MKB

Deel via:

Digitaal transformeren kun je leren met co-creatie

Veel bedrijven willen digitaal transformeren, maar beschikken niet over het juiste DNA om snel en pragmatisch ideeën om te zetten in innovatie. Robbert van der Ploeg van Acorel ziet dat veel organisaties verdrinken in hun zoektocht om waarde te creëren voor klanten. In deze blog legt hij uit hoe co-creatie organisaties helpt om in korte tijd stappen te zetten om te kunnen innoveren.

Bij mij thuis ligt de krantenbak vol met stripboekjes van de kinderen. In het weekend wil ik nog weleens stiekem de Donald Duck of een Suske en Wiske doorbladeren. Recent bedacht ik me dat de fictieve uitvinders Professor Barabas en Willie Wortel perfect zouden passen in ons digitale tijdperk. Net zoals veel bedrijven zijn zij ook voortdurend op zoek naar nieuwe innovaties. Maar daar houdt de vergelijking dan ook meteen op.

Uitvinden of innoveren?

Want waar stripfiguren iedere keer iets spectaculairs uit de hoge hoed toveren, weten veel organisaties niet waar ze moeten beginnen met innoveren of missen ze het budget en de bezetting om hun ideeën te realiseren. Bovendien denken veel bedrijven dat ze altijd iets totaal nieuws uit moeten vinden om te innoveren. Terwijl je als organisatie met beperkte middelen ver kan komen. Waar begin je dan als organisatie? Simpel, begin klein, denk na over je klant en ga aan de slag! Dat kan met behulp van co-creatie. Ik laat je in drie stappen zien hoe co-creatie werkt.

  1. Vind partners en laat je inspireren

Het woord ‘co’ zegt het al: je gaat samen met anderen innovatie realiseren. Ga op zoek naar partners, partijen waarmee je oplossingen kunt creëren. En laat je vooral ook inspireren. Ontdek ervaringen van branchegenoten of kijk eens buiten je eigen vakgebied. Volg de nieuwste trends en innovaties. Bovendien bestaan veel innovaties al, maar worden ze nog niet toegepast binnen specifieke branches. Daar liggen kansen.

  1. Keuzes maken en ontwikkelen

De tweede stap in co-creatie is het maken van keuzes en het omzetten van jouw idee in een concept. Wees niet bang om een foute keuze te maken, want je werkt bij co-creatie met korte cycli. Je kunt altijd bijschaven of voor een ander idee kiezen. Vooral belangrijk is dat je de focus houdt op de klant.

Vervolgens breng je het concept in korte sprints tot leven met het zogenoemde rapid prototyping. Dit is een creatief proces binnen co-creatie waar je allerlei creatieve invullingen aan kunt geven. Een mooi voorbeeld van rapid prototyping is onze jaarlijkse hackathon, waar we in twee dagen tijd bijvoorbeeld een slimme muizenval ontwikkelden die het werk van ongediertebestrijders veel overzichtelijker maakt. Meer hierover zie je in de onderstaande video:

 

Een ander mooi voorbeeld van rapid prototyping is de SAP Run Live Truck. Deze vrachtwagen rijdt naar de klant toe. Op locatie ontwikkelen vijf IT’ers in vijf dagen een prototype op basis van een klantcase. Neem de slimme chatbot Vicky, die klanten van Office Depot helpt bij het verbeteren van hun online klantervaring. Zowel via de website als de mobiele applicatie kunnen klanten Vicky raadplegen met behulp van de voice chat. Proef het enthousiasme dat Vicky en de Run Live Truck aanwakkeren in de onderstaande video.

 

 

  1. Doorontwikkelen

Dankzij rapid prototyping heb je snel een tastbaar resultaat. Dit kun je voorleggen aan stakeholders, verder testen en bijschaven waar nodig. Je weet snel of het product waarde toevoegt en of er voldoende groeimogelijkheden zijn. Voldoet het product aan deze eisen, dan kun je de roadmap uitzetten en op gaan schalen. Zo niet, dan kun je ervoor kiezen om een nieuw co-creatietraject te starten.

 Co-creation.jpg

 

Zetje in de rug

 Zoals je ziet is co-creatie een pragmatische aanpak waarbij resultaat snel zichtbaar wordt. Je creëert in rap tempo een product waarmee je naar de klant kunt om snel feedback te krijgen. Bovendien zie ik in veel organisaties dat iedereen enthousiast wordt zodra ze een prototype zien. Er komt veel energie vrij bij co-creatie. Plots worden ideeën concreet. Het geeft bedrijven een zetje in de rug op weg naar digitale transformatie.

Toch zie ik dat veel organisaties het lastig vinden om co-creatie te omarmen. Bij Acorel ondersteunen we bedrijven daarom bij het opzetten van hun eigen co-creatietraject. We inspireren met onze kennis van branches, van klantgerelateerde business processen en van customer engagement. Ook weten we precies welke trends en ontwikkelingen waarde kunnen toevoegen aan jouw business. Wij zorgen ervoor dat jouw organisatie binnen no time beschikt over het juiste DNA om ideeën om te zetten in innovaties. In slechts 3 stappen speel jij mee in de innovatie-game!

Benieuwd wat Acorel voor jouw organisatie kan betekenen op het gebied van co-creatie? Neem dan contact op met mij via robbert.van.der.ploeg@acorel.nl 

Ik zie je graag innoveren.

 


 

Reageren op dit blog?