MKB

Deel via:

Game of Thrones in het partnerkanaal

downloadNiemand zal het succes van de serie Game of Thrones zijn ontgaan. Game of Thrones speelt zich af in een mythische wereld waarin een kolossale muur de zeven koninkrijken beschermt. Het land dat zich achter deze muur bevindt, is enorm en is niet in kaart gebracht. Niemand weet ook veel over de personen die hier leven. Vanwege de onzekerheid over de aard hiervan, is er een nachtwacht ingesteld die vanaf deze muur patrouilleert. Ondanks het hoge fantasy-gehalte van de serie, zijn er ook parallellen met het partnerkanaal te ontdekken. Want bedrijven gedragen zich door onwetendheid vaak zoals de nachtwacht uit de serie.

Ondernemingen houden hun onbekende omgeving ook nauwlettend in de gaten. Zijn organisaties eigenlijk wel elkaars concurrenten? Of zitten bedrijven in elkaars verlengde en kunnen ze elkaar juist ondersteunen? We leven in een netwerkeconomie en dus moeten organisaties geen angst voor het onbekende hebben, maar in contact komen met de onbekenden die zich buiten de grenzen van hun onderneming bevinden. Hoe? Hierbij vier tips hoe zij achter hun muur vandaan kunnen komen.

1. Bekijk alles vanaf het hoogste punt

Voordat je overweegt om een samenwerking met een ander bedrijf aan te gaan, is het belangrijk om uit te zoeken wie zich achter de muur bevindt en wat diegene doet. Noem het een soort van snuffelperiode. Bekijk welke partners al met elkaar zijn verbonden, hoe ze met elkaar zijn verbonden en hoeveel business ze gezamenlijk genereren. Gebruik deze informatie vervolgens als business-case om te bekijken hoe je zelf voordeel kunt halen uit eenzelfde soort samenwerking.

2. Laat jezelf duidelijk zien

Na het werpen van een blik over deze muur, zorg je ervoor dat het profiel van je eigen onderneming in het netwerk bekend en zichtbaar is. Om weer een vergelijking te maken met Game of Thrones: hang je vlag als het ware aan de muur. Het profiel beschrijft niet alleen je onderneming en de diensten die je levert. Vertel ook aan potentiële partners wat je precies te bieden hebt en de manier waarop je dit realiseert.

3. Beveilig die ene poort goed

Iedereen bij de nachtwacht weet dat de poort het zwakste punt in de verdediging is. Dus zorg in de communicatie met de mogelijke partners dat deze goed is beschermd. Het is veiliger en veel efficiënter om eerst een verbinding te maken met het netwerk en vervolgens het netwerk alle verdere verbindingen te laten maken.

4. Tijd voor zaken

Het moment is aangekomen dat je daadwerkelijk zaken met een partner kunt gaan doen. Zoek naar partners die de time to market van een product of dienst aanzienlijk kunnen versnellen. IT-organisaties staan onder enorme tijdsdruk om oplossingen te leveren. Dus kunnen zij alle hulp gebruiken om de doorlooptijd van projecten en processen te versnellen. Daarnaast moeten zij continu inspelen op de eisen en de wensen van de business die continu veranderen.

Het is voor het partnerkanaal onmogelijk om zelf alle expertise in huis te houden en continu zelf nieuwe oplossingen te ontwikkelen. Maak daarom gebruik van elkaars sterke punten. Het uitbreiden van het ecosysteem is immers ook van essentieel belang voor de uiteindelijke klant. Want het ecosysteem helpt hun bij het identificeren, kopen en implementeren van de meest ideale oplossing. Waarmee zij hun unieke behoeften kunnen vervullen. En voor jezelf: gebruik het partnerkanaal om uit te breiden naar nieuwe markten. Of versterk elkaars kennis in een al bekende markt.

In Game of Thrones bleken de onbekenden toch vriendelijk te zijn. Bereid daarom de onderneming voor op de netwerkeconomie buiten de muur!