Network & Spend management

    Deel via:

    Worden inkoop en digital manufacturing één geheel?

    Kan een gebarsten smartphonescherm licht werpen op de convergentie van inkoopnetwerken en digital manufacturing? 

    Het breken van een spiegel levert volgens bijgeloof zeven jaar ongeluk op. Wat betekent het dan als het scherm van een smartphone kapot gaat? Ik ga me er uiteraard niet aan wagen om een antwoord op deze vraag te geven. Toen mij het echter overkwam, ben ik zo snel mogelijk naar de winkel gehaast om een nieuw scherm te bestellen.

    Wat schetste mijn verbazing? De retailer had het scherm niet eens op voorraad en moest besteld worden. Voor mij dikke pech, want mijn telefoon was inmiddels onbruikbaar. Zoiets kun je je in de huidige tijd niet meer voorstellen. Ik vroeg me hierbij wel af: Was de uitverkochte voorraad van het smartphonescherm inderdaad een kwestie van ongeluk? Of was het een inschattingsfout bij het inkoopproces van deze retailer?

    Wat als er achter de toonbank een 3D-printer had gestaan die was gekoppeld aan de Supply Chain van de retailer? Misschien was ik dan wel snel naar buiten gelopen met mijn gerepareerde smartphone en kon ik me weer helemaal wijden aan mijn onverzadigbare behoefte om elke vijf minuten berichten op sociale media te bekijken.

    Klinkt het futuristisch om de Supply Chain uit te breiden tot het punt van aankoop? Mijn antwoord: nee. De toekomst, waar inkoopnetwerken en digitale productie consumenten ontmoeten op de winkellocatie, is misschien wel dichterbij dan we ons realiseren.

    Via cloud-based platformen krijgen bedrijven en hun leveranciers goed inzicht in elkaars onderling verbonden activiteiten. Daarmee zijn ze in staat om samen te werken op het gebied van ontwerp, productie en innovatie. Uit deze digitale netwerken zijn nieuwe operationele modellen ontstaan waarbij 3D-printing de Supply Chain tot in de winkel brengt.

    Dat is goed nieuws, want ik begon in afwachting van het nieuwe scherm al aardig te lijden aan afkickverschijnselen. Natuurlijk gaan de mogelijkheden veel verder dan alleen een mobiel apparaat. Denk aan de koeling van een restaurant, waarbij een reserveonderdeel nodig is om het koelsysteem te herstellen. Of aan een verzorgingstehuis, waar men op zoek is naar een ventiel om de defecte ketel te repareren in de winter. Of de lokale hulpverlening, dat een versleten onderdeel in de enige beschikbare brandweerauto moet vervangen.

    Op het moment dat de situatie urgent is, kan zelfs de meest efficiënt ontworpen Supply Chain tekortschieten. Tenzij de Supply Chain is geïntegreerd met cloud-based inkoopnetwerken. Daarmee kunnen digitale productiemogelijkheden onmiddellijk en nauwkeurig inspelen op acute behoeften - niet alleen als ze nodig zijn, maar ook op de juiste locatie.

    Als fabrikanten gebruikmaken van een netwerk dat inkoopprocessen combineert met 3D-printfunctionaliteit, kunnen zij hun ontwerp-, sourcing-, productie- en inkoopprocessen koppelen en samen met onder meer de retailer beheren. Dat levert de volgende voordelen op voor fabrikanten:

    • Ze zijn in staat om samen beslissingen te maken ten aanzien van de productie. Ze kunnen wijzigingen onder de aandacht brengen en alternatieven voorstellen.
    • Ze kunnen discussies en data over het ontwerp koppelen aan offerteaanvragen.
    • Ze kunnen de prijzen voor onderdelen opvragen bij een of meerdere leveranciers en het aankoopproces in gang zetten.
    • Ze kunnen data en belangrijke prestatie-indicatoren delen met alle relevante partijen.
    • Tot slot kunnen ze productiewijzigingen afstemmen met leveranciers.

    Ondertussen kunnen leveranciers nieuwe modellen bedenken voor de exploitatie en uitbreiding van hun bedrijven. Een platform helpt ze om:

    • Zichzelf te onderscheiden op basis van hun technische vaardigheden en mogelijkheden
    • Een duidelijk inzicht te krijgen in de behoeften van de klant
    • In een vroeg stadium samen te werken aan een ontwerp. Hiermee maken zij het mogelijk om onderdelen zo goedkoop mogelijk te produceren.
    • Productiemogelijkheden as-a-service te verstrekken.

    De convergentie van inkoop en digitale productie is een goede zaak voor bedrijven en hun handelspartners. Maar het levert misschien wel de grootste voordelen op voor de consument. Omdat een bezoek aan een lokale winkel hiermee is verworden tot een bezoek aan al haar leveranciers.

    Benieuwd naar mijn visie over de toekomst van inkoop? Lees hier mijn blog "Bestaat er in 2025 nog een inkoopafdeling?". 

    Lees blog