MKB

Deel via:

Een transparante voedselketen: voor de producent een last of lust?

transparante-voedselketen-last-of-lust.jpgAls voedselproducent wordt er veel van u gevraagd. Aan de ene kant is daar uw eindklant – de consument – die steeds meer inzicht wil hebben in de herkomst van het product dat op zijn bord ligt. Aan de andere kant bevindt zich uw directe klant: de retailer. Zijn wens is om aan deze vraag van de consument te blijven voldoen. Hij wil kunnen garanderen dat die ene kipfilet ook écht biologisch is. Dat vergt transparantie van u als voedselproducent. Van u tot aan het moment dat het product ook daadwerkelijk op het bord bij de eindklant ligt. Maar hoe profiteert u van de voordelen van een transparante keten? Hoe maakt u van een last een lust?

Transparantie omarmen

Ik merk namelijk dat veel producenten in de voedingsmiddelenindustrie het bieden van een transparante keten als last zien. “Het levert me hoge kosten op en vergt veel inspanning, tijd en complexiteit”, is een boodschap die ik vaak te horen krijg. Zij zien op dit moment een transparante keten nog als een last in plaats van een lust. En ja, het vergt een andere inrichting van productieprocessen en meer registratie in het hele proces. Maar het biedt ook veel voordelen, en ik vind het juist interessant om bedrijven te laten zien welke dat zijn. Transparantie werkt namelijk tweeledig: van u naar de retailer en terug én van u naar de consument en vice versa. 

Tweeledige transparantie

Want stelt u zich eens voor dat uw retailer aan zijn consument precies weet te vertellen dat de kipfilet, die op haar bord ligt, afkomstig is van boer Piet Klaassen uit Oud Beijerland. En dat die kip daar ontzettend goed verzorgd is, vrij mocht rondlopen en het beste voer heeft gekregen dat wenselijk is. Dat het product écht biologisch is.

Wat zou dit betekenen voor uw consument, wanneer direct inzichtelijk is welke weg het product heeft afgelegd? Ik kan me voorstellen dat het een enorm positieve bijdrage levert aan het vertrouwen in de food industrie, waardoor men de biologische kipfilet of de voorverpakte vis sneller koopt. 

Bouwen aan uw eigen merk

Een transparante voedselketen biedt ook voordelen wanneer u aan uw eigen merk wilt bouwen. Een voorbeeld: wanneer u producent bent van aardappelen en frieten maakt, biedt een transparante keten u de kans om uw naamsbekendheid bij uw eindklant te vergroten. Zonder dat u daarvoor afhankelijk bent van uw retailer.

Door het toevoegen van een QR-code aan uw product bijvoorbeeld, geeft u de gebruiker inzicht in de herkomst van de aardappelen. Wanneer u dit combineert met een winactie, ervaart de consument ook nog eens een extra beleving bij uw product! Het biedt u de kans om in contact te komen met de consument en hem te stimuleren om uw product vaker af te nemen.

Met de gegevens die u hierdoor verzameld, heeft u inzicht in het koopgedrag van uw consument en speelt u beter in op haar wensen en behoeften. Dit maakt u minder afhankelijk van het retailkanaal en vergroot de bekendheid van uw eigen merk.

Ook wanneer er geen ambitie is om een eigen merk uit te bouwen, is het waardevol om meer te weten over het koopgedrag van de eindklant en de beleving van uw product. Zo weet u de retailer van het juiste advies te voorzien: u helpt hem beter in te spelen op de vraag vanuit de markt.

Geen last maar een lust

Naar mijn mening biedt transparantie in de keten kansen. Met de mogelijkheden van registratie in het hele proces wordt het geen last en wel degelijk een lust. Ik ben erg geinteresseerd in uw visie op transparantie in de keten. Deelt u mijn mening of juist totaal niet? Ik ga graag het gesprek met u aan!

 


 

Reageren op dit blog?