Network & Spend management

    Deel via:

    Hoe ziet de toekomst van het aankoopproces eruit?

    Wikipedia beschrijft bedrijfsactiviteiten als 'alle activiteiten die erop zijn gericht een persoon in zijn of haar onderhoud te laten voorzien of geld te laten verdienen door het produceren of kopen/verkopen van goederen of diensten. Daarbij kan het gaan om een bedrijf, corporatie, partnerschap of een andere formele entiteit, variërend van een straatventer tot grote bedrijven als Apple, Coca-Cola of populaire merken binnen de deeleconomie.'

    Bij zakendoen of handel is er sprake van het ruilen van goederen en diensten voor geld of in natura. Daarom is/zijn er bij elke transactie een of meer kopers en verkopers betrokken. Ofwel: koop- en verkoopactiviteiten gaan hand in hand met elkaar. Deze processen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als een bedrijf dus winstgevend wil zijn, moeten zij zowel de aan- als verkoopprocessen efficiënt aan elkaar koppelen. De bedrijfsresultaten, de toekomstige groei en de merkbeleving komen snel in gevaar op het moment dat u meer koopt/produceert dan wat u aan uw klanten kunt verkopen. Of als u meer eenheden belooft dan wat u op tijd kunt produceren/inkopen.

    Aankoopproces Marcell Vollmer

    Het in evenwicht brengen van vraag en aanbod is cruciaal voor de winstgevendheid van bedrijfsmodellen van de deeleconomie. Hiervoor zijn virtuele tussenpersonen of enablers nodig. Organisaties hebben niet alleen voldoende verkeer van klanten nodig om producten/diensten van leveranciers te kunnen kopen. Het is minstens zo belangrijk om te beschikken over voldoende leveranciers die de benodigde eenheden van producten/diensten leveren die klanten willen kopen – op de plaats en het tijdstip waarop klanten deze willen kopen.

    Bedrijven willen daarom niets liever dan het afstemmen van hun supply chain op de demand chain. Hiermee krijgen zij immers een volledig end-to-end beeld van hun gehele bedrijfsproces. Daarmee zijn ze bovendien in staat om data te minen, waarmee ze tot bruikbare inzichten komen. Op basis hiervan kunnen ze actie ondernemen en succesvolle resultaten leveren. Zo kunnen ze in business blijven én het proces stroomlijnen voor groei en uitbreiding.

    Organisaties moeten zich er bewust van zijn dat zij in de toekomst alleen succesvol kunnen zijn als hun aanbod perfect is afgestemd op de vraag. Beide processen zijn namelijk stukjes van een legpuzzel. Wie dit goed op orde heeft, kan de concurrentie voorblijven.

    Ontdek de nieuwste trends en ontwikkelingen en netwerk met meer dan 2.800 vakgenoten tijdens het grootste Inkoop & Supply Chain event in Europa.

    Lees meer