!

Internet of Things

The Internet of Things (IoT), waarbij apparaten en systemen in constante interactie zijn met elkaar, is als trend zeer nauw verbonden met mobiele (communicatie)technologie. Hier kunt u natuurlijk slim op inspelen. Welke processen zouden optimaler kunnen lopen vanuit IoT-perspectief en wat zou daarin de rol kunnen zijn voor mobiele apparaten? Met andere woorden: hoe kan uw mobiele strategie bijdragen aan de manier waarop u deze revolutie 4.0 aanvliegt? Lees ook mijn andere blog over dit onderwerp.

Bepaal uw eigen Mobile Journey – ontdek meer!