Network & Spend management

    Deel via:

    Bestaat er in 2025 nog een inkoopafdeling?

    Er zijn personen die beweren dat robots, artificial intelligence en machine learning de inkoopafdeling op den duur vervangen. Ik geloof daar niet in. Commercie blijft immers altijd een sociale aangelegenheid, gedreven door business partners. In de komende jaren maakt technologie de manier waarop we zakendoen persoonlijker, contextueler, intelligenter en efficiënter. En gedurende dat proces wordt de inkoopafdeling minder tactisch en meer strategisch. Met meer focus op activiteiten die écht waarde toevoegen.

    In de afgelopen twee decennia is het inkoopproces drastisch veranderd. Maar eigenlijk begint de echte verandering nu pas. In de komende tien jaar krijgen bedrijven te maken met meer kansen en meer ontwrichting dan ooit tevoren.

    Door het omarmen van digitale technologieën en strategieën kunnen inkoopafdelingen deze kansen maximaal benutten en businesswaarde creëren. Hierdoor levert het meer op dan alleen kostenbesparingen, efficiëntieverbeteringen en marktvoordeel.

    Maar welke technologieën zullen inkoopafdelingen in de toekomst inzetten? Hierbij geef ik een opsomming van de vijf belangrijkste veranderingen.

    1. Van alledaagse taken naar strategische focus

    Intelligente systemen worden zelflerend en leveren steeds meer een gepersonaliseerde user experience. Daardoor hoeven inkopers zich minder bezig te houden met administratieve taken, zoals het beheren van orders en offertes. Op deze manier kan de afdeling zich focussen op strategische inkoop en zo een drijvende kracht worden in het behalen van corporate doelen en het innoveren van de business.

    2. Merkambassadeurs

    Alle organisaties willen positief in de belangstelling staan. De inkoopafdeling kan ervoor zorgen dat een bedrijf werkelijk een positieve bijdrage levert. Door een duurzame supply chain te garanderen, houden zij grip op de reputatie van het bedrijf en de merkperceptie.

    3. Chief Collaborators

    Organisaties bereiken alleen hun doelen omtrent kosten, omzet en cashflow als ze met elkaar in verbinding staan. Inkoopafdelingen nemen daarin de leiding, omdat zij netwerken inzetten om leveranciers, klanten en partners over de hele wereld met elkaar te verbinden. Allemaal om zo efficiënt mogelijk te werken.

    4. Supernetwerken

    Om waarde te creëren, moeten netwerken ook onderling samenwerken. Deze ‘hyperconnected’ ecosystemen worden de standaard binnen inkoopafdelingen. Zo ontstaat een eenduidig proces van het selecteren van leveranciers tot het betalen van de factuur, waardoor een bedrijf snel en flexibel is.

    5. Data als nieuwe valuta

    Inkopers en verkopers maken steeds meer gebruik van realtime insights, predictive analytics, blockchain en artificial intelligence om slimmere en beter geïnformeerde beslissingen te nemen die hun organisatie naar een hoger niveau tillen.

    De toekomst voor procurement is rooskleurig

    Inkoopafdelingen staan aan de vooravond van nog meer verandering. En de toekomst is rooskleurig. Want alles wat jarenlang vanzelfsprekend was, wordt momenteel opnieuw uitgevonden. Dat geeft inkopers de unieke kans om hun functie precies zó vorm te geven zoals zij dat zelf willen en zoals het in deze tijd zou moeten.

    Meer weten over de toekomstvisie van SAP omtrent inkoop? Download hieronder het whitepaper "Procurement 2025".

    Download whitepaper