MKB

Deel via:

Een continu veranderend onderwijslandschap vraagt om Business Intelligence

Business Intelligence helpt onderwijsinstellingen beter om te gaan met in- en externe factoren

Onderwijsinstellingen voelen de druk om te veranderen. Van buitenaf en van binnenuit. Politiek en studenten, maar ook medewerkers stellen andere eisen aan het onderwijs en de manier van besturen. Wat verandert er, en hoe ga je daar als mbo, hogeschool of universiteit mee om?

Er zijn drie belangrijke ontwikkelingen waar onderwijsinstellingen rekening mee moeten houden. Onderwijsinstellingen staan onder druk. Het onderwijsproces moet efficiënter, studenten willen studeren op maat en de organisatie moet tegelijkertijd bestuurbaar blijven. Meestal kan dit worden opgelost met een BI-oplossing. Alleen weten instellingen dit vaak nog niet.

Efficiënt onderwijs

Emilie heeft gelijk. Onderwijsinstellingen voelen zich door externe factoren gedwongen om het onderwijsproces efficiënter te maken. Het rendement moet omhoog en er moeten meer studenten (op tijd) afstuderen. Dit is goed voor de studenten en de arbeidsmarkt. Maar ook voor de doorstroming. De studentpopulatie blijft groeien, maar fysiek gezien kun je niet altijd in hetzelfde tempo meegroeien. Dus moet je de dingen die je doet slimmer organiseren. Ook zit er een financiële kant aan het verbeteren van de doorstroming: de overheid betaalt alleen voor de duur van de opleiding.

Studenten met studievertraging zorgen dus voor zowel een logistieke als een financiële uitdaging. Als onderwijsinstelling wil je daarom vroegtijdig kunnen bijsturen als een student het niet dreigt te gaan halen. Hoe je dit aanpakt met Business Intelligence (BI) lees je in mijn eerdere blog.

Studeren op maat

Studenten worden veeleisender en willen meer zelf kunnen kiezen. En door het afschaffen van de studiefinanciering willen ze nog bewuster het maximale uit hun studie halen. Geen studie met een standaardpakket, maar zelf kunnen samenstellen. Een onderwijsinstelling moet tegemoetkomen aan die wens. Studenten bijles aanbieden, of juist een extra programma aanbevelen. Op basis van patronen in de data die je ontdekt met behulp van BI.

Door studenten de mogelijkheid te geven te studeren op maat vergroot een onderwijsinstelling haar onderscheidend vermogen. Als je een (aankomende) student laat zien dat je inzicht hebt in zijn situatie, begrijpt waar hij vandaan komt, waar hij naar toe wil groeien en waar hij wel of niet goed in is, voelt hij dat er ook echt aandacht voor hem is.

Beter besturen

Terwijl de organisatie meegaat in bovengenoemde ontwikkelingen moet ze ook bestuurbaar blijven. Beter nog: gemakkelijker bestuurbaar worden. De data is er. Maar cijfers die als fundament dienen voor managementinformatie (financiën, personeelscijfers, etc.) staan vaak niet in één systeem en moeten handmatig bij elkaar worden gezocht. Daarmee wordt rapporteren over deze cijfers lastiger gemaakt dan het kan zijn.

Grotere onderwijsinstellingen lossen dit vaak op met een centrale BI-afdeling. Die afdeling draait op aanvraag overzichtelijke rapportages uit. Een hele vooruitgang. Maar toch kleven hier ook nadelen aan. Zo’n centrale afdeling vormt vaak een bottleneck met kans op vertraging, bijvoorbeeld omdat rapportages aangevraagd moeten worden. En de BI-afdeling bepaalt vaak welke informatie wel of niet relevant is. Wil je meer weten, dan moet je opnieuw een verzoek indienen.

Met Self Service BI dicht je deze kloof. Elke verantwoordelijke kan zelf inloggen en heeft relevante informatie meteen beschikbaar in een overzichtelijk dashboard of een analysetool. Desgewenst is het mogelijk om zelf rapportages te bouwen en de data te verkennen.

Efficiëntie, maatwerk en managementinformatie

Efficiënter organiseren van onderwijs, studeren op maat en het beter ontsluiten van managementinformatie: op verschillende plekken in de organisatie kan Business Intelligence – al dan niet in een zelfbedieningsvariant –  processen ondersteunen. Op basis van de nieuwe inzichten die dit oplevert bij gebruikers in de hele organisatie, verhoog je het rendement van je onderwijsinstelling.

Het project met de BI-proeftuin op de Universiteit Utrecht is een mooi voorbeeld van het beter besturen-aspect van BI. Daar is tegen relatief lage kosten snel een praktische start gemaakt om alles uit de BI-oplossing te halen.

Op de SURF onderwijsdagen op 7 en 8 november 2017 presenteert Axians met de Universiteit Utrecht de voordelen die SAP BusinessObjects voor de universiteit heeft. Meer weten over de samenwerking? Bezoek Axians op stand 16 of lees erover in dit artikel.

 


 

Reageren op dit blog?