MKB

Deel via:

Ligt uw MKB onderneming op koers?

Ligt uw MKB onderneming op koersEr van uitgaande dat het antwoord op bovenstaande vraag ‘ja’ is, wil ik u de volgende gewetensvraag stellen: is uw bedrijf voldoende innovatief om voorop te (blijven) lopen in de markt? Indien het antwoord wat minder volmondig ‘ja’ is, leest u in het artikel “SMEs Equipped to compete: Innovation en Differentiation” waarom het nú de tijd is om innovatieve technologieën te omarmen binnen uw bedrijf.

Een innovatiestrategie is een must om als MKB’er een competitieve voorsprong te krijgen en te houden, is in bovengenoemde whitepaper te lezen. Technologie speelt binnen die strategie een hoofdrol en zorgt er mede voor dat het gat tussen grote(re) en kleine(re) bedrijven verkleint. Volgens dit onderzoek - gehouden onder 2100 leidinggevenden, in 21 landen en binnen meerdere branches - zijn er een aantal duidelijke redenen waarom het midden- en kleinbedrijf wil investeren in die technologie. Kostenreductie, efficiency en toekomstige groei staan daarbij hoog op de agenda. Maar ook het creëren van nieuwe producten en diensten om aan de hoge eisen van de consument te blijven voldoen wordt genoemd als drijfveer, evenals het versterken van de relatie met diezelfde consument.

Innovatie op de bedrijfsagenda

Er speelt echter meer. Collega ondernemers met een voorsprong op het vlak van IT, zoals een doordachte inzet van mobile, analytics, cloud, social media en bedrijfssoftware. Concurrenten met een grotere omvang. Competitie uit internationale hoek. Allemaal redenen die zorgen voor dat extra zetje om innovatie en technologie (nog meer) het speerpunt van de eigen organisatie te maken.

Wat kunnen we hier uit opmaken? In ieder geval dat binnen het midden- en kleinbedrijf het onderwerp ‘innovatie’ de komende jaren een hot-topic gaat zijn. Hoe u vervolgens zo’n innovatie-strategie op start? Door te kijken naar de kernactiviteiten van uw bedrijf, door doelen te herdefiniëren en door bottlenecks in kaart te brengen, wordt de aanpak al snel duidelijk(er). De vraag die u uzelf daarbij kunt blíjven stellen, is: ‘hoe wordt en blijft mijn bedrijf toekomstbestendig en welke ondersteunende, technologische investeringen liggen binnen mijn bereik?’ Houdt daarbij het uiteindelijke doel voor ogen: accurater, sneller én simpeler werken!

Waar liggen uw innovatiekansen?

Ik ben heel benieuwd of úw innovatie-strategie - en daarmee uw onderneming - op koers ligt. Neem contact met mij op via LinkedIn of neem een kijkje op www.sap.nl/businessone waar andere MKB-bedrijven hun ervaringen delen!