MKB

Deel via:

Data-DNA: beheer het goud van het digitale tijdperk

master_data_management_DNA.jpegDagelijks stromen er grote hoeveelheden data door je organisatie. Data waar je business op draait, die inzicht geeft en zorgt dat je klanten optimaal bedient. Daarom wordt data het goud van het digitale tijdperk genoemd. Maar dit ‘goud’ moet correct en betrouwbaar zijn om te dienen als bruikbare grondstof. In dit blog laat ik je daarom zien hoe je met data-DNA beschikt over de tools om te excelleren in de digitale ‘gouden eeuw’.

De gouden eeuw

In de zeventiende eeuw floreerde Nederland. Dat succes hadden we te danken aan een combinatie van factoren: gedetailleerde kaarten, een uitstekend georganiseerde infrastructuur, logistiek weldoordachte havens, grote en sterke schepen, innovatieve financiële constructies en sterke internationale betrekkingen. Daarnaast zat de handelsmentaliteit diep verweven in het DNA van de samenleving. Ondanks dat piraten en oorlogen soms voor tegenspoed zorgden, gingen de Nederlanders onverstoorbaar door met hun missie. We noemen die periode de ‘gouden eeuw’.  

Data-DNA

Nu is het digitale gouden tijdperk aangebroken, met verkeerd datamanagement als de moderne piraat die zorgt voor tegenspoed; te late leveringen, verkeerde productie, te lange ‘time to market’ en een inflexibel ICT-landschap. Om als organisatie succes te boeken met data, is het dus van belang dat er gestructureerd wordt omgegaan met de beschikbare data. Het opstellen van een Master Data Management DNA (data-DNA) helpt daarbij. In zo’n DNA leg je bijvoorbeeld vast hoe je de data gebruikt en opslaat, wie waarvoor verantwoordelijk is en wat de standaarden zijn. Als iedereen binnen de organisatie dat DNA omarmt, weet iedereen hoe jullie omgaan met datamanagement. De kwaliteit van jullie data neemt toe.

 Het DNA bestaat uit de volgende elementen:

  • Architecture: gebruik, data-entry en opslag
  • Kwaliteit: meten van de datakwaliteit & rollen en verantwoordelijkheden
  • Standaarden: data definities, content en nauwkeurigheid
  • Deployment: change management & continue verbetering van data
  • Governance: eigenaarschap & strategisch databeleid

Continu proces

Data-DNA is geen eenmalig project, maar een continu proces. Voortdurend stelt het DNA jouw organisatie cruciale vragen. Hoe komt de data tot stand? Wie geeft goedkeuring en is in controle? Hoe verbeter je de interne (internationale) standaarden en samenwerking? Hoe verbeter je het proces met de klant als uitgangspunt? Kortom: het vastleggen van het juiste data-DNA zorgt ervoor dat je een duurzame stroom van waardevolle en betrouwbare data creëert.

Lef

Er zijn steeds meer organisaties die van hun bedrijfsdata geen risico, maar een waardevol asset hebben gemaakt door de inzet van data-DNA. Met hun mentaliteit en onverstoorbaarheid om het juiste data-DNA te implementeren, profiteren zij maximaal van het ‘goud’ van het digitale tijdperk. Probeer het ook, zodat je jouw piraten te snel af kunt zijn.

From Data to Intelligence Event

Goede data is goud waard. Daarom laten Ctac en SAP jou  graag op 9 februari - tijdens het From Data to intelligence Event - ervaren hoe je gewone gegevens omzet in waardevolle kennis. Verschillende sprekers delen hun ervaring en expertise. Sprekers zoals aardappelteler Jacob van den Borne bijvoorbeeld. Op 9 februari ontdek je hoe Jacob zijn oogst intelligent optimaliseert met behulp van weer-, satelliet- en sensordata.

Geïnteresseerd in meer innovaties voor business en ICT? Download de slide deck van het IDC onderzoek ‘Leading in Digital’.

Download het IDC rapport

 


 

Reageren op dit blog?