Network & Spend management

    Deel via:

    Deze 3 trends zetten Inkoop op zijn kop

    Inkoop-trendsLeveranciersmanagers zijn steeds vaker afhankelijk van technologie. En dat is een goede ontwikkeling, want dankzij die technologie zijn ze zoveel meer dan 'slechts' inkopers. Via bijvoorbeeld predictive analytics voegen zij daadwerkelijk innovatie en waarde toe.

    Hieronder beschrijf ik drie tech-trends die het werk en de rol van inkopers voorgoed veranderen.

    1) IT maakt van inkoop een volwaardige business-partner

    Veel organisaties zien IT nog steeds als een commodity, als standaard hardware en -oplossingen die je overal vandaan kunt halen. Tegenwoordig is niets minder waar. IT is juist een onderscheidende factor geworden. En inkoopafdelingen weten dat.

    Inkoopfuncties zijn dankzij de opkomst van allerlei technologische ontwikkelingen ook meer verworden tot strategische functies. Ze gebruiken IT steeds vaker voor tactische activiteiten. En daarmee kan inkoop zich dus ook meer richten op het activeren van nieuwe innovaties die zijn afgestemd op de strategische doelstellingen van het bedrijf. Denk hierbij aan een compleet management voor tijdelijke (inhuur)krachten; van badge-activatie tot en met het schrijven van uren op de inkooporder.

    Inkoop is met behulp van IT uitgegroeid tot een volwaardige business-partner, die optreedt als sparringpartner en anderen voorziet van strategisch advies. Dit partnership vereist echter wel goede mensen. Talent met de juiste mindset, instelling en kennis, om deze innovatieve oplossingen te promoten aan de business.

    2) Business Networks

    Iedereen kent Facebook, Twitter en LinkedIn. Het zijn sociale netwerken van individuen, gericht op communicatie tussen die personen. Maar er bestaat sinds kort een nieuw fenomeen: Business Networks. Dat zijn ook een soort sociale netwerken, maar dan van bedrijven. Hierbij richten bedrijven zich niet specifiek op 1-op-1-communicatie, maar op zakendoen met meerdere partners via een netwerk.

    Dat biedt ongekende mogelijkheden voor inkoop. Denk aan het razendsnel vinden van de juiste toeleveranciers. En het automatisch verwerken van bijvoorbeeld orders en facturen. Het maakt een totaal procure-to-pay-proces mogelijk en slecht daarmee de barrières tussen de inkoop- en crediteurenafdeling.

    3) Internet of Things

    Steeds meer apparaten krijgen een internetverbinding. Denk aan wearables, thermostaten, robots en sensoren. Vooral die laatste zijn erg waardevol voor warehousing. Sensoren detecteren automatisch de huidige voorraad. Bijvoorbeeld door artikelen te voorzien van een RFID-chip. Een sensor 'weet' hierdoor exact hoeveel stuks van welk artikel op voorraad zijn.

    Die constructie kan veel sourcing-activiteiten automatiseren. Niet alleen door op tijd een nieuwe voorraad te bestellen wanneer deze dreigt op te raken. Maar ook door het in kaart brengen van toekomstige behoeften via predictive analytics. Inkoop wordt op die manier van grotere waarde voor de business, want zij spotten trends sneller dan ooit tevoren.

    Technologie heeft een diepe en blijvende impact op inkoop. Dat vereist talent en de wil om te innoveren. Stijg je uit boven de grote massa, of steek je je kop in het zand? De bal ligt bij jou!