Network & Spend management

    Deel via:

    Verantwoord inkopen gaat prima samen met een serieuze omzet

    Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, werden niet altijd even serieus genomen. Een MVO-oriëntatie leek in de publieke opinie niet te passen bij het realiseren van een serieuze omzet. Dat beeld verandert razendsnel. Commerciële bedrijven zoals Tony’s Chocolonely en Philips laten zien dat eerlijke, bewuste merken wel degelijk serieuze winstmarges kunnen realiseren. De rol van technologie wordt daarin steeds belangrijker.

    Tony Chocolonely heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van kleine chocoladerebel tot een merk dat staat als een huis. Het fundament onder dat merk is hun verhaal. En dat verhaal is helemaal gestoeld op de manier waarop Tony’s cacao inkoopt. 

    De chocoladerebellen van Tony’s willen een eerlijk, traceerbaar product leveren, vrij van kinderarbeid of moderne slavernij. Daarom koopt Tony’s geen cacaobonen via de (oncontroleerbare) reguliere weg. Het bedrijf gaat direct naar de bron en doet zaken met enkele inkoopcombinaties waar duizenden kleine Afrikaanse boerderijtjes bij aangesloten zijn. Deze boeren krijgen voor hun oogst beduidend meer dan ze gewend zijn. Daardoor heeft Tony’s echter veel meer grip op de oorsprong van de grondstoffen. Meer betalen voor een grondstof, grip op de hele keten én ook nog eens een gezonde omzet draaien; Tony’s bewijst dat het kan.

    Duurzaam en intelligent

    Ik ben van mening dat de rol van technologie steeds belangrijker wordt in het inkoopproces, ook waar het om duurzaamheid gaat. Door technologie ondersteunde inkoopprocessen verlopen veel sneller omdat het hele traject van kop tot staart digitaal is. Bovendien leveren die digitale processen geweldig veel data op. Dankzij de analyse van alle data die tot je beschikking staat, krijg je veel betere inzichten. Ook op het gebied van duurzaamheid. Bovendien zorgt een digitaal inkoopplatform dat het aanwezige inkooptalent in de organisatie veel beter en veel strategischer ingezet kan worden.

    Het belang van technologie in het inkoopdomein wordt nog eens vergroot door het feit dat inkoopsoftware steeds intelligenter wordt dankzij de inzet van Artificial Intelligence. Door AI zoals Watson (van IBM) of Leonardo (van SAP) te combineren met een inkoopplatform, nemen inkopers veel beter onderbouwde beslissingen. AI maakt het mogelijk om zonder al te veel moeite te bepalen hoe risicovol het is om met een bepaalde leverancier in zee te gaan. Artificial Intelligence kan inkopers ook helpen om snel en makkelijk leveranciers te selecteren of te weren, afhankelijk van allerlei MVO-parameters.  

    Een inkoopcontract tot op de letter uitpluizen bijvoorbeeld, is iets wat de software overneemt. Het platform leest het contract door en detecteert direct alle risico’s. Vervolgens geeft het platform precies aan waar de pijnpunten zitten, bijvoorbeeld op het gebied van compliance. Dat betekent dat je bij het uitonderhandelen van een contract al aanvullende eisen kunt stellen om bepaalde risico’s uit te sluiten.

    Philips verwerkt conflictvrije mineralen

    Een bedrijf dat verantwoord inkopen veel prioriteit geeft, is Philips. Zo wil Philips bijvoorbeeld geen ‘confllict minerals’ verwerken in producten. Conflict minerals zijn mineralen die onder slechte omstandigheden gewonnen worden conflictgebieden. Ook van partijen die mineralen verwerken tot metalen wordt verwacht dat ze conflictvrij inkopen. Zo’n conflictvrije supply chain is bijna niet te handhaven wanneer je als miljoenenbedrijf geen strakke regie voert op je inkoopprocessen.

    Philips is de voorbije decennia steeds slimmer in gaan kopen. Het bedrijf zette decennica geleden de eerste stap naar E-procurement door de wereldwijde implementatie van SAP SRM. Daarmee werd de inkoopfunctie gedecentraliseerd en geautomatiseerd. Onlangs was het tijd voor P2P 2.0. Door de implementatie van SAP Ariba Guided Buying heeft Philips de stap naar de Cloud gemaakt. Dit biedt de organisatie grote voordelen. De gebruiksvriendelijkheid is enorm verbeterd, daarnaast biedt het de eindgebruikers de mogelijkheid om op een intuïtieve manier gebruik te maken van voorkeursleveranciers, contracten en het volgen van de juiste inkoop strategie zonder dat men daar vooraf kennis van hoeft te hebben. Ook speelt de leverancier een veel actievere rol en wordt elektronisch betrokken in het inkoopproces.  Op jaarbasis wordt  op deze wijze momenteel zo’n drie miljard euro aan mensen, diensten en materialen ingekocht. Philips heeft daarmee echt een next step gezet.

    Duurzaamheid begint bij inkoop

    Slaafvrije chocolade van Tony’s. Conflictvrije mineralen van Philips. Ik vind het mooie bewijzen van het feit dat duurzaamheid prima samen kan gaan met gezonde omzetten. Gelukkig zijn steeds meer organisaties zich bewust van de impact die hun inkoopbeleid kan hebben op mens, milieu en maatschappij. En gelukkig lukt het ons als leverancier van een slim inkoopplatform steeds beter om dit soort bedrijven verder te brengen met processen die niet alleen van kop tot staart digitaal zijn, maar ook nog eens empowered worden door Artificial Intelligence. Inkoop wordt daarmee het kloppende hart van de (sustainable) Intelligent Enterprise.

    De stap naar de cloud 

    Een bedrijf dat ook onlangs naar de cloud is getransformeerd is Deutsche Bahn, Duitslands toonaangevende leverancier van spoorweginfrastructuur en personenvervoer. Ze hebben hun verouderde SRM-systeem in slechts zeven maanden verplaatst naar de cloud. Met SAP Ariba heeft Deutshe Bahn nu een geautomatiseerd betalingsproces dat meer dan 500.000 e-facturen heeft afgehandeld. 

     
    Maar waarom zou je je vertrouwde inkoopsystemen eigenlijk aan de wilgen hangen? In mijn optiek zijn er zeven belangrijke redenen om een digitaal inkoopplatform in de cloud te adopteren. Download nu het whitepaper.

    Download whitepaper